Υψηλόβαθμα στελέχη, άνθρωποι της Ναυτιλίας, Έλληνες και ξένοι θεσμικοί εκπρόσωποι έδωσαν το παρών στο πρώτο Ports & Rail Forum 2023 με κεντρικό θέμα την Ελλάδα ως διεθνή πύλη επιχειρηματικότητας.
Ακούστηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις, βγήκαν “ειδήσεις” και όλες οι πλευρές κάθισαν στο ίδιο τραπέζι συζητώντας την επόμενη μέρα της Ναυτιλίας.
Επίκεντρο των συζητήσεων αποτέλεσαν κορυφαία θέματα που απασχολούν την λιμενική βιομηχανία αλλά και τον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών με έμφαση στο σιδηρόδρομο και τις καλύψεις που προσφέρει σε κομβικής σημασίας ελληνικά λιμάνια για το διεθνές και όχι μόνο εμπόριο. Μέσα από τις επι μέρους τοποθετήσεις των ομιλητών καταδείχθηκε η αναγκαιότητα ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου ενώ αποτυπώθηκαν ευκρινώς οι αναγκαίες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν άμεσα προκειμένου τα λιμάνια να πάψουν να ζημιώνονται έναντι του ανταγωνισμού από λιμάνια της Ιταλίας Γαλλίας και Ισπανίας που διαθέτουν αλλά και προβάλλουν διεθνώς τις άριστες σιδηροδρομικές τους καλύψεις. Στις συζητήσεις καταδείχθηκε ο σημαίνων ρόλος της Ελλάδας ως διεθνής μεταφορικός κόμβος και ο ρόλος των συνδυασμών μεταφορών στην βελτίωση του οικονομικού αποτυπώματος τόσο στις τοπικές όσο και την εθνική οικονομία γενικότερα.
Όσον αφορά στο ESG, τη βιώσιμη ανάπτυξη και τα «πράσινα» λιμάνια έγινε μία ευρύτερη προσέγγιση των θεμάτων που σχετίζονται και με τις εν εξελίξει ευρισκόμενες συζητήσεις σε επίπεδο ΙΜΟ και όχι μόνο για τα «πράσινα καύσιμα» των πλοίων και τις επενδύσεις που πρέπει να κάνει η λιμενική βιομηχανία ώστε να ανταποκριθεί «αύριο» με έμφαση της παροχή ηλεκτρικής ισχύος για πλοία που θα καταπλέουν στα λιμάνια. Στις συζητήσεις καταδείχθηκε ο προβληματισμός για το κόστος των επενδύσεων για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία, για τις αδυναμίες του συστήματος να παράσχει τη γιγαντιαία ισχύ που θα απαιτηθούν στο μέλλον αλλά και για το γεγονός ότι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμένων δεν θα βελτιωθεί αν η παρεχόμενη από ξηράς ισχύς στα πλοία δεν προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και εντός των λιμενικών ζωνών οι κινήσεις του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού δεν γίνεται επίσης με ηλεκτρική ισχύ. Διαπιστώθηκε επίσης ότι τα ελληνικά λιμάνια στερούνται σε μεγάλο βαθμό του κατάλληλου επιστημονικού προσωπικού για να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις εξελίξεις που σημειώνονται στο λιμενικό σύστημα.
Τέλος «καυτηριάστηκε» το γραφειοκρατικό σύστημα που ταλανίζει από κοινού με το πολυδαίδαλο τελωνειακό σύστημα τους χρήστες των λιμενικών εγκαταστάσεων λειτουργώντας ενίοτε προς όφελος των ανταγωνιστών των ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και η έλλειψη ψηφιοποίησης των συστημάτων που διαχειρίζονται τις πληροφορίες για την διακίνηση των εμπορευμάτων.
Τις βασικές εισηγήσεις ανέπτυξαν ο Εκτελεστικός Διευθυντής της Ένωσης λιμένων Ελλάδος Δημήτρης Ιατρίδης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοδοτικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας και Δ/νων Σύμβουλος της XRTC Γιώργος Ξηραδάκης, ο Γιώργος Μαρωνίδης μέλος ΔΣ της Ελληνικής Εταιρίας Logistics & Διαχειριστής Εταίρος της Δικηγορικής Εταιρίας «Μαρωνίδης & Συνεργάτες», ο αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργος Αλεξανδράτος, ο καθηγητής CITY Collegr, Univircity of York Europe Campus και εκτελεστικός διευθυντής της MARLOGMIND Σωτήριος Θεοφάνης και ο πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ και προεδρος και Δ/νων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ Αθανάσιος Λιάγκος.
Χαιρετισμούς απεύθυναν ο Πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα XiaoJunzheng, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών και υποδομών Ιωάννης Ξιφαράς, η γενικής γραμματέας του ESPO Isabelle Ryckbost και η γενική διευθύντρια της CLIA Europe Marie-Caroline Laurent.
Στον χαιρετισμό του ο κ. Βαρβιτσιώτης μεταξύ άλλων ανέφερε ότι η κυβέρνηση και το ΥΝΝΠ θέτουν ως βασική προτεραιότητα την υλοποίηση ριζικών μεταρρυθμίσεων και στοχευμένων παρεμβάσεων στη λιμενική βιομηχανία, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ολιστική αξιοποίηση των λιμένων, ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών, η μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας και της ανταποδοτικότητας τω παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών προς τους χρήστες.
Τις εργασίες του συνεδρίου, που διεξήχθη υβριδικά, παρακολούθησε μεγάλος αριθμός ακροατών μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα live on του “ethos Group”, συνδιοργάνωσαν η ΕΛΙΜΕ, η Ένωση Τραπεζικών & Χρηματοδοτικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας και το “ethos Group”.