Η αλήθεια και τα πραγματικά δεδομένα για τον Προϋπολογισμό 2019

0

Η συνταγματική προθεσμία για την κατάθεση του Προϋπολογισμού εκπνέει στις 21 Νοεμβρίου αλλά το Eurogroup έχει προγραμματίσει να ασχοληθεί με το αίτημα της Ελλάδος για την μη περικοπή των συντάξεων, στις 3 Δεκεμβρίου.

Η αλήθεια είναι ότι οι Υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης είναι εξαιρετικά απρόθυμοι να συνεδριάσουν “εκτάκτως” για το ελληνικό ζήτημα γιατί “δεν συντρέχουν σε καμία περίπτωση έκτακτοι όροι και συνθήκες κρίσης σε σχέση με την Ελλάδα, τον προϋπολογισμό της και τις επιμέρους αποφάσεις”.

Τα μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) που είναι ο πραγματικός δανειστής της Ελλάδας, θα διαβάσουν προσεκτικά την πρώτη μεταμνημονιακή “Έκθεση Συμμόρφωσης” της Κομισιόν στα πλαίσια της “Ενισχυμένης Εποπτείας”.

Δύο τεχνικές λεπτομέρειες:

  • Το Συμβούλιο Διευθυντών του ESM  απαρτίζεται από …εκπροσώπους των Υπουργείων Οικονομικών της Ευρωζώνης.
  • Οι αποφάσεις στον ESM δεν λαμβάνονται όπως στα υπόλοιπα Ευρωπαϊκά όργανα. Δεν ισχύει το “μία χώρα, μία ψήφος”.
  • Στον ESM η ισχύς κάθε ψήφου καθορίζεται από το ποσοστό συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο.
  • Δηλαδή, οι χώρες που έχουν βάλει πολλά λεφτά έχουν περισσότερες ψήφους.

Ένας τρίτος λόγος που δυσκολεύει την οριστική λήψη απόφαση για το θέμα της περικοπής των συντάξεων στην Ελλάδα είναι το κύμα των δικαστικών αποφάσεων που δικαιώνουν συνταξιούχους για την καταβολή αναδρομικών. Οι αποφάσεις που αφορούν δικαστικούς και Δημοσίους Υπαλλήλους έχουν ήδη φτάσει στο επίπεδο της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου δηλαδή είναι εξαιρετικά ώριμο το δικαίωμά τους για την επιστροφή των αναδρομικών. Το άμεσο κόστος των δικαστικών αποφάσεων υπέρ της καταβολής των αναδρομικών στους συνταξιούχους, εκτιμάται ήδη σε 2 έως 3 δισ Ευρώ.

Εφόσον δικαιωθεί το σύνολο των συνταξιούχων το κόστος εκτινάσσεται σε 8 με 9 δισ Ευρώ. Αν όμως συμπεριληφθούν σε αυτά και τα ποσά που δικαιούνται οι εν ενεργεία εργαζόμενοι τότε οι υποχρεώσεις του Δημοσίου διογκώνονται στα 15 δισ. ευρώ που διαλύουν κάθε ψευδαίσθηση πρωτογενών ή δημοσιονομικών πλεονασμάτων πάνω στα οποία στηρίζει το προεκλογικό της αφήγημα η κυβέρνηση.

Για όλους τους ανωτέρω λόγους, οι Ευρωπαίοι Υπουργοί Οικονομικών επιθυμούν -σε αντίθεση με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο και την Ελληνική Κυβέρνηση- να περιμένουν μέχρι τον Δεκέμβριο, για να έχουν πρώτα μια πλήρη εικόνα των δημοσιονομικών δεδομένων των 11 μηνών του έτους ώστε να υπολογίσουν ποια από τα μέτρα του «κοινωνικού πακέτου» που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ θα πρέπει περικοπούν σε αντιστάθμισμα ή τουλάχιστον να αναβληθούν.

Επιπλέον, οι Υπουργοί Οικονομικών του Eurogroup -εάν κι εφόσον αποδεχθούν την προσωρινή αναβολή του μέτρου περικοπής των συντάξεων- θα φροντίσουν να το συνδέσουν με μια σειρά από προϋποθέσεις που ξεκινούν από την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων και καταλήγουν στο ξεπούλημα χαρτοφυλακίων «κόκκινων δανείων» από τις τράπεζες σε -κυριολεκτικά- ευτελείς τιμές.

Με απλά λόγια, το Eurogroup θα θελήσει να διασφαλίσει ότι η ενδεχόμενη αναβολή στην περικοπή των συντάξεων αποτελεί μια μεμονωμένη και κατ’ εξαίρεση πολιτική επιλογή η οποία ωστόσο θα αντισταθμιστεί με ταχύτερη απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, διατήρηση των ψηφισμένων μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας και επιτάχυνση των άλλων μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη συμφωνηθεί.

Η μείωση του ΕΝΦΙΑ, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η επιδότηση ενοικίου και οι άλλες πετσοκομμένες κοινωνικές παροχές που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, θα «απλωθούν στο χρόνο» ώστε να εφαρμοστούν μόνο εάν κι εφόσον εξασφαλιστεί και πιστοποιηθεί από την Τρόικα και την ξεχασμένη τον τελευταίο καιρό «ενισχυμένη εποπτεία», το πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του 2019.