Αφότου έγινε γνωστή η εξαγορά της BETA CAE Systems από την αμερικανική Cadence, ο Παναγιώτης Κουβράκης έγινε το πρόσωπο των ημερών.

Πρόκειται για τον επιστήμονα που όλοι θα ήθελαν να ρωτήσουν τι είναι αυτό που οδήγησε έναν αμερικανικό κολοσσό να επενδύσει 1,24 δισ. δολ. σε μία ελληνική εταιρεία που αναπτύσει εξειδικευμένο λογισμικό προσομοίωσης του πώς «συμπεριφέρονται» στο πραγματικό πεδίο τα αυτοκίνητα, οι τουρμπίνες αεροσκαφών και σχεδόν κάθε είδους βιομηχανικό προϊόν.

Ωστόσο, ο Παναγιώτης Κουβράκης, όπως και η ομάδα που ίδρυσε την BETA CAE και χρειάστηκε να αντιπαρέλθουν πολλές αποτυχίες, ωσότου φτάσουν στο deal του 1,24 δισ. δολ., επιλέγουν συστηματικά να παραμένουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Πολλά χρόνια πριν το deal του 1,24 δισ. δολ., το μακρινό 2011, ένα έτος που σημαδεύτηκε από τις περισσότερες, ίσως, διαδηλώσεις στην περίοδο της Μεταπολίτευσης, η Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής είχε προσκαλέσει τον Παναγιώτη Κουβράκη να παρουσιάσει τις καινοτομίες της BETA CAE. Είναι, ίσως, αξιοσημείωτο πως η πρόσκληση αυτή, που είχε στόχο την ανάδειξη των ελληνικών επιχειρηματικών success stories, είχε προκαλέσει απορία σε βουλευτή που παρακολουθούσε τις εργασίες της Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας.

«Γιατί είναι άξιο προσοχής και σπουδαίο ώστε να έρθει στην Επιτροπή για να συζητηθεί αυτό το θέμα» είχε ερωτήσει, τότε, τον Πρόεδρο της Επιτροπής ο βουλευτής. Η απάντηση φαίνεται ότι ήρθε με τον πιο εμφατικό τρόπο, 13 χρόνια μετά.

Το υλικό της ενδιαφέρουσας εκείνης συνεδρίασης της Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας εξασφάλισε και παρουσιάζει η «Καθημερινή» και ο δημοσιογράφος Δημήτρης Δελεβέγκος.

«Είμαστε μια εταιρεία η οποία βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος. Σε ένα χωριό που λέγεται Κάτω Σχολάρι. Διαλέξαμε μια άκρη στη Θεσσαλονίκη για να έχουμε ησυχία και να είμαστε ήρεμοι μακριά από τη φασαρία της πόλης. Η εταιρεία αυτή ιδρύθηκε το 1999, αλλά η εμπειρία η οποία κατέχουμε ουσιαστικά είναι σχεδόν μιας εικοσαετίας. Αρχικά ξεκίνησε μέσα από το πανεπιστήμιο δειλά, προσπαθώντας να πετύχουμε να βγάλουμε κάποια χρήματα για να συντηρηθούμε. Βέβαια δεν το καταφέραμε εκείνη την εποχή, δεν μας πήγε όμως τίποτα στραβά. Η εταιρεία ασχολείται στην περιοχή του CAE. CAE είναι το Computer-aided engineering, δηλαδή η εικονική σχεδίαση ενός προϊόντος. Πριν ακόμα φτιαχτεί ένα προϊόν, να ξέρουμε αν λειτουργεί σωστά, αν μας εξυπηρετεί για τον σκοπό του που θέλουμε να το κατασκευάσουμε. Τι γίνεται στην παραγωγή ενός προϊόντος π.χ. σε μία αυτοκινητοβιομηχανία, η πρώτη ιδέα είναι να γίνει η σύλληψη του αντικειμένου» ανέφερε τότε.

«Πριν δεκαπέντε χρόνια (σ.σ.: το 1996), η Mercedes κατέστρεφε ημερησίως ένα αυτοκίνητο σε δοκιμές crash test, δηλαδή συνολικά 360 οχήματα τον χρόνο. Φέτος (σ.σ.:2011) αυτό έχει πέσει σε ένα όχημα ανά μοντέλο. Ετησίως η Μερσεντές βγάζει δύο μοντέλα, άρα έχει πέσει ένα προς 180.

Όπως ανέφερε, η εταιρεία ξεκίνησε μόλις με τέσσερις υπολογιστές και τέσσερα άτομα.

«Δεν παράγετε τίποτα»

«Πάντα μια ιδέα στην αρχή λαμβάνεται υπόψη ως άχρηστη. Το επόμενο βήμα είναι κάποιος να πει ότι κάτι μπορεί, ίσως, να βγει από την ιδέα. Το επόμενο είναι η επιβεβαίωση. Και στο τέλος έρχεται ο χλευασμός – αυτά ήταν ή είναι εύκολα» είχε αναφέρει ο κ. Κουβράκης.

Κατά την τοποθέτησή του στην Επιτροπή της Βουλής, ο ίδιος περιγράφει και πώς αντιμετώπισε το Δημόσιο την εταιρεία όταν κατατέθηκε αίτημα στις φορολογικές Αρχές, τα αποθέματά της να παραμένουν αφορολόγητα.

«Επρεπε να πάρουμε έγκριση από κάποια δημόσια υπηρεσία. Καταθέτουμε τα δικαιολογητικά και την πρότασή μας και μας επιστρέφεται η απάντηση «δεν παράγετε, κάνετε μεταπώληση κάποιου άλλο προϊόντος. Και στην τηλεφωνική ερώτηση «πώς βγάλατε αυτό το συμπέρασμα», η απάντηση ήταν ότι «δεν γίνονται αυτά τα πράγματα στην Ελλάδα». Αυτό κάποια στιγμή μας έφερε στο ακραίο εκείνο σημείο να πούμε: Μόνοι μας και ό,τι γίνει. Πιστεύω ότι έγιναν αρκετά».

Το 2016 πέντε χρόνια, μετά την παρουσίαση στην Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας, η εταιρεία αποφάσισε να μεταφέρει την έδρα της στην Ελβετία, διατηρώντας το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στο Κάτω Σχολάρι της Θεσσαλονίκης, όπου και πρόκειται να απασχοληθούν οι Μηχανικοί Πληροφορικής που αναζητά, σήμερα, να προσλάβει η εταιρεία.

Περισσότερα στο kathimerini.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ