ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Λίνα Πάλλη, Προϊσταμένη Εμπορευματικής Ανάπτυξης, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ΔΑΑ
Για την εμπορευματική κίνηση, τους εμπορευματικούς σταθμούς, την DHL, τη Skyserv και την Goldair, μιλά σε συνέντευξή της στο ΧΡΗΜΑ η Λίνα Πάλη, προϊσταμένη Εμπορευματικής Ανάπτυξης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ΔΑΑ.
Ποια είναι η σχέση των logistics με τις αερομεταφορές; Τι χρειάζεται για την εύρυθμη λειτουργία τους;
Οι αερομεταφορές είναι logistics, εμπεριέχοντας όλες τις υπηρεσίες συντονισμού και μεταφοράς εμπορευμάτων, με στόχο την άμεση εξυπηρέτηση του πελάτη, είτε αφορά σε εισερχόμενες είτε σε εξερχόμενες ροές.
Η αεροπορική μεταφορά προσφέρει υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας στις σημερινές επιχειρήσεις, βοηθώντας να μειωθεί το κόστος των αποθεμάτων και καλύπτοντας άμεσα τις ανάγκες των πελατών. Επίσης, μπορεί να προσφέρει λύσεις τελευταίας στιγμής, υποστηρίζοντας την παραγωγική διαδικασία ή τη διανομή των αγαθών στην περίπτωση μη έγκαιρου προγραμματισμού της επιχείρησης. Αποτελούν έναν σημαντικό κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Μια εξαιρετικά σημαντική παράμετρος για την εύρυθμη λειτουργία και τον συντονισμό των προσφερόμενων υπηρεσιών αποτελεί η στενή συνεργασία μεταξύ όλων των μελών της αεροπορικής εφοδιαστικής αλυσίδας, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της άμεσης προώθησης των εμπορευμάτων με μέγιστη ασφάλεια και ιχνηλασιμότητα.
Και ο ακρογωνιαίος λίθος της επιτυχημένης συνεργασίας είναι η έγκυρη και έγκαιρη πληροφόρηση των εμπλεκόμενων μερών, ξεκινώντας από τον αποστολέα, τον διαμεταφορέα, την αεροπορική εταιρεία, τους εκτελωνιστές, τους φορείς διαχείρισης εμπορευμάτων, έως το τελωνείο και τους άλλους ελεγκτικούς φορείς.
Αυτή η πληροφόρηση εντός μιας συγκεκριμένης ροής logistics, όπως η αερομεταφορά, αλλά και μεταξύ δικτύων logistics, οδηγεί στην εύρυθμη λειτουργία της συνολικής εφοδιαστικής αλυσίδας και του εμπορίου γενικότερα.
Στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών έχουμε επιτύχει αυτού του επιπέδου συνέργειες και επικοινωνία μέσω της Επιτροπής Εμπορευματικής Κοινότητας Αεροδρομίου (ΕΕΚΑ), η οποία και αποτελεί την πλατφόρμα επικοινωνίας όλων των σχετικών με τις αεροπορικές μεταφορές μερών τόσο για λειτουργικά όσο και για αναπτυξιακά θέματα.
Πόσο σημαντική είναι για εσάς η αναβάθμιση των υποδομών; Τι ισχύει στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών;
Τόσο οι υποδομές όσο και η χρήση νέων τεχνολογιών είναι εξαιρετικά σημαντικές για την περαιτέρω ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών. Αναλόγως με την εξέλιξη της αγοράς και τις ανάγκες του πελάτη, κάθε επιχείρηση οφείλει να προσαρμόζεται και να αναβαθμίζει τις εγκαταστάσεις της.
Στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, υπάρχουν τέσσερις εμπορευματικοί σταθμοί. Οι τρεις εξ αυτών έχουν χτισθεί από την εταιρεία αεροδρομίου, η οποία και είναι υπεύθυνη για το κέλυφος του κτηρίου.
Οι χρήστες των εμπορευματικών σταθμών προχωρούν στην εσωτερική διαμόρφωση του χώρου. Ο τέταρτος εμπορευματικός σταθμός (Εμπ. Σταθμός 1) έχει χτισθεί εξολοκλήρου από την Ολυμπιακή Αεροπορία και ο τωρινός χρήστης έχει την πλήρη ευθύνη συντήρησης και αναβάθμισης τόσο του κτηρίου όσου και του εσωτερικού εξοπλισμού.
Τα τελευταία χρόνια, οι χρήστες των εμπορευματικών σταθμών έχουν προβεί σε σημαντικές βελτιώσεις των εγκαταστάσεών τους. Συγκεκριμένα, η DHL Express (χρήστης του Εμπ. Σταθμού 4) έχει προχωρήσει σε μια σημαντική αναβάθμιση κτηρίου και εξοπλισμού, βελτιστοποιώντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες και μειώνοντας τον χρόνο διαχείρισης των δεμάτων.
Αντίστοιχα, και οι δύο φορείς διαχείρισης εμπορευμάτων (Goldair Handling-Εμπ. Σταθμός 2 και Skyserv Handling-Εμπ. Σταθμός 1) προχωρούν σε αναβαθμίσεις εντός των κτηρίων τους προκειμένου να προσφέρουν υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας στους πελάτες τους (τόσο τις αεροπορικές εταιρείες που εξυπηρετούν όσο και τους αποστολείς και παραλήπτες των εμπορευμάτων).
Ανταποκρινόμενοι δε στην ανάγκη βελτιστοποίησης της διαχείρισης φαρμακευτικών προϊόντων, έχουν τροποποιήσει πλήρως τους ψυκτικούς χώρους, προσαρμόζοντας καταλλήλως και τις σχετικές διαδικασίες, με στόχο την πιστοποίησή τους από την ΙΑΤΑ (International Air Transport Association-Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών), σύμφωνα με το πρότυπο CEIV Pharma, το οποίο βασίζεται σε σχετική οδηγία της ΕΕ.
Πώς διεξάγεται η εμπορευματική κίνηση στο αεροδρόμιο σε σχέση με το 2018; Ποια είναι η πρόβλεψη για το μέλλον;
Η μηνιαία εμπορευματική κίνηση το 2019 παρουσιάζει διακυμάνσεις, τόσο θετικές όσο και αρνητικές, συγκριτικά με το 2018. Στο σύνολο του επταμήνου (Ιανουάριος-Ιούλιος), οι όγκοι παραμένουν στα περσινά επίπεδα (περίπου 54.300 τόνοι).
Ενθαρρυντική είναι η αύξηση κατά 4% της εξερχόμενης κίνησης από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών συγκριτικά με τον προηγούμενο χρόνο. Αντιθέτως, η εισερχόμενη κίνηση μειώθηκε κατά σχεδόν 5%.
Για το επόμενο χρονικό διάστημα, λαμβάνοντας υπόψη και τις εξελίξεις στην παγκόσμια αεροπορική κίνηση, δεν αναμένεται ιδιαίτερη μεταβολή της κίνησης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, για το αντίστοιχο διάστημα των επτά μηνών, η παγκόσμια διακίνηση εμπορευμάτων μειώθηκε συνολικά κατά 3,5% (στην Ευρώπη κατά 2%), με κύρια αιτία τον οικονομικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας και τη γενικότερη μείωση των εξαγωγών, με τον δείκτη μεταποίησης να πέφτει κάτω από το 50 σε όλες τις βασικές χώρες για πρώτη φορά από το 2009. Με τον Ιούλιο να είναι ο ένατος, κατά σειρά, μήνας μείωσης της κίνησης, η πρόβλεψη της ΙΑΤΑ για το 2019 δεν είναι ιδιαίτερα θετική.
Η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων επιδρά θετικά στην εμπορευματική κίνηση;
Η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων συνεπάγεται αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών. Αυτή η εξέλιξη θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση της κίνησης και προσέλκυση νέων ροών, κυρίως στα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης και του Ηρακλείου, τα οποία έχουν εμπορευματικές ροές. Ωστόσο, δεδομένου του ότι η Ελλάδα είναι μια τουριστική χώρα, τόσο τα δρομολόγια όσο και οι τύποι αεροσκαφών προσαρμόζονται πάντα στις επιβατικές ανάγκες, γεγονός που δεν είναι πάντα θετικό για τη μεταφορά των εμπορευμάτων.
Ενδεχομένως, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι –εφόσον βεβαίως υπάρξουν και αντίστοιχες εμπορευματικές υποδομές– να μπορέσει να υποστηρίξει την αεροπορική μεταφορά κρητικών προϊόντων στο εξωτερικό.
………………….
Περιοδικό ΧΡΗΜΑ, τευχ. Σεπτέμβριος-Οκτώβριος