Για τις δυσκολίες του επιχειρείν εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, τις προσπάθειες του τραπεζικού συστήματος να ενισχύσει την πραγματική οικονομία, τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες στήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων, την δύναμη του brand και την μόδα μίλησε στο BanksLive και στον Χρήστο Κώνστα ο επικεφαλής της ελληνικής βιομηχανίας ένδυσης Dur, κ. Θεόδωρος Δούρος.
Η ΔΟΥΡΟΣ Α.Ε. –αμιγώς– ελληνική εταιρεία ανδρικής ένδυσης μετρά ήδη 60 χρόνια στο χώρο της ένδυσης καθώς η ιστορία της ξεκινά από το μακρινό 1960, όταν ο ιδρυτής της, Νίκος Δούρος, άρχισε την εμπορική και παραγωγική του δραστηριότητα σε βαμβακερά είδη.
Με έδρα την Πάτρα, η εταιρεία διαθέτει ένα ευρύ δίκτυο 30 καταστημάτων λιανικής πώλησης σε ολόκληρη την Ελλάδα με την επωνυμία DUR, συμπεριλαμβανομένων και των shop in shop, ενώ υποστηρίζεται από ένα εξίσου ισχυρό δίκτυο χονδρικής. Είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο από τον Αύγουστο 2000 και απασχολεί συνολικά 80 άτομα, έμμεσο και άμεσο προσωπικό. Πέρα από την εγχώρια δραστηριότητά της, έχει διεθνή παρουσία, πραγματοποιώντας εξαγωγές στη Μέση Ανατολή, το Λίβανο, την Αλβανία, την Κύπρο, την Τσεχία και τη Σόφια της Βουλγαρίας.
«Αυτή η δουλειά ήταν στο αίμα μας από πιτσιρίκια. Όλοι οι νέοι της οικογένειας συμμετείχαν στην επιχείρηση που ξεκίνησε το 1960 στην Πάτρα από μικρά παιδιά», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Δούρος
Ο Πατρινός επιχειρηματίας μιλώντας για τις επιπτώσεις της πανδημίας στην οικονομική ζωή της πόλης που γεννήθηκε η Dur τόνισε πως «η ακύρωση του καρναβαλιού ήταν το πρώτο οικονομικό ‘χαστούκι’ του κορονοϊού στην Ελλάδα. Έχουμε ανάγκη τον υπεύθυνο πολιτικό που θα κοιτάξει κατάματα την ιστορία του κορονοϊού και θα την αντιμετωπίσει. Τα τελευταία 30 χρόνια η Πάτρα – αν προσθέσουμε την δεκαετία των μνημονίων μαζί με την αποβιομηχάνιση που πέρασε την δεκαετία του 80’ – μπορούμε να πούμε ότι έχει βιώσει τις οικονομικές συνέπειες στο πετσί της. Ο κορονοϊός έφερε τα πάνω κάτω. Είμαστε στον μέσο όρο της Ελλάδας ως προς την οικονομική ύφεση».
Από το 2000 είμαστε εισηγμένοι στο Χ.Α στην παράλληλη αγορά. Ακολουθήσαμε την πορεία του δείκτη. Η μετοχή μας είχε φτάσει κάποια στιγμή κοντά στα 20 ευρώ (τότε σε δραχμές), την ημέρα της εισαγωγής μας στο Χρηματιστήριο. Αν τότε εγώ είχα πουλήσει το μερίδιο μου θα είχα αγοράσει την εταιρεία 20 φορές
Αναφερόμενος στο τραπεζικό σύστημα σημείωσε: «Ως εταιρεία ακόμη δεν χτυπήσαμε την πόρτα του τραπεζικού συστήματος. Κάναμε χρήση της επιδότησης εργασίας και της επιστρεπτέας προκαταβολής σύμφωνα με τα κυβερνητικά μέτρα προστασίας. Η δουλειά η δική μας είναι η μόδα, το Brand μας και οι εργαζόμενοι μας. Το brand και ο καλός εργαζόμενος αποτελούν τα δυνατά χαρτιά της επιχείρησης. Τα δύσκολα δεν τα έχουμε δει ακόμη. Ο ιδιωτικός τομέας θα βάλει ‘πλάτη’, όπως έβαλε πλάτη την τελευταία 10 ετία εν μέσω μνημονίων. Τώρα πρέπει, όπως η κυβέρνηση ενημέρωνε κάθε μέρα τους πολίτες, οφείλει και τώρα να ενημερώσει τους επιχειρηματίες».
Ο ισχυρός άνδρας της Dur σχολιάζοντας το lockdown και τις επιπτώσεις του στην ελληνική βιομηχανία ένδυσης τόνισε: «Ανήκουμε στις επιχειρήσεις που κλείσαμε με κυβερνητική εντολή για 2 μήνες. Εγώ προσωπικά υπήρξα δραστήριος την εποχή που έκλεισε η αγορά λόγω κορονοϊού. Από την πρώτη στιγμή οργανωθήκαμε για να δούμε πως θα συνεχίσουμε την δραστηριότητα μας ως επιχείρηση. Προσωπικά θεωρώ ότι πρέπει να επανέλθουν οι 120 δόσεις για να ‘ρολάρει’ ξανά η ελληνική οικονομία. Να βάλουμε πάλι την οικονομία στις ‘ράγες’ της ανάπτυξης». «Σε 2 μήνες ξεκινούν οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων προς το δημόσιο και θα δούμε τα αποτελέσματα των πωλήσεων που τρέχουν, τώρα, για τις επιχειρήσεις, τότε. Τα μέτρα της οικονομικής ‘επούλωσης’, πρέπει, κατά τη γνώμη μου να συνεχιστούν μέχρι το τέλος του έτους καθώς και στις αρχές του 2021».
«Τα λεφτά που δανείζονται οι τράπεζες με ευνοϊκούς όρους δεν φτάνουν στην πραγματική οικονομία. Πόσες είναι στατιστικά οι υγιείς επιχειρήσεις που πληρούν τα τραπεζικά κριτήρια και πόσους απασχολούν; Μην ξεχνάμε ότι τα αυστηρά μνημόνια έριξαν τους τζίρους των επιχειρήσεων έως και 40-50%», σημείωσε. « Οι τράπεζες έχουν δείξει πολλή υπομονή τα τελευταία χρόνια, δικαίως, ανακεφαλαιοποιήθηκαν . Μην ξεχνάμε τι ζήσαμε αλλά και μην ξαναμπούμε στο ‘τσουνάμι’ της υπεραισιοδοξίας που είχαμε το 2004, λίγο πριν ξεσπάσει η κρίση. Προγράμματα όπως το ΤΕΠΙΧ II δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστικά καθώς οι επιχειρηματίες ‘ανατριχιάζουν’ και μόνο στο άκουσμα της δανειοδότησης».
Αναφορικά με την ανάπτυξη δικτύου της εταιρείας, την εξαγωγική δραστηριότητα και το online store τόνισε πως «η ανάπτυξη δικτύου μας έχει γίνει και σύμφωνα με την μόδα του τουρισμού, επιλέγοντας και περιοχές με τουριστικά κριτήρια. Η οικονομία είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το εμπόριο, η βιομηχανία. Δεν είναι οι πολυεθνικές. Αν και ο ελληνικός τουρισμός θα ξανασηκωθεί και δεν θα χάσει την αξία του στο μέλλον, οφείλουμε να στηρίξουμε τις ΜμΕ επιχειρήσεις που είναι η ‘ραχοκοκαλιά’ της οικονομίας. Το ισχυρό στοιχείο της Ελλάδας για εξαγωγική δραστηριότητα είναι ο πρωτογενής της τομέας.
Αν δεν πατήσεις δυνατά και καλά στο δικό σου’ έδαφος’, στη δική σου χώρα ως εταιρεία, πως θα σ’ εμπιστευτούν στο εξωτερικό;
«Στις αρχές Μαρτίου είχαμε ένα ωραίο business plan, που το επικοινωνήσαμε σ’ όλους του συνεργάτες μας αλλά τελικά μας το διέλυσε ο κορονοϊός. Αναβάλλουμε για λίγο αυτό το κομμάτι, κοιτάμε να δρομολογήσουμε κάποια στοιχεία της δουλειάς μας (να ξεφορτωθούμε μέρος του παθητικού μας που δεν επηρεάζει την δουλειά μας) και θα δούμε προς το τέλος του έτους τα επόμενα μας βήματα. Έχουμε να πολύ δυνατό online store. Πρέπει συνεχώς να τροφοδοτείς την δουλειά σου με προωθητικές καμπάνιες, με newsletters, ώστε να δημιουργείς αυτό που εγώ λέω ‘κατάστημα -γωνία’. Ουσιαστικά, όμως, σε μας, οι αποφάσεις των καταναλωτών μας παίρνονται κατά 50% εντός του φυσικού καταστήματος. Η τεχνική της πώλησης διδάσκεται στη πιάτσα», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Δείτε τα προηγούμενα live μας
Αλ. Σαρρηγεωργίου στο IWLive: Η σημερινή εικόνα της αγοράς, αισιοδοξία για Eurolife FFH και το 2020
Α. Ταμβακάκης, EOS Capital Partners στο BanksLive: Που θα δοθούν τα δισεκατομμύρια του recovery fund