Η αλματώδης άνοδος της τεχνολογίας δημιουργούσε πάντα νέες εξελίξεις που αποτελούσαν εφαλτήριο για σημαντικές αλλαγές στην κοινωνία, στην εργασία αλλά και στις ανθρώπινες σχέσεις γενικότερα.
Η μεγάλη τεχνολογική πρόοδος που βιώνουμε στις μέρες μας, και η ταχεία εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης έχει φέρει στο προσκήνιο την έννοια του Metaverse.
Ουσιαστικά, το Μetaverse είναι ένα ψηφιακό δίκτυο εικονικών κόσμων όπου οι συμμετέχοντες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, όπως στην κανονική ζωή, αλλά αισθάνονται ότι βρίσκονται σε ένα βιντεοπαιχνίδι ή σε ένα ψηφιακό κόσμο. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα διαδίκτυο εικονικής πραγματικότητας. Σε μια πρόσφατη έρευνα του Ομίλου Adecco, το Μetaverse ορίστηκε ως «ένα σύνολο εικονικών κόσμων που δημιουργήθηκαν από εταιρείες τεχνολογίας (π.χ. Meta και Microsoft), όπου οι χρήστες μπορούν να εργάζονται, να παίζουν και να κοινωνικοποιούνται στο διαδίκτυο». Καθώς το Metaverse συνεχίζει να αναπτύσσεται ραγδαία, η αξία του φτάνει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με μελέτη της McKinsey, η αξία του θα μπορούσε να αγγίζει τα 5 τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2030, όσο είναι σήμερα το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της Ιαπωνίας.
Ο Όμιλος Adecco, θέλοντας να αξιολογήσει τη στάση του κόσμου της εργασίας απέναντι στο Μetaverse αλλά και τον βαθμό εξοικείωσής του με το φαινόμενο αυτό, πραγματοποίησε μια έρευνα η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι απόψεις των ανθρώπων για το Metaverse διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία, την εθνικότητα, το μέγεθος της εταιρείας στην οποία εργάζονται και μια σειρά από άλλους παράγοντες.
Ένα στοιχείο που διαφοροποιεί την στάση των ανθρώπων απέναντι στο Metaverse είναι η ηλικία. Όπως προκύπτει από την νέα έρευνα του Ομίλου Adecco, οι νεότεροι σε ηλικία ερωτηθέντες, όπως οι εκπρόσωποι της γενιάς Z, γνωρίζουν τί είναι το Metaverse (62%) και πιστεύουν ότι στο προσεχές μέλλον θα αποτελέσει αντικείμενο της εργασίας τους (46%). Την ίδια άποψη έχουν και οι millennials, η γενιά των ανθρώπων που γεννήθηκαν από τις αρχές του 1980 έως το 2000. Όσο όμως μεγαλώνει η ηλικία των ερωτηθέντων, τόσο μειώνεται ο βαθμός εξοικείωσης με το Metaverse αλλά και η επιθυμία τους να εργαστούν σε αυτό, σε κάποιο στάδιο της ζωής τους. Αυτή η διαφορά στάσης ερμηνεύεται από το γεγονός ότι οι νεότερες γενιές έχουν μυηθεί στις νέες τεχνολογίες από τα πρώτα τους βήματα, οπότε είναι φυσικό να αποδέχονται ευκολότερα οτιδήποτε νέο αφορά την καθημερινότητά τους και βασίζεται στην τεχνολογία.
Ένας άλλος συντελεστής που καθορίζει τον βαθμό εξοικείωσης και αποδοχής των ερωτηθέντων απέναντι στο Metaverse είναι η εργασιακή εμπειρία. Ειδικότερα, το 75% όσων συμμετείχαν στην έρευνα και είχαν πολύ υψηλόβαθμη θέση στην επιχείρηση που εργάζονται, δήλωσαν ότι είναι εξοικειωμένοι με το Metaverse, εν αντιθέσει με όσους δεν είχαν υψηλή θέση, οι οποίοι δήλωσαν λιγότερο εξοικειωμένοι (51%). Επίσης, τα ανώτατα στελέχη υποστήριξαν ότι θέλουν κάποια στιγμή να εργαστούν στο Metaverse (66%) ενώ τα πιο junior στελέχη, όχι τόσο (18%). Η διαφορά αυτή έγκειται στο γεγονός, ότι τα ανώτατα στελέχη αντιμετωπίζουν το Metaverse ως ένα εργαλείο το οποίο θα τους βοηθήσει να μεγιστοποιήσουν την παραγωγικότητά τους, ενώ τα λιγότερο έμπειρα στελέχη αντιμετωπίζουν το Metaverse ως έναν τόπο διαδικτυακής κοινωνικοποίησης και διασκέδασης.
Σύμφωνα με την έρευνα του Ομίλου Adecco, η γεωγραφική θέση φαίνεται να αποτελεί ακόμα ένα διαφοροποιητικό παράγοντα σε ό,τι έχει να κάνει με την εξοικείωση και την αποδοχή της υιοθέτησης του Metaverse στην εργασία. Ειδικότερα, οι άνθρωποι που κατοικούν στις χώρες της Λατινικής Αμερικής γνωρίζουν πολλά περισσότερα για το Metaverse (το 82% των κατοίκων έχει ήδη ακούσει για αυτό) και πιστεύουν ότι σύντομα θα αποτελέσει κομμάτι της εργασιακής τους καθημερινότητας (56%). Μάλιστα, το 61% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θέλουν να εργαστούν κάποια στιγμή στη ζωή τους στο Metaverse καθιστώντας την περιοχή της Λατινικής Αμερικής, την μοναδική περιοχή όπου το ποσοστό των κατοίκων που «θέλουν» να εργαστούν στο Metaverse είναι μεγαλύτερο από το ποσοστό των ανθρώπων που «πιστεύουν» ότι θα εργαστούν σε αυτό.
Ένας παράγοντας που εξηγεί αυτή τη διαφορά στις απόψεις των ανθρώπων ανάλογα με τον τόπο διαμονής τους είναι η εκπαίδευση που έχουν ήδη λάβει πάνω σε νέες τεχνολογίες όπως το metaverse καθώς κάποιες χώρες εισάγουν, από το στάδιο του σχολείου ακόμα, ενότητες που αφορούν τις νέες τεχνολογίες ενώ έμφαση δίνεται και αργότερα, στις ίδιες τις επιχειρήσεις, οι οποίες εφαρμόζουν σε μεγάλο βαθμό νέες τεχνολογικές πρακτικές. Ένας άλλος παράγοντας είναι η κουλτούρα εμπιστοσύνης που υπάρχει σε ορισμένες γεωγραφικές περιοχές, εν αντιθέσει με άλλες, σχετικά με την διαχείριση των προσωπικών δεδομένων. Για παράδειγμα, πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι πολλοί εργαζόμενοι στις Η.Π.Α. θεωρούν ότι μια μετάβαση στο Metaverse θα μπορούσε να βλάψει την ιδιωτικότητά τους καθώς θα υπήρχε εκμετάλλευση των προσωπικών δεδομένων από τον εργοδότη τους.
Το Metaverse αναμένεται να αλλάξει δραματικά τους οργανισμούς, τις αγορές, τον κόσμο συνολικότερα, τα επόμενα πέντε με δέκα χρόνια ενώ η συνεχής δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στον εικονικό αυτό κόσμο, θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη σχέση προσφοράς και ζήτησης και στην αγορά εργασίας. Συνεπώς, τόσο οι εργοδότες όσο και οι εργαζόμενοι οφείλουν να προετοιμαστούν από τώρα, εξελίσσοντας τις δυνατότητές και τις γνώσεις τους και να μην υποτιμήσουν τη δυναμική αυτού του νέου ψηφιακού κόσμου που θα αποτελέσει την νέα κανονικότητα σε λίγα χρόνια.