ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Στον Χρήστο Ν. Κώνστα

Θεανώ Χριστοπούλου, General Manager, Kosmos Rent a Car

Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι ο τουρισμός αποτελεί την παραδοσιακή «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας. Όσο κι αν κάποιοι αρέσκονται σε στερεότυπα, ο τουρισμός είναι κι ένα κορυφαίο δείγμα της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας, ένας τομέας που συνδυάζει επιτυχημένα, εδώ και δεκαετίες, την τοπική ανάπτυξη, τη διεύρυνση της διεθνούς επιρροής της χώρας, αλλά και την καινοτομία.

Η εταιρεία Kosmos Rent a Car ιδρύθηκε το 1977 στο κέντρο της Αθήνας (με πρώτη έδρα την οδό Βούρβαχη) από τους κυρίους Χριστόπουλο και Γιαννακακίδη. Ξεκίνησε με μόλις 15 αυτοκίνητα. Λίγο αργότερα, το 1983, η έδρα μεταφέρθηκε σε ακόμη πιο κεντρικό σημείο, στη Λεωφόρο Συγγρού 9. Ο στόλος αυξήθηκε στα 80 οχήματα, ενώ η εταιρεία, πολύ γρήγορα, έγινε γνωστή στον χώρο και κέρδισε την προτίμηση των πελατών για την εξυπηρέτηση και την αμεσότητα ανταπόκρισης. Στη συνέχεια, επεκτάθηκαν οι συνεργασίες με ταξιδιωτικά πρακτορεία και ξενοδοχεία.

Στα γόνιμα χρόνια του τουρισμού –το 1990–, ο στόλος αριθμεί, πλέον, 400 οχήματα και η εταιρεία επιτυγχάνει συμφωνίες με τις κατασκευαστικές εταιρείες της «Αττικό Μετρό», της ΔΕΗ, της Αττικής Οδού, της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, καθώς και με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, επεκτείνοντας, πέρα από τον κύκλο εργασιών, και τη διεισδυτικότητα στην αγορά, ανταγωνιζόμενη «στα ίσα» τους διεθνείς «παίκτες» που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Το 2006 γίνεται διόρθωση στη μετοχική σύνθεση. Η εταιρεία περνά αποκλειστικά στα χέρια της οικογένειας Χριστόπουλου, παραμένοντας οικογενειακή και πελατοκεντρική. Η κ. Θεανώ Χριστοπούλου αναλαμβάνει ως general manager, καταφέρνοντας να αναπτύξει τον στόλο των Αθηνών, ξεπερνώντας τα 500 οχήματα, με ηλικία που δεν ξεπερνά τα τρία έτη. Η Kosmos Rent a Car, σε πανελλήνιο επίπεδο, αριθμεί, πλέον, 33 σταθμούς, ενώ ο συνολικός αριθμός του στόλου αριθμεί πάνω από 2.500 οχήματα.

Το 2013 συνεχίζεται σε αναπτυξιακούς ρυθμούς. Ολοκληρώνεται η μεταφορά της εταιρείας στα υπερσύγχρονα ιδιόκτητα γραφεία της, στη Λεωφόρο Συγγρού 5, όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα.

Στις μέρες μας, σε μια κρίσιμη καμπή για τη χώρα –και όλο τον κόσμο–, η εταιρεία σχεδιάζει με προσεκτικά βήματα το μέλλον της και το πέρασμα στη νέα εποχή, επενδύοντας σε νέες τεχνολογίες, αλλά και στη σημαντικότερη άυλη αξία της: τους εργαζομένους της. Κινείται αθόρυβα και αποτελεσματικά.

Η Θεανώ Χριστοπούλου δεν είναι μια τυπική manager. Η παρουσία της είναι ήσυχη και ουσιαστική. Χαμογελάει συνέχεια και δείχνει ότι ξέρει και τον ρόλο της, αλλά και την ευθύνη που έχει στους ώμους της.

Πρόλαβα να κλείσω τη συνέντευξη πριν το lockdown. Σε εποχή αισιοδοξίας. Ξεκινάμε τη συνέντευξη και ο ήλιος έξω σαν να παίρνει λίγο παραπάνω φως από τους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Πελάτες πάνε κι έρχονται και αυτοκίνητα έρχονται και φεύγουν. Οι υπάλληλοι αεικίνητοι και οι πελάτες λένε χίλια «ευχαριστώ».

Μπαίνουμε στο γραφείο της. Μικρή λεπτομέρεια: Τα χωρίσματα και οι πόρτες είναι από γυαλί. Δεν κλείνουν ερμητικά. Μια αίσθηση διαφάνειας και ελευθερίας στην κίνηση «ελαφραίνει» τη δυσκολία που έχει επιβάλει ο Covid. Όλοι φορούν μάσκες, αλλά, ακόμη και κάτω από αυτές, το χαμόγελο φαίνεται. Ξεκινάμε.

Πρώτη ερώτηση, αναμενόμενη και κρίσιμη: Πόσο μεγάλη ήταν η ζημιά στη φετινή τουριστική χρονιά;

Δυστυχώς, φέτος, ήταν τεράστια η ζημιά. Κατά τους θερινούς μήνες, η πτώση κυμάνθηκε από 60 έως 85 τοις εκατό.

Λογικό, αλλά μήπως ο εσωτερικός τουρισμός βοήθησε; «Κράτησε άμυνα» ο εσωτερικός τουρισμός;

Στη δική μας περίπτωση, στην ενοικίαση αυτοκινήτου, όχι και τόσο. Περισσότερο είδαμε αύξηση στις μακροχρόνιες ενοικιάσεις αυτοκινήτων από Έλληνες, προκειμένου να αποφύγουν τις μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Εδώ, λοιπόν, έρχεται ο ειδικός ρόλος, αυτός του καταλύτη που έπαιξε η πανδημία. Τα άλλαξε όλα, όχι πάντα για καλό. Σε κάποιες περιπτώσεις, δημιούργησε νέες αγορές εκεί που έκλεισε άλλες. Ο τουρισμός είναι ένα δυναμικό «ποτάμι», που δεν εμποδίζεται. Βρίσκει διεξόδους.

Πάντα ήταν δύσκολη ερώτηση: Ποιο είναι το προφίλ του ξένου και του Έλληνα τουρίστα που ενοικιάζει αυτοκίνητο;

Σε γενικές γραμμές, και οι ξένοι και οι Έλληνες που νοικιάζουν αυτοκίνητα από εμάς είναι άνω των 35-40 ετών και έχουν μέση οικονομική άνεση. Οι Έλληνες, συνήθως, είναι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού και έρχονται στην Ελλάδα με την οικογένειά τους για μεγάλο χρονικό διάστημα το καλοκαίρι και χρειάζονται κάποιο μεγάλο αυτοκίνητο για να μεταβούν στον παραθεριστικό τους προορισμό. Υπάρχουν βεβαίως και Έλληνες που νοικιάζουν αυτοκίνητο τους χειμερινούς μήνες για να κάνουν κάποια εκδρομή. Οι ξένοι, συνήθως, διαμένουν για λιγότερες μέρες και χρειάζονται αυτοκίνητο για να κάνουν κοντινές εκδρομές και να επισκεφτούν τα αξιοθέατα εκτός Αθηνών.

Μου εκμυστηρεύεται ότι ήδη συνεργάζονται με έναν εξειδικευμένο Αμερικανό δημοσιογράφο, τον Anthony Grant, που ειδικεύεται στον τουρισμό και διαμένει μόνιμα στην Ελλάδα, και ετοιμάζουν ειδικά πακέτα που περιέχουν ενοικίαση, επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους και γενικότερα μια ολιστική και μοντέρνα προσέγγιση για τον μεμονωμένο τουρίστα. Και αυτό εντάσσεται στα πλάνα για την επόμενη χρονιά, που όλοι αναμένουν μια ανάκαμψη έως διόρθωση.

Ποια είναι τα στρατηγικά σας πλάνα για την επόμενη χρονιά;

Βρισκόμαστε ακόμα σε αναμονή. Περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα με τον Covid-19. Δυστυχώς, ο τουρισμός, όπως γνωρίζουμε όλοι, είναι από τους πιο άμεσα επηρεασμένους τομείς. Σε κάθε περίπτωση, επενδύουμε σε νέες, πράσινες τεχνολογίες, φιλικές προς το περιβάλλον, οι οποίες προσφέρουν επιπλέον εξοικονόμηση προς τον πελάτη. Αλλά γινόμαστε και πιο καινοτόμοι, δημιουργικοί, στο δίπτυχο «διεύρυνση των πωλήσεων & μείωση του λειτουργικού κόστους». 

Προσωπικές αποδράσεις

Γιατί κάποιος νοικιάζει αυτοκίνητο σήμερα; Είναι η ενοικίαση αυτοκινήτου μια νέα δυνατότητα για προσωπικές αποδράσεις;

Η ενοικίαση αυτοκινήτου δίνει στον ταξιδιώτη ευελιξία και του προσφέρει τη δυνατότητα να ανακαλύψει περαιτέρω τον προορισμό που έχει επισκεφτεί και να ανακαλύψει μυστικά που μόνο οι ντόπιοι γνωρίζουν. Και αυτό στον δικό του χρόνο, με δικό του προσωπικό χώρο, με την ελευθερία της προσωπικής επιλογής. 

Το μέλλον είναι και στο leasing 

Πού διαφοροποιείται η Kosmos Rent a Car σε σχέση με τον ανταγωνισμό;

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό μας είναι το service που παρέχουμε. Προσφέρουμε στους πελάτες μας πολλές δυνατότητες μεταφοράς του αυτοκινήτου, όπου εκείνοι επιθυμούν. Επίσης, κάνουμε leasing και μακροχρόνιες ενοικιάσεις αυτοκινήτων. 

Ποια αυτοκίνητα προτιμούν οι Έλληνες και ποια οι ξένοι;

Οι ξένοι προτιμούν τα αυτόματα αυτοκίνητα, ενώ οι Έλληνες δείχνουν προτίμηση στα diesel. Γενικώς, οι περισσότεροι ζητούν ένα μικρό αυτοκίνητο, που να μην καίει πολύ. Εκτός, φυσικά, κι αν πρόκειται για οικογένεια ή μεγάλη παρέα.

Συγκρατημένη για το 2021 

Τι προβλέψεις κάνετε για την επόμενη χρονιά;

Είναι, δυστυχώς, ακόμη νωρίς, θεωρώ, για προβλέψεις, λόγω των συνθηκών. Δεν είμαι όμως ιδιαίτερα αισιόδοξη πως θα έχει λυθεί το πρόβλημα. Θεωρώ όμως πως η χρονιά θα πάει σίγουρα καλύτερα από το 2020, γιατί ο κόσμος έχει πλέον συνηθίσει να ζει με τον Covid-19 και θα έχει ανάγκη για ξεκούραση και διασκέδαση μετά από όλα αυτά που θα έχουν βιώσει τον δύσκολο χειμώνα που μας έρχεται. Από την άλλη, σίγουρα, λόγω υγειονομικής κρίσης, θα έχουν περιορισμένο budget.

Το τηλέφωνό της διαμαρτύρεται εδώ και ώρα. Ευγενικά, με ρωτά αν έχω κάποια άλλη ερώτηση. Χωρίς δεύτερη σκέψη, ρωτώ: 

Αγαπημένοι σας προορισμοί;

Στην Ελλάδα αγαπώ πολύ την Τήνο και τη Σίφνο, και στο εξωτερικό έχω ιδιαίτερη αδυναμία στη Ρώμη και το Λονδίνο. Αλλά, για να είμαστε δίκαιοι, σαν την Ελλάδα πουθενά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here