Καταιγιστικές αλλαγές στο λιανεμπόριο έφερε η πανδημία, επιταχύνοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων του κλάδου, οι οποίες υλοποίησαν μέσα σε λίγες εβδομάδες επενδυτικά πλάνα ετών. Οι μεταβολές που συντελέστηκαν και συνεχίζουν να εξελίσσονται έχουν διαμορφώσει μια νέα εποχή για το λιανεμπόριο, συνολικά.
Πλέον, έχει γίνει αντιληπτό από όλους ότι η πανδημία Covid-19 κάποια στιγμή θα εκλείψει, αλλά πολλές από τις αλλαγές που έφερε στην καθημερινότητά μας θα μείνουν. Το λιανεμπόριο και η εφοδιαστική αλυσίδα στο σύνολό της βρέθηκαν από την πρώτη μέρα στο επίκεντρο της τελευταίας κρίσης, επιδεικνύοντας ταχύτατα αντανακλαστικά, ευελιξία και προσαρμοστικότητα, υιοθετώντας νέες τεχνολογίες και πρακτικές. Η εξέλιξη αυτή έχει ως αποτέλεσμα την εκτίναξη των online πωλήσεων σε επίπεδα που δεν αναμενόταν να επιτευχθούν νωρίτερα από μία δεκαετία.
Όπως προκύπτει και από έρευνα της EY Ελλάδος, με τίτλο “Future Consumer Index-Ελλάδα 2021”, το σύνολο των καταναλωτών στην Ελλάδα, όπως και στο εξωτερικό, βίωσαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας δραστικές αλλαγές στον τρόπο με το οποίο πραγματοποιούν τις αγορές τους, με σημαντική αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Έτσι, αναδεικνύεται ένα omnichannel αγοραστικό μοντέλο, με βάση το οποίο οι διαδικτυακές αγορές φαίνεται να ενισχύονται, καθώς θα επιλέγονται από περισσότερους από έναν στους δυο (50%), είτε ως click away (27%) για αγορές τροφίμων (21%), για αγορές αγαθών διαρκείας (26%) είτε ακόμη για προϊόντα που πριν αγοράζονταν από φυσικά καταστήματα (24%).
Ωστόσο, η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα βρήκε πολλούς καταναλωτές, αλλά και το λιανεμπόριο και τα κανάλια διανομής, απροετοίμαστους, δημιουργώντας προβληματισμό, κυρίως ως προς τις καθυστερήσεις και το υψηλό κόστος παράδοσης. Παράλληλα, αρκετοί καταναλωτές εξακολουθούν να βρίσκουν συγκριτικά πλεονεκτήματα στα φυσικά καταστήματα.
Οι διαδικτυακές αγορές είναι, πλέον, κομμάτι της καθημερινότητάς μας, όπως και η ευρύτερη εξάρτηση από διαδικτυακές υπηρεσίες, δημιουργώντας κι έναν τεράστιο πλούτο πολύτιμων νέων δεδομένων καταναλωτών. Για να μην αναστραφεί μακροπρόθεσμα η τάση αυτή πρέπει να αντιμετωπιστούν οι επιφυλάξεις και οι προβληματισμοί των καταναλωτών και να αντιμετωπιστούν οι δυσλειτουργίες του online καναλιού, για να μπορούν οι καταναλωτές να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα της απρόσκοπτης και γρήγορης παράδοσης στο σπίτι.
Κορυφαία στελέχη επιχειρήσεων του κλάδου μοιράζονται παρακάτω τις απόψεις τους για τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στο οργανωμένο λιανεμπόριο και τις επόμενες κινήσεις τους, τις επενδύσεις που υλοποιούν, τις προβλέψεις και τους παράγοντες που θα διαμορφώσουν το κατάστημα του «αύριο».
O ΒασΙΛης ΣταΥρου, ΠρΟεδρος & ΔιευθΥνων ΣΥμβουλος, ΑΒ ΒασιλΟπουλος στο περιοδικΟ ΧΡΗΜΑ.
Πόσο άλλαξε τα δεδομένα στο λιανεμπόριο η πανδημία και σε τι αλλαγές-επενδύσεις προχωρήσατε προκειμένου να ανταποκριθείτε;
Τη χρονιά που πέρασε, κληθήκαμε να διαχειριστούμε τρεις παράλληλες κρίσεις: την υγειονομική, την κοινωνική και την οικονομική.
Από την πρώτη στιγμή, κυρίαρχο μέλημά μας ήταν σαφώς η διασφάλιση της υγείας των πελατών και των ανθρώπων μας, η επιτυχής αντιμετώπιση της τεράστιας ζήτησης, καθώς και η ταχύτατη ανταπόκριση στις ηλεκτρονικές παραγγελίες, που αυξήθηκαν κατακόρυφα.
Προκειμένου, λοιπόν, να φροντίσουμε όλους τους πελάτες μας και τις ανάγκες τους, επενδύσαμε σημαντικά κεφάλαια τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε νέες, καινοτόμες υπηρεσίες και εξοπλισμό. Ενισχύσαμε το ΑΒ Εshop, το ηλεκτρονικό μας κατάστημα, και δημιουργήσαμε νέες λύσεις για την παράδοση των online παραγγελιών. Αυξήσαμε τον αριθμό των καταστημάτων που τις εξυπηρετούν, αναπτύξαμε υπηρεσία για παραλαβή από τα φυσικά καταστήματα (AB Collect), ενώ επιταχύναμε –με μια επένδυση άνω των 10 εκατ. ευρώ– τη δημιουργία του πρώτου υπερσύγχρονου AB Home Shop Center, του κέντρου διανομής που εξυπηρετεί αποκλειστικά τις ηλεκτρονικές παραγγελίες για την Αττική. Και, φυσικά, σταθήκαμε και δίπλα σε όσους μας είχαν περισσότερο ανάγκη, με έμπρακτη στήριξη του συστήματος υγείας αλλά και των συνανθρώπων μας.
Κατά πόσον έχουν αυξηθεί οι online πωλήσεις σας;
Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις γνώρισαν μια τεράστια άνθηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας και φαίνεται ότι ήρθαν για να μείνουν. Η στροφή βέβαια των καταναλωτών στα ηλεκτρονικά καταστήματα δεν είναι κάτι καινούργιο. Πλέον, ο σύγχρονος καταναλωτής αναζητά λύσεις για εύκολη, άμεση και 24/7 εξυπηρέτηση, χωρίς μετακίνηση, από όπου κι αν βρίσκεται, ακόμη και “on the go” από το κινητό.
Και το ίδιο μας επιβεβαιώνουν και οι αριθμοί. Πριν την πανδημία, ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου αντιπροσώπευε το 0,5%, ενώ τώρα το ποσοστό είναι σταθεροποιημένο γύρω στο 3%, με αυξητικές τάσεις. Το στοίχημα, ωστόσο, για την «επόμενη μέρα» του ηλεκτρονικού εμπορίου κινείται γύρω από την κερδοφορία του συγκεκριμένου καναλιού και ειδικότερα γύρω από το last mile delivery και την προετοιμασία (picking) των παραγγελιών.
Πώς θα είναι το κατάστημα του μέλλοντος για την ΑΒ Βασιλόπουλος;
Στο μέλλον, θα δούμε ένα διαφορετικό, ανανεωμένο φυσικό κατάστημα καθώς και μια συνύπαρξη μεταξύ φυσικού και ηλεκτρονικού καταστήματος. Και στην ΑΒ Βασιλόπουλος επενδύουμε προς αυτήν την κατεύθυνση. Σχεδιάζουμε τους χώρους πώλησης με τις πιο σύγχρονες τάσεις, επιδιώκουμε να απαντάμε στις ανάγκες των καταναλωτών για λειτουργικότητα, ποικιλία, ποιότητα και υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης.
Όλα αυτά αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά του καταστήματος του μέλλοντος. Ένα κατάστημα, δηλαδή, που θα δημιουργεί ένα μοναδικό αγοραστικό ταξίδι, μια αξέχαστη εμπειρία, που δεν θα μπορεί να αναπαραχθεί στο Διαδίκτυο, θα εμπνέει τους καταναλωτές, θα δημιουργεί μια ομαλή ενσωμάτωση των online και offline υπηρεσιών και θα τοποθετείται εντός της γειτονιάς ως κοινωνικός κόμβος. Ένα κατάστημα που θα δημιουργεί ολοκληρωμένες προτάσεις, λύσεις και επιλογές εξυπηρέτησης για όλους τους πελάτες μας.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η Green Panda διευρύνει το δίκτυο της. Η συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος
Το deal της ΑΒ Βασιλόπουλος με το delivery.gr
Mε 15.000 εργαζόμενους, 510 καταστήματα και πλάνο επενδύσεων συνεχίζει δυναμικά η «ΑΒ Βασιλόπουλος»