Δημήτρης Μαλλάς
Ραγδαίες εξελίξεις αναμένονται μέσα στους επόμενους μήνες στο χώρο της λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, καθώς από τη μία πλευρά βρίσκονται σε εξέλιξη οι συζητήσεις μεταξύ Media Markt και Public αναφορικά με το μέλλον της πρώτης, ενώ παράλληλα το Πλαίσιο ετοιμάζεται -έστω και με αργά αλλά σταθερά βήματα- για την επέκταση του στο χώρο των ηλεκτρικών («λευκών») συσκευών.
Όπως είναι προφανές, τα βλέμματα είναι στραμμένα στις συζητήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ των Public και της Media Markt.
Όπως επισημαίνουν στο «Β» υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς, ο κλάδος των «λευκών» συσκευών έχει σημαντικά περιθώρια όσον αφορά στην είσοδο νέων «παικτών» και γι’ αυτό παρατηρείται τους τελευταίους μήνες έντονο ενδιαφέρον από αλυσίδες όπως είναι τα Public και το Πλαίσιο, οι οποίες, μέχρι τώρα, είχαν αποφύγει να ασχοληθούν με τις οικιακές ηλεκτρικές συσκευές, εκτός από περιπτώσεις μικροσυσκευών. Το ζήτημα που υπάρχει με τις μεγάλες «λευκές» συσκευές (π.χ. ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες) είναι ότι απαιτούν μεγάλα καταστήματα αλλά και διαφορετική διαμόρφωση των χώρων πώλησης και αυτό είναι μία πολύ σημαντική αλλαγή για αλυσίδες όπως το Public και το Πλαίσιο.
Public & Media Markt
Όπως είναι προφανές, τα βλέμματα είναι στραμμένα στις συζητήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ των Public και της Media Markt. Οι συζητήσεις είναι αποκλειστικές και η υπάρχουσα εκτίμηση είναι πως το «κλειδί» προκειμένου να υπάρξει θετική έκβαση είναι η οικονομική κατάσταση της Media Markt και τι θα ζητήσει ο γερμανικός όμιλος, ο οποίος δηλώνει μεν διατεθειμένος να παραμείνει στην ελληνική αγορά, αλλά θέλει να κάνει κάποια κίνηση συνεργασίας.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, οι συζητήσεις μεταξύ Public και Media Markt ξεκίνησαν ουσιαστικά στις αρχές Δεκεμβρίου και η υπάρχουσα εκτίμηση είναι πως εντός του α’ τριμήνου του 2019 θα υπάρχουν εξελίξεις. Όσον αφορά στα σενάρια που είχαν κυκλοφορήσει στο τέλος του καλοκαιριού, οι πληροφορίες του «Β» κάνουν λόγο για πολύ αρχικές επαφές, οι οποίες διακόπηκαν πολύ γρήγορα και δεν προχώρησαν σε κάτι πιο ουσιαστικό, όπως επέμεναν οι τότε φήμες.
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι αν υπάρξει συμφωνία μεταξύ Public και Media Markt αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα το νέο σχήμα να είναι μεν μία εταιρεία αλλά με δύο ξεχωριστά business units και ενδεχομένως να διατηρηθούν και τα δύο brands, δεδομένης κιόλας της ισχυρής αναγνωρισιμότητας που έχουν και τα δύο. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι τα δύο brands απευθύνονται και σε διαφορετικά κατηγορίες καταναλωτών αλλά και το ότι οι «λευκές» συσκευές απαιτούν διαφορετική διαμόρφωση καταστημάτων. Από την άλλη πλευρά, οι συνέργιες που θα προκύψουν είναι σημαντικές και είναι ένας από τους λόγους που η Public εξετάζει αυτή την κίνηση.
Επιπλέον, για την Public μία τέτοια κίνηση θα σημάνει την είσοδο της στο χώρο των «λευκών» συσκευών που παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη και διαθέτει σημαντικά περιθώρια κέρδους. Αξίζει να επισημανθεί πως η Public, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση και το 2018 εκτιμάται πως ήταν η καλύτερη χρονιά της αλυσίδας που ενίσχυσε σημαντικά τόσο την κερδοφορία της όσο και τα μερίδια αγοράς της.
Πλαίσιο
Όσον αφορά τα σχέδια του Πλαισίου για την αγορά των «λευκών» συσκευών, οι υπάρχουσες πληροφορίες αναφέρουν πως βρίσκονται μεν σε πλήρη εξέλιξη, αλλά η διοίκηση της αλυσίδας δεν δείχνει να βιάζεται να κάνει την κίνηση της. Οι απαιτήσεις που υπάρχουν τόσο σε επίπεδο logistics όσο και αναφορικά με τη διαμόρφωση των καταστημάτων είναι τέτοιες που δικαιολογούν την «καθυστέρηση» που υπάρχει και τα εξαιρετικά προσεκτικά βήματα που γίνονται.
Η υπάρχουσα εκτίμηση είναι πάντως πως η είσοδος της Πλαίσιο στις «λευκές» συσκευές θα πραγματοποιηθεί εντός του 2019. Και ενδεχομένως να μην είναι τυχαίο ότι η αλυσίδα ξεκίνησε εδώ και μερικές ημέρες να δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες της να πληρώνουν με δόσεις χωρίς τη χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας, μία δυνατότητα που προσφέρει εδώ και πολλά χρόνια η Κωτσόβολος και αποτελεί, μάλιστα, ένας από τους λόγους που προτιμούν την τελευταία πολλοί καταναλωτές όσον αφορά στις αγορές ηλεκτρικών συσκευών που πραγματοποιούν.