γράφει η “ξενοδόχος”
Στη φάση της ωρίμανσης που βρίσκεται πλέον τουριστικά η Ελλάδα το Α και το Ω είναι η διαχείριση των προορισμών, με τις προκλήσεις για τον κλάδο να συνοψίζονται σε τρία σημεία, ήτοι λειτουργικούς προορισμούς, σύγχρονες υποδομές, και μείωση φορολογίας.
- «Δε θέλουμε η επιτυχία του τουρισμού να είναι ένα πυροτέχνημα και θα πρέπει να υπάρχουν σωστά δομημένα βήματα τώρα που έχει γίνει αντιληπτή η συμβολή του κλάδου στην ελληνική οικονομία», ανέφερε χθές χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Ρέτσος, με αφορμή τη νέα τουριστική σεζόν, αποφεύγοντας να αναφερθεί σε νούμερα και προβλέψεις, πλήν του ότι η χρονιά θα έχει το χαρακτήρα της σταθεροποίησης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ελλάδα, με κοντά στα 33 εκατ. αφίξεις την περασμένη χρονιά, είναι μία σχεδόν ώριμη τουριστική αγορά και κατατάσσεται, έχει δημιουργήσει ένα ισχυρό brand name και επομένως διαθέτει δυναμική. Αυτό ωστόσο στο οποίο θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα τώρα είναι να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ώστε αυτή η δυναμική να είναι διατηρήσιμη και για τη συνέχεια.
- «Τώρα χρειάζεται το καθοριστικό βήμα. Αυτό που θα μας αλλάξει κατηγορία. Και αυτό το βήμα οφείλουμε, πρέπει, είναι αναγκαίο να το κάνουμε μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους. Πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι.
- Ο προορισμός είναι καλός για τους επισκέπτες του όταν είναι καλός και για τους κατοίκους. Για εμάς ο κύριος όγκος των επισκεπτών είναι το τετράμηνο Ιουνίου- Σεπτεμβρίου, όπου ειδικά στους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς δημιουργούνται διάφορα θέματα και προβλήματα».
Ενόψει ανοίγματος της τουριστικής περιόδου, κατά την οποία η χώρα θα υποδεχθει και πάλι έναν πολύ μεγάλο αριθμό τουριστών, και μετά από 6 χρονιές με επαναλαμβανόμενες επιτυχίες, θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι να λάβουν υπόψη ότι η ταξιδιωτική εμπειρία δεν αφορά μόνο τη διαμονή, αλλά συνολικά τον προορισμό.
- «Η λειτουργία και διαχείριση προορισμών είναι επίκαιρη, τόσο ενόψει της σαιζόν, αλλά και λόγω των αυτοδιοίκητων εκλογών.
- Για τον συντονισμό των δράσεων που απαιτούνται προκειμένου να υλοποιηθούν τα αναγκαία έργα, αλλά και για να καλυφθούν οι ανάγκες σε επίπεδο προσφερόμενων υπηρεσιών, θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία και να αναπτυχθούν συνέργειες μεταξύ των αρμόδιων ή συναρμόδιων φορέων (κεντρική κυβέρνηση, τοπική αυτοδιοίκηση).
- Οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσουν αιτία για καθυστερήσεις προκειμένου να δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες. Ο προγραμματισμός θα πρέπει να γίνει άμεσα, προκειμένου στις περιπτώσεις που είναι εφικτό, να έχουν ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη της προσεχούς περιόδου» ανέφερε ο κ. Ρέτσος.
Καλή λειτουργία προορισμού σημαίνει:
1. Ενεργειακή Επάρκεια / Επάρκεια σε νερό
Η αυτονόητη ανάγκη για ρεύμα και νερό χωρίς διακοπές για κατοίκους και τουρίστες.
2. Καθαριότητα (Διαχείριση Απορριμμάτων) – Καθαριότητα / Καλλωπισμός Δημοσίων Χώρων
Η επόμενη αυτονόητη ανάγκη για διαχείριση απορριμμάτων σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και με σεβασμό στο περιβάλλον και τους κατοίκους.
Ευκαιρία, να μιλήσουμε για την ανάγκη ανακύκλωσης (μεταξύ άλλων διότι περιορίζει τον όγκο των προς διαχείριση απορριμμάτων) και περιορισμός των single use συσκευασιών.
Ταυτόχρονα καλλωπισμός των δημοσίων χώρων, αισθητική αναβάθμισή τους με μικρό κόστος.
3. Βελτίωση τοπικών οδικών δικτύων και συνοριακών σταθμών (στόχευση οδικός τουρισμός)
Ο οδικός τουρισμός έχει κερδίσει μερίδιο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ενισχύοντας τις ταξιδιωτικές ροές πέραν των δημοφιλών προορισμών και σε περιοχές με περιορισμένη τουριστική δραστηριότητα. Είναι γεγονός ότι υπάρχει πρόοδος σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τα τοπικά οδικά δίκτυα που σε πολλές περιοχές είναι σε ιδιαιτέρως κακή κατάσταση, επικίνδυνα. Στο σημείο αυτό, επαναφέρεταιι και το γνωστό θέμα της σήμανσης.
4. Εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών
Έργα υποδομής (που αφορούν στην ασφάλεια και τη λειτουργικότητα, δηλαδή μικρά ή μεγάλα έργα) λιμανιών και μαρινών.
Για τα αεροδρόμια, με την παραχώρηση στη Fraport, τα αντίστοιχα θέματα έχουν λυθεί ή έχουν δρομολογηθεί.
5. Επαρκής αστυνόμευση
Η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει ένας ασφαλής προορισμός στα ματιά των ξένων επισκεπτών μας.
6. Ενίσχυση Υπηρεσιών Υγείας
Η βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών υγείας είναι αυτονόητη υποχρέωση του Κράτους προς τους πολίτες και τους επισκέπτες, για όλο τον χρόνο.
7. Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Πολυσυζητημένα ζητήματα, έχουν εξαντληθεί σε επίπεδο δημόσιο διαλόγου, απαιτείται ξεκάθαρο πλαίσιο που εφαρμόζεται σε θέματα ωραρίου, λειτουργίας, στελέχωσης, καθαριότητας των ιδίων των χώρων, αλλά και επιμέρους δραστηριοτήτων όπως τα πωλητήρια και τα αναψυκτήρια.
8. Κυκλοφοριακά θέματα
Για τους προορισμούς που έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται και να μην αφήνονται στην τύχη τα ζητήματα διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης.
«Τα παραπάνω», ανέφερε ο κ. Ρέτσος,
- «θα έπρεπε να γίνουν είτε έχουμε τουρισμό ως χώρα, είτε όχι. «Άλλωστε, για να έχουμε ευχαριστημένους τουρίστες πρέπει να έχουμε αρχικά ευχαριστημένους κατοίκους. Οι πολίτες θα πρέπει να θέσουν αυτά τα ζητήματα στον δημόσιο διάλογο και να καλέσουν τους υποψηφίους να τοποθετηθούν. Η καλή λειτουργία προορισμών μεταξύ άλλων επιβάλλεται και για την προστασία του brand-name της χώρας, ενόψει διαχείρισης μεγάλου αριθμού επισκεπτών».
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ χαρακτήρισε ως … κλισέ πρόβλημα των τελευταίων, πολλών ετών για τον κλάδο τη φορολογική του αντιμετώπιση:
- «Ο επιχειρηματίας θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει τις τιμές, ανάλογα με τις ανάγκες του, να προχωρήσει ενδεχομένως σε κάποιες εκπτώσεις ή ακόμη και να κάποιες κάποιες …χειρουργικές κινήσεις της τελευταίας στιγμής. Οταν το προϊόν είναι υπερφορολογημένο, δυστυχώς δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Δεν ανοίγουμε όλη την ατζέντα της φορολογίας- οι φόροι στον τουρισμό είναι πάρα πολλοί- ωστόσο ιεραρχούμε δύο άμεσα ζητήματα. Το ένα είναι αυτό του ΦΠΑ για την αποκλιμάκωσή του σε διάστημα 12- 18 μηνών στη διαμονή, την εστίαση, τις μεταφορές, τη ναυτιλία.
- Αμεσης προτεραιότητας είναι το θέμα της κατάργησης ή έστω του χρονικού περιορισμού του φόρου διαμονής, για τον οποίο ο στόχος των 74 εκατ. ευρώ όπως προβλεπόταν πέρυσι στον προϋπολογισμό επιτεύχθηκε μέσα στο τρίμηνο της υψηλής σεζόν (σ.σ. κοντά στα 69 εκατ. ευρώ). Επομένως ακόμη κι αν περιορισθεί στο διάστημα της υψηλής σεζόν, δεν χάνεται ο στόχος ενώ την ίδια στιγμή οι μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου μπορούν να πάρουν μία ανάσα το υπόλοιπο διάστημα του έτους».
Σημειώνεται εδώ ότι τα έσοδα του κλάδου ξεπέρασαν πέρυσι για πρώτη φορά τα επίπεδα των 16 δισ. ευρώ, αποτελώντας ιστορικό ρεκόρ και στηρίζοντας την ελληνική οικονομία αν υπολογιστεί ότι με τους πολλαπλασιαστές (2,5 φορές) η άμεση και έμμεση συμβολή του κλάδου αντιστοιχεί στα 40 δισ. ευρώ. Οπως ανέφερε, αν πέσουν τα έσοδα φέτος κατά 500 εκατ. ευρώ, ναι μεν είναι διαχειρίσιμο για τους ίδιους τους τουριστικούς φορείς, ωστόσο αν ληφθούν υπόψη οι πολλαπλασιαστές, τα οφέλη στην οικονομία φθάνουν το 1,25 δισ. ευρ, νούμερο που αντιστοιχεί στο 0,6% του ΑΕΠ, όπερ μεταφράζεται στο 1/3 της ανάπτυξης του 2%.