Ο Hagibis χτύπησε βόρεια, δυστυχώς με πολλά θύματα και ζημιές, στη Σουζούκα χτύπησε η Mercedes…
Του Τάκη Πουρναράκη
Η Ιαπωνία για 3η φορά τα τελευταία χρόνια χτυπήθηκε από τυφώνα το Σαββατοκύριακο του Grand Prix. Οι οργανωτές αποφάσισαν να ακυρώσουν κάθε δραστηριότητα το Σάββατο λόγω της έντασης της βροχής και του ανέμου, οπότε οι κατατακτήριες δοκιμές και ο αγώνας διεξήχθησαν Κυριακή ενώ το FP3 ακυρώθηκε.
Ο πιο ισχυρός τυφώνας των τελευταίων δεκαετιών χτύπησε τελικά βόρεια του Τόκιο με πολλά θύματα και ζημιές.
Τούτων δοθέντων το Ιαπωνικό GP δεν ήταν ένας αγώνας υπό φυσιολογικές συνθήκες. Οι ομάδες έχασαν πολύτιμο χρόνο στην πίστα και η βροχή ξέπλυνε τη γόμα που είχε στρωθεί την Παρασκευή. Την Κυριακή φυσούσε δυνατά και είχε πολύ ζέστη με τη θερμοκρασία οδοστρώματος στους 39 βαθμούς Κελσίου και τη θερμοκρασία αέρα στους 26 βαθμούς Κελσίου. Οπότε το μόνο δεδομένο που είχαν στα χέρια τους οι υπεύθυνοι στρατηγικής ήταν ότι δεν υπήρχαν δεδομένα, στην πράξη προσάρμοζαν την τακτική τους στις συνθήκες του αγώνα και στις ενέργειες των αντιπάλων τους.
Νωρίς την Κυριακή το πρωί διεξήχθησαν οι κατατακτήριες δοκιμές. Ενδεικτικό του ότι τα μονοθέσια δεν είχαν βελτιστοποιημένο σετάρισμα είναι ότι δεν μπόρεσαν οι οδηγοί να κάνουν τη διαφορά και είχαμε ομοιομορφία στις τέσσερις πρώτες σειρές του grid: Δυο Ferrari στην 1η σειρά, δυο Mercedes στη 2η σειρά, δυο Red Bull στην 3η σειρά και 2 McLaren στην 4η σειρά.
Ο Φέτελ πήρε την pole με χρόνο 1:27.064 που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών στη Σουζούκα. Την απονομή του τροπαίου για λογαριασμό της Pirelli έκανε ο Δημήτρης Παπαδάκος άλλοτε γενικός διευθυντής της Pirelli Hellas, σήμερα CCO στη βορειοανατολική Ασία.
Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων βρήκε και τους δυο οδηγούς της Ferrari να κάνουν λάθος στην εκκίνηση. Απίθανο αλλά συνέβη. Ο Φέτελ βιάστηκε και για να μην πάρει ποινή σταμάτησε και εκκίνησε εκ νέου, ο Λεκλέρκ απλά άργησε.
Ο Φέτελ έχασε μια θέση από το Μπότας που πετάχτηκε από πίσω του και έστριψε 1ος, ο Λεκλέρκ έχασε μια θέση από το Μπότας και στην προσπάθειά του να κρατηθεί 3ος, χτύπησε με το Φερστάπεν στην 1η στροφή. Ο αγώνας και των δυο οριοθετήθηκε μετά τη σύγκρουση. Ο μεν Φερστάπεν εγκατέλειψε μετά από 15 γύρους, ο δε Λεκλέρκ αφού άργησε να μπει για αλλαγή αεροτομής, μετά έδωσε μάχη για ν’ ανέλθει από την τελευταία στην 6η θέση. Οι αγωνοδίκες όμως του έδωσαν δυο ποινές συνολικά 15 δευτερολέπτων και έτσι έπεσε 7ος. Επίσης πήρε 2 πόντους ποινής στην αγωνιστική του άδεια και επιβλήθηκε και πρόστιμο 75 χιλιάδων δολαρίων στη Ferrari. Αρχικά οι αγωνοδίκες είπαν πως δε χρήζει εξέτασης το συμβάν μετά όμως άλλαξαν γνώμη. Η επίσημη εξήγηση που δίνουν είναι ότι περιήλθαν νέα στοιχεία στην κατοχή τους. Το ρεπορτάζ μου λέει ότι εκνευρίστηκαν από την άρνηση της Ferrari ν’ αλλάξει άμεσα αεροτομή ο Λεκλέρκ, πράγμα που έθεσε σε κίνδυνο το Χάμιλτον που ακολουθούσε και τον χτύπησαν τα θραύσματα. Ο Λεκλέρκ υποχρεώθηκε τελικά να αλλάξει αεροτομή μετά από εντολή του αλυτάρχη Μάικλ Μάσι, στον 3ο γύρο. Ο Φερστάπεν κατηγόρησε το Λεκλέρκ για αχρείαστο ρίσκο στην εκκίνηση.
Ο αγώνας των 53 γύρων ήταν μια μάχη τακτικής ανάμεσα στους τρεις διεκδικητές του βάθρου. Η πρόβλεψη ταχύτερης στρατηγικής, ήταν αυτή της μιας αλλαγής: Εκκίνηση με μαλακή γόμα και αλλαγή από τον 24ο – 27ο γύρο σε μέση ως το φινάλε. Η δεύτερη ταχύτερη στρατηγική, θεωρητικά ήταν αυτή των δυο αλλαγών: Δυο μέρη αγώνα 20 γύρων το καθένα, με μαλακή γόμα και ένα με μέση. Η πιο αργή θεωρητικά επιλογή ήταν αυτή της μιας αλλαγής στον 20ο – 23ο γύρο από μαλακή σε σκληρή γόμα. Στις δοκιμές η πτώση απόδοσης λόγω υπερθέρμανσης ήταν μεγαλύτερη από το αναμενόμενο, πιθανόν λόγω των πιο ζεστών συνθηκών. Αυτό οδήγησε τους περισσότερους οδηγούς να υιοθετήσουν στρατηγική δυο αλλαγών, οπότε είχαμε ένα πολύ γρήγορο ρυθμό αγώνα. Πριν το πρώτο πιτ στοπ ο Μπότας ήταν μπροστά, ο Φέτελ ακολουθούσε και τρίτος ήταν ο Χάμιλτον σ’ ένα τρενάκι αναμονής.
Πρώτος μπήκε ο Φέτελ στον 16ο γύρο, έβαλε πάλι μαλακή γόμα οπότε ήταν σαφές ότι πάει για 2 αλλαγές. Στη Mercedes αντέδρασαν βάζοντας στον επόμενο γύρο το Μπότας, για να μην του βγει μπροστά ο Φέτελ που με φρέσκα λάστιχα ήταν ταχύτερος (undercut, παράκαμψη). Ο Μπότας έβαλε μέση γόμα, αλλά ήταν πολύ νωρίς για να πάει για μια αλλαγή. Αυτό προσπάθησαν με το Χάμιλτον οι ασημί που του έβαλαν τη μέση γόμα στον 21ο γύρο. Ο ίδιος ζήτησε μάλιστα τη σκληρή αλλά επειδή δεν την είχαν δοκιμάσει την Παρασκευή, το απέφυγαν. Έτσι υποχρεώθηκαν να κάνουν και δεύτερη αλλαγή σε μαλακή γόμα 11 γύρους πριν το φινάλε. Ο Φέτελ έβαλε τη μέση γόμα στον 31ο γύρο, ο Μπότας τη μαλακή στον 36ο γύρο. Ήταν σαφές από το ρυθμό πως ο Φέτελ δεν μπορούσε να πιέσει το Μπότας, κάτι που ο Γερμανός προς τιμήν του παραδέχτηκε: «Ήταν ταχύτεροί μας σήμερα, ο Μπότας πετούσε».
Ο Φέτελ στο φινάλε αναγκάστηκε να παίξει άμυνα, κρατώντας πίσω του το Χάμιλτον σε μια επική μονομαχία. Ο πρωταθλητής τον πίεσε ασφυκτικά αλλά η αλάνθαστη οδήγηση του Φέτελ σε συνδυασμό με τη φύση της πίστας δεν του επέτρεψαν τελικά να περάσει. Παραταύτα ο ταχύτερος γύρος αγώνα που σημείωσε ο Χάμιλτον με τη Mercedes (1:30.983) έσπασε το ρεκόρ γύρου που κρατούσε από το 2005, ο Ράικονεν (1:31.540). Ο οδηγός της Red Bull, Άλεξ Άλμπον σημείωσε το καλύτερο αποτέλεσμα της καριέρας του τερματίζοντας 4ος. Ο οδηγός της McLaren, Κάρλος Σάινθ τερμάτισε πιο ψηλά (5ος) απ’ όσους υιοθέτησαν στρατηγική μιας αλλαγής από μαλακή σε μέση γόμα.
Η Mercedes διατήρησε το πρωτάθλημα κατασκευαστών, είναι η 6η συνεχή κατάκτηση. Ο διευθυντής αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Mercedes, Τότο Βολφ το αφιέρωσε στον αείμνηστο Νίκι Λάουντα.
Στη βαθμολογία οδηγών προηγείται ο Χάμιλτον με 338 βαθμούς και ακολουθούν: Μπότας 274, Λεκλέρκ 221, Φερστάπεν 212, Φέτελ 212.
Στη βαθμολογία κατασκευαστών προηγείται η Mercedes με 612 βαθμούς και ακολουθούν: Ferrari 433, RBR 323, ΜcLaren 111, Renault 77.
Υπό το πρίσμα των ελαστικών
ΠΩΣ ΑΠΕΔΩΣΕ Η ΚΑΘΕ ΓΟΜΑ
- ΣΚΛΗΡΗ C1: Επτά οδηγοί τη χρησιμοποίησαν στον αγώνα, δυο απ’ αυτούς έκαναν μια αλλαγή. Μολονότι δεν δοκιμάστηκε πολύ την Παρασκευή, χρησιμοποιήθηκε για μεγάλα μέρη αγώνα.
- MEΣΗ C2: Μόνο ο οδηγός της Haas, Romain Grosjean δε χρησιμοποίησε τη μέση γόμα. Αποδείχτηκε χρήσιμη και στη στρατηγική του ενός αλλά και των δυο αλλαγών.
- ΜΑΛΑΚΗ C3: Τρεις εκ των τεσσάρων πρώτων οδηγών στον τερματισμό υιοθέτησαν στρατηγική μαλακής/μέσης/μαλακής γόμας: Εξαίρεση ήταν ο οδηγός της Ferrari, Sebastian Vettel με μαλακή/μαλακή/μέση γόμα. Λόγω των ζεστών συνθηκών παρατηρήθηκε μεγαλύτερη πτώση απόδοσης λόγω υπερθέρμανσης απ’ αυτή που αναμένονταν πριν τον αγώνα.
Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα, δήλωσε:
“Οι αλλαγές προγράμματος λόγω τυφώνα επηρέασαν τις ομάδες. Επιπλέον η γόμα στην πίστα ξεπλύθηκε και οι ζεστές συνθήκες έθεσαν άγνωστες παραμέτρους ενόψει δοκιμών και αγώνα που έγιναν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Οπότε η στρατηγική διαμορφώνονταν κατά τη διάρκεια του αγώνα. Είδαμε διαφορετικές στρατηγικές από ένα έως και τρία πιτ στοπ καθώς οι ανταγωνιστές αντιδρούσαν στις τακτικές των αντιπάλων τους. Χρησιμοποιήθηκαν και οι τρεις γόμες κατά τη διάρκεια του αγώνα, όπου είχαμε τέσσερις διαφορετικές στρατηγικές στις έξι πρώτες θέσεις. Έγινε συγκλονιστική μάχη για τη δεύτερη θέση και έσπασαν τα ρεκόρ τόσο των δοκιμών όσο και του αγώνα. Συγχαρητήρια στη Mercedes για μια ακόμη κατάκτηση πρωταθλήματος κατασκευαστών, το άξιζαν. ”
Ενδεικτικές του πόσο δυσκολεύτηκαν να βρουν το σετάρισμά τους κάποιες ομάδες λόγω των περιορισμών που δημιούργησε ο τυφώνας ήταν οι δηλώσεις του νικητή στη Σουζούκα το 2005, Κίμι Ράικονεν που τερμάτισε τελικά 14ος: «Ήταν ένα απογοητευτικό αποτέλεσμα. Πάντα κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να φέρουμε ένα καλό αποτέλεσμα και στο τέλος του αγώνα το μονοθέσιο ήταν πολύ καλό με τα μαλακά ελαστικά. Κινούμασταν 3 με 4 δευτερόλεπτα ταχύτερα σε σχέση με την αρχή του αγώνα, αλλά χάσαμε πολύ χρόνο και έτσι δεν είχαμε κάποια ελπίδα για ένα καλό αποτέλεσμα. Δεν μπορούσαμε να βρούμε την ισορροπία με τη μέση και τη σκληρή γόμα και το εμπρός μέρος δεν είχε καθόλου πρόσφυση. Πρέπει να δούμε τα δεδομένα και να καταλάβουμε τι έγινε, έτσι ώστε να διορθώσουμε το πρόβλημα και να έχουμε σταθερά την απόδοση που είδαμε στο τελευταίο μέρος του αγώνα.»
Επόμενος αγώνας στις 27/10 το Μεξικάνικο GP.