Είναι πολλά τα.. λεφτά που εμποδίζουν την κατάργηση του Ειδικού Φόρου στον καφέ, την οποία διακαώς επιθυμεί η Ελληνική Ένωση Καφέ, σύμφωνα με όσα ανέφεραν χθες τα μέλη της σε εκπροσώπους των ΜΜΕ.

Τα 123 εκατ. ευρώ που απέφερε κατά το πρώτο έτος επιβολής, καθιστούν τον φόρο ως εξαιρετικά επιτυχημένο για το κράτος, γεγονός που αναγνωρίζουν και οι ίδιοι, επιδιώκοντας σε αυτή τη φάση την σταδιακή μείωσή του. Οι λόγοι για τους οποίους το επιδιώκουν αυτό, είναι πολλοί και σχετίζονται κυρίως με την μείωση των πωλήσεων σε όγκο, την ανακοπή των επενδύσεων και της ανάπτυξης των επιχειρήσεων, αλλά και την έξαρση του λαθρεμπορίου.

Όπως ανέφεραν εκπρόσωποι της Ένωσης, μετά την επιβολή του Ειδικού Φόρου, η λαθρεμπορία “ανθίζει”, ειδικά στη Β. Ελλάδα, με το ποσοστό του λαθραίου καφέ να αγγίζει το 10% της αγοράς. Αυτό μεταφράζεται σε φοροδιαφυγή ύψους 12 εκατ. ευρώ.

Κάμψη παρατηρείται και στις εξαγωγές, καθώς το λειτουργικό και διοικητικό κόστος αυξάνεται λόγω της υποχρέωσης τήρησης φορολογικών αποθηκών με αποτέλεσμα οι μικρές επιχειρήσεις να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν και να διακόπτουν την εξαγωγική δραστηριότητα.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης της Nielsen “Elasticity Study”, διαπιστώνεται ότι η συνολική ζήτηση στον καφέ κινείται με αρνητική ποσοστιαία μεταβολή της τάξεως του -6,8% (στοιχεία για την περίοδο Αύγουστος 2015 – Δεκέμβριος 2016 vs Ιανουάριος 2017 – Ιούνιος 2018) ως απόρροια της επιβολής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον καφέ ενώ στο σύνολο του 2018, η μείωση του όγκου πωλήσεων σε σχέση με το 2017 άγγιξε το -1,9%. 

Η επιβολή του Ε.Φ.Κ. στον καφέ, οδήγησε επίσης σε μια αντίστοιχα υψηλή αύξηση τιμής, από 10-30% καθώς και σε έως και διπλασιασμό του κόστους της πρώτης ύλης, επηρεάζοντας σημαντικά τους επαγγελματίες του κλάδου.  Οι μεγαλύτερες συνέπειες της μετακύλησης του φόρου παρατηρήθηκαν στο ράφι, με αυξήσεις που έφτασαν στο 23%. Μάλιστα οι αυξήσεις αυτές είναι ακόμη μεγαλύτερες στις πιο οικονομικές και διαδεδομένες κατηγορίες καφέ, όπως είναι ο ελληνικός καφές (30% αύξηση μέσης λιανικής τιμής πώλησης).  Από τη δημογραφική ανάλυση του προφίλ των καταναλωτών, το μέτρο επηρεάζει σε μεγαλύτερο βαθμό τις ασθενέστερες κοινωνικοοικονομικές τάξειςόπως είναι οι συνταξιούχοι και οι νέοι.

Σε επίπεδο κατανάλωσης οι συνέπειες ήταν εξίσου εμφανείς, με τη μείωση να αγγίζει το πρώτο δίμηνο του 2018, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2016, το 15% για το σύνολο του καφέ ενώ είναι ακόμη μεγαλύτερη σε συγκεκριμένες κατηγορίες.

Ο κ. Γιάννος Μπενόπουλος, Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Καφέ, δήλωσε σχετικά: «Για δεύτερη συνεχή χρονιά εφαρμογής του Ε.Φ.Κ. και παρά το γεγονός ότι μέρος της επιβάρυνσης απορροφήθηκε από τις επιχειρήσεις, η κατανάλωση καφέ παρουσιάζει κάμψη ενώ είχε θετική πορεία όλα τα προηγούμενα χρόνια. Ως Ελληνική Ένωση Καφέ, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε έχοντας ως κατεύθυνση την κατάργηση του μέτρου πιστεύοντας ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα με πολλαπλασιαστικό όφελος για την οικονομία, την αγορά, τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές».

Η εγχώρια αγορά καφέ

Η Ελλάδα αποτελεί μία από τις χώρες με την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση καφέ στον κόσμο. Συγκεκριμένα, η κατανάλωση αγγίζει τις 510 κούπες καφέ/ άτομο, στοιχείο που μεταφράζεται σε ετήσια κατανάλωση 5 δισ. κούπες.

Συνολικά, καταναλώνονται 40.000 τόνοι με το 40% να αφορά στην κατανάλωση εκτός σπιτιού (OOH) και το 60% στην κατανάλωση εντός σπιτιού (ΙΗ). Ειδικά η αξία της κατανάλωσης εντός σπιτιού (IH) ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ ενώ στην αγορά εκτός σπιτιού ανέρχεται στα 3 δισ. ευρώ (τιμές καταναλωτή). 

Τέλος, βάσει των καταναλωτικών προτιμήσεων των Ελλήνων, ο ελληνικός καφές είναι η πρώτη επιλογή με 32%, ο στιγμιαίος με 30% ενώ ακολουθούν ο εσπρέσο και ο φίλτρου με 28% και 10% αντίστοιχα (σύνολο κατανάλωσης εντός/εκτός σπιτιού).

Στοιχεία Nielsen: αύξηση μέσης λιανικής τιμής πώλησης για το σύνολο των καφέδων – ελληνικός, στιγμιαίος, φίλτρου, εσπρέσο – σε Supermarkets και καταστήματα ευκολίας ηπειρωτικής Ελλάδας και Κρήτης για το διάστημα Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2018 σε σύγκριση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2016, πριν την επιβολή του φόρου.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here