“Kαμπανάκι” για τις τιμές μεταφορών containers έκρουσε κορυφαία εταιρεία συμβούλων εμπορευματοκιβωτίων, προειδοποιώντας τους shippers για την προοπτική οι τιμές spot να ξεπεράσουν τα 20.000 $ ανά feu στον εμπορικό δρόμο Ασίας-Ευρώπης.

Τα ποσοστά έχουν εκτοξευθεί δραματικά τον περασμένο μήνα, σε υψηλά που δεν έχουν καταγραφεί ποτέ εκτός της εποχής της πανδημίας. «Η αγορά εμπορευματοκιβωτίων παραμένει πολύ σφιχτή, με την υγιή ζήτηση, την περιορισμένη χωρητικότητα των πλοίων, τα κιβώτια εκτός θέσης και τη συμφόρηση στην Ασία να οδηγούν σε ξέφρενο ρυθμό κρατήσεων», σημείωσε η Jefferies. Η περίοδος αιχμής ξεκινά κανονικά τον Ιούνιο, αλλά φαίνεται ότι τελικά έχει ξεκινήσει νωρίτερα από το κανονικό, δηλαδή τον Μάιο, με τους φορτωτές να ανησυχούν για τους μεγαλύτερους χρόνους πλεύσης μέσω της ηπείρου της Αφρικής στον εμπορικό δρόμο Ασίας-Ευρώπης εξαιτίας των Χούθι από την Υεμένη που κλείνουν τον δρόμο από την Ερυθρά Θάλασσα.

«Η τρέχουσα ταχεία άνοδος των επιτοκίων θυμίζει την περίοδο της πανδημίας στην Ασία-Ευρώπη. Επιπλέον, η μεγαλύτερη απόσταση πλεύσης θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα επίπεδα μέγιστων ρυθμών, σημαντικά υψηλότερα από συγκριτικά με την περίοδο της πανδημίας», προειδοποίησαν οι αναλυτές της Sea-Intelligence με έδρα την Κοπεγχάγη στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή τους. Εάν η τιμή που καταβάλλεται ανά ναυτικό μίλι φτάσει στο ίδιο επίπεδο με αυτό κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η ανάλυση από το Sea-Intelligence δείχνει ότι οι τιμές spot θα έφταναν τα 18.900 $ ανά feu από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, 21.600 $ ανά feu από τη Σαγκάη στη Γένοβα και τα 2.200 $ ανά feu στο backhaul από Ρότερνταμ προς Σαγκάη. Στο απόλυτο αποκορύφωμά τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα επιτόκια στην Ασία-Ευρώπη μόλις ξεπέρασαν τα 14.000 $ ανά feu στις αρχές του 2022.

«Οι μεταφορείς έμαθαν [από την πανδημία] ότι είναι δυνατό να αυξηθούν τα επιτόκια, πολύ περισσότερο και πολύ πιο γρήγορα, από ό,τι πίστευε κανείς ποτέ. Εάν η τρέχουσα κρίση επιμείνει, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά, όσον αφορά το πού μπορεί να πάνε τα οριακά επιτόκια», ανέφερε η Sea-Intelligence.

Αρκετοί πλολιοκτήτες σχεδιάζουν να εφαρμόσουν έξτρα χρεώσεις για την περίοδο αιχμής από τα μέσα Ιουνίου,ήτοι περαιτέρω αύξηση 1.000 $ ανά feu στους ναύλους από τα τρέχοντα επίπεδα στις γραμμές του Ειρηνικού και της Ασίας-Ευρώπης.