Για το πρόσφατο βιβλίο του, «The Gift of Crisis», το σύγχρονο μοντέλο διακυβέρνησης, ποιες εταιρίες εκφράζουν αυτές τις αρχές σήμερα, τις αλλαγές που έφερε ο CoViD – 19, την ελληνική οικονομία και την επόμενη κρίση μίλησε στο BanksLive ο διεθνώς αναγνωρισμένος Έλληνας manager, κ. Χρήστος Τσόλκας.
Έχοντας χαράξει μακρά διαδρομή στο εγχώριο και διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον (Philip Morris, DIAGEO, Παπαστράτος κ.α.), σήμερα ζει στην Ελβετία, είναι πλέον ένας πετυχημένος συγγραφέας και από το 2018 εργάζεται ως σύμβουλος επιχειρήσεων βοηθώντας τις εταιρείες και τους ανθρώπους που τις καθοδηγούν να δημιουργήσουν επενδυτικές ευκαιρίες, διατηρώντας σε υψηλό επίπεδο το ανταγωνιστικό τους προφίλ.
Αναφερόμενος στην εποχή που διοικούσε το εργοστάσιο της Philip Morris στην Ουκρανία το 2014 και την τεταμένη κατάσταση που επικράτησε στην πολιτική αλλά και οικονομική κατάσταση της χώρας, σημείωσε χαρακτηριστικά, «ο τότε πρόεδρος της χώρας Βίκτορ Γιανουκόβιτς ενώ διατηρούσε φιλοευρωπαϊκή ατζέντα, με αφορμή ένα δάνειο που δεν του δόθηκε από το IMF, στράφηκε στη Ρωσία, αποκτώντας φιλορωσική στάση. Αυτό προκάλεσε την διαμαρτυρία του κόσμου ο οποίος εξεγέρθηκε ενώ γρήγορα τα πράγματα πήραν άσχημη τροπή. Εμείς διοικούσαμε ένα εργοστάσιο 1500 ατόμων, προσπαθώντας να διαφυλάξουμε την εταιρεία και την οικονομική της απόδοση. Άνθρωποι των κρατικών αρχών έμπαιναν στο εργοστάσιο στρατολογώντας εργαζόμενους μας. Από κείνη την κρίση βγήκαμε αλώβητοι, οι άνθρωποι μας σφυρηλατήθηκαν και ανήλθαν στην ιεραρχία των βαθμίδων και στις θέσεις που μετέπειτα εργάστηκαν, με τους περισσότερους να γίνονται διευθυντές».
Κάνοντας αναδρομή στα επιχειρηματικά μοντέλα ηγεσίας των τελευταίων εκατό χρόνων μίλησε για την έννοια του παγκόσμιου προβλήματος και τις δυνατότητες αντιμετώπισής του. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι κυβερνήσεις και οι ΜΚΟ (Μη κυβερνητικές οργανώσεις) δεν μπορούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα. Τότε, το βάρος πέφτει στις εταιρείες επειδή έχουν την τεχνολογία αλλά και την κλίμακα ν’ ανταπεξέλθουν αλλά κι επειδή οι πολίτες –καταναλωτές το περιμένουν. Ήδη, όπως σημείωσε έχει ξεκινήσει παγκοσμίως η συζήτηση που αφορά σ΄αυτό που αποκαλείται «Stake holders capitalism».
Σύμφωνα με τον Έλληνα manager τα προβλήματα παγκοσμίως ομαδοποιούνται σε τρεις κατηγορίες:
- Καταστροφή του πλανήτη (κλιματική αλλαγή)
- Υγεία, (αρρώστιες, ποιότητα ζωής)
- Έλλειψη ισότιμων ευκαιριών σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου (ανισότητα και αδικία)
Ενώ όπως τονίζει τα βήματα για να μπορέσει μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός (διαπίστωση της έρευνάς του τα τελευταία πέντε χρόνια) να βγει μπροστά και να μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία είναι:
- Κατανόηση του προβλήματος
- αναγκαστικός επαναπροσδιορισμό του ευρύτερου Σκοπού (Purpose) λειτουργίας ενός οργανισμού, μιας επιχείρησης ή δυνητικά ενός κράτους
- καινοτομία, ειδικά σε τομείς που δεν το χει κάνει κανείς ποτέ. Έφερε το παράδειγμα της Netflix και το Streaming διασκέδασης.
- Τεχνολογία
- Ανάπτυξη εταιρείας. Δημιουργία πλατφορμών που συνταιριάζουν τις ανάγκες της αγοράς με το προϊόν που παρέχεται
- leadership
- Mέτρηση-sustainability development goals, εκτός από τα γνωστά οικονομικά μετρήσιμα αποτελέσματα
Μιλώντας για εταιρείες που έχουν δείξει πρόοδο και αντίληψη του πώς να μετατρέπουν την κρίση σε ευκαιρία αναφέρθηκε στις Tesla, Nike, Ιntel, Danone, Nestle, Salesforce, Patagonia κ.α
Για την πανδημία σημείωσε, «μου θυμίζει την θερμοδυναμική και την εντροπία. Η κρίση είναι φυσική εξέλιξη και για να αντιμετωπιστεί απαιτείται ενέργεια. Στο fortune 500, το 50% των CEOs πιστεύουν ότι θα επανέλθουμε στη κανονικότητα το καλοκαίρι του 2022 στη αλλά το πιο σημαντικό είναι πως οι περισσότεροι εκτιμούν ότι η κρίση θα επιταχύνει την τεχνολογία».
Αναφορικά με τις ευκαιρίες στην Ελλάδα τόνισε «είμαστε περήφανοι για την διαχείριση της πανδημίας. Να δούμε τα πράγματα από μηδενική βάση, πως θα προσεγγίσουμε επενδύσεις, να βρούμε το εθνικό μας purpose σε οικονομία και εκπαίδευση. Να φτιάξουμε μια χώρα που θέλει να κάνει τους κατοίκους της ευτυχισμένους και παραγωγικούς. Να δούμε ποιοι θέλουμε να είμαστε, κάνοντας βέβαια το κατάλληλο planning».
«Να δούμε σε τι είμαστε καλοί. Τι μάθαμε αυτούς τους 6 μήνες;
Ποιοι είναι οι διάδρομοι ευκαιριών σε πράγματα που δεν κάνουν οι άλλοι; Να γίνουμε ανταγωνιστικοί με άλλες χώρες εξαιτίας του ότι κερδίσαμε το στοίχημα να χαρακτηριζόμαστε ασφαλής χώρας εν μέσω Covid».
Όπως τόνισε ο κ. Τσόλκας, η Ελλάδα έχει δυνατότητες να δημιουργήσει ευκαιρίες σε τομείς όπως η υγεία, εκπαίδευση, διατροφή, τεχνολογία, ιατρική, ειδικός τουρισμός.
Τέλος, μιλώντας για την επόμενη κρίση, σημείωσε: « Η επόμενη κρίση; Δεν έχω γυάλινη σφαίρα. Αν ξεπεράσουμε αυτά που έχουν να κάνουν με τους γείτονες μας, αν κοιτάξουμε τον πλανήτη, η επόμενη κρίση θα έχει να κα΄νει με την κλιματική , η οποία θα είναι πιο έντονη και σε πολλά στάδια. Θα πρέπει να κινηθούμε πολύ γρήγορα. Είναι θέμα απόφασης. Να μετρήσουμε πόσο κακό κάνουμε, το αποτύπωμά μας. Κάθε επιχειρηματίας να πράξει αναλόγως. Οφείλουμε να έχουμε στο μυαλό μας το τρίπτυχο: Αποφεύγω, μειώνω, αντικαθιστώ».
Δείτε προηγούμενα Live:
Oι δημιουργοί της ελληνικής προσωπίδας ασφαλείας κατά του Covid-19 στο BanksLive!
Θ. Δούρος, DUR στο BanksLive!: Να ξαναβάλουμε την οικονομία στις ράγες της ανάπτυξης
BanksLive: ΤEA ΥΠΟΙΚ-Ευρωκλινική, μία σύμπραξη με πολλαπλά οφέλη για τους ασφαλισμένους (video)
Α. Ταμβακάκης, EOS Capital Partners στο BanksLive: Που θα δοθούν τα δισεκατομμύρια του recovery fund