Το λιανεμπόριο τροφίμων άντεξε στην κρίση, αλλά με θύματα, κόστος και πολλή προσπάθεια, ανέφερε ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης πρόεδρος του ομίλου Metro, κατά τη διάρκεια της χθεσινοβραδυνής γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ). Ο ίδιος προέβλεψε «ταραχώδες» μέλλον με κλείσιμο καταστημάτων και περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Παντελιάδης, μέσα στην κρίση και συγκεκριμένα την πενταετία 2013-2017, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αύξησαν τις επενδύσεις τους, φθάνοντας τα 231,1 εκατ. ευρώ το 2016 και 301,2 εκατ. ευρώ το 2017. Όπως ανέφερε την τελευταία τριετία έχει αυξηθεί σημαντικά η διαφημιστική δαπάνη, ενώ η απασχόληση έχει αυξηθεί κατά 11% σε σχέση με το 2010. Ταυτόχρονα οι online αγορές αυξήθηκαν το τελευταίο έτος κατά 40%, φθάνοντας τα 28,5 εκατ. ευρώ το 2018 από 19,5 εκατ. ευρώ το 2017.
Παρά τα παραπάνω δεδομένα, το παραδοσιακό λιανεμπόριο τροφίμων είχε απώλειες της τάξης του 18% το διάστημα 2010-2017, ενώ η αντίστοιχη πτώση στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, ήταν της τάξης του 6%, με τον τζίρο να διαμορφώνεται στα επίπεδα του 2005!
Αυτό σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη σημαίνει ότι η αγορά δεν «χωράει» όλα αυτά τα καταστήματα, με την συνέχιση της συγκέντρωσης στον κλάδο να είναι αναπόφευκτη και αναγκαία.
Σε ό,τι αφορά τα νέα δεδομένα στην αγορά, επεσήμανε ότι 2 στα 3 προϊόντα που πωλούνται, βρίσκονται σε προσφορά. Από το σύνολο των προϊόντων που πωλήθηκαν πέρυσι, το 62,9% ήταν σε προσφορά, έναντι ποσοστού 61,7% το 2017 κα 60,8% το 2016.
Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια κερδών για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, ενώ σημαντικές πιέσεις δέχθηκε την τελευταία διετία και ο κύκλος εργασιών τους, κυρίως λόγω της επαναλειτουργίας του δικτύου της Μαρινόπουλος, υπό τις Υπεραγορές Σκλαβενίτη.
Σχετικά με την αγορά των cash & carry, όπου η Metro κυριαρχεί, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι την τελευταία διετία κινήθηκε πτωτικά, κυρίως λόγω των ανταγωνιστικών προσφορών από τα σούπερ μάρκετ, ωστόσο το α’ τρίμηνο του 2019 ανακάμπτει και η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί.
Όσον αφορά τις σχέσεις με τους προμηθευτές, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι οι εποχές των πολέμων έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και δεν υπάρχουν πλέον τα περιθώρια για κάτι τέτοιο, εκτιμώντας ότι έχει έρθει ο καιρός της ανταποδοτικότητας και των σχέσεων win -win.