Συνθήκες επικίνδυνου ολιγοπωλίου στην ελληνική αγορά οπτικών. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού κοιμάται…

1

Όταν η κυβέρνηση επέλεξε τον 45χρονο καθηγητή Δικαίου Ανταγωνισμού και Δημόσιας Πολιτικής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, Ιωάννη Λιανό, για τη θέση του επικεφαλής της Επιτροπής Ανταγωνισμού, πολλοί πίστεψαν ότι κάτι θα αλλάξει πραγματικά στην ελληνική οικονομία.

Η αλήθεια είναι ότι πολλές από τις παρεμβάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού κινήθηκαν προς τη σωστή κατεύθυνση και κυρίως στην αποκατάσταση συνθηκών ελεύθερης αγοράς στην Ελληνική Οικονομία.

Στην ολιγοπωλιακή αγορά οπτικών ωστόσο, η Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού δυστυχώς παραμένει απαθής και αδρανής παρά το γεγονός ότι θέμα απασχολεί σοβαρά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες η οποία ήδη ανακοίνωσε «έρευνα σε βάθος» και την άμεση λήψη μέτρων.

Στην Ελλάδα ο υγιής ανταγωνισμός στην αγορά οπτικών στραγγαλίζεται με προφανείς αρνητικές επιπτώσεις για τους καταναλωτές.

  • H Εταιρεία Luxottica ελέγχει το 45% της χονδρικής αγοράς επώνυμων οπτικών ειδών. Η εταιρεία Essilor ελέγχει το 70% της αγοράς οφθαλμικών φακών.
  • Οι δύο αυτές εταιρείες ενώθηκαν και μαζί τώρα προσπαθούν να εξαγοράσουν την μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικών πωλήσεων στα οπτικά, την Grand Vision που στην Ελλάδα είναι πασίγνωστη με τα καταστήματα Grand Optical.

Mε τα λόγια της Εκτελεστικής Αντιπροέδρου της Κομισιόν, της Margrethe Vestager, που είναι αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού:

  • «Η κοινοπραξία EssilorLuxottica είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής γυαλιών στον κόσμο και η GrandVision είναι η μεγαλύτερη οπτική αλυσίδα λιανικών πωλήσεων στην Ευρώπη. Σε αυτή την εδραιωμένη αγορά, πρέπει να αξιολογήσουμε προσεκτικά κατά πόσον η προτεινόμενη συγκέντρωση θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές ή μειωμένες επιλογές για τους καταναλωτές όταν επισκέπτονται τον τοπικό οπτικό τους…»

Τα πράγματα είναι ακόμη πιο δραματικά στην Ελλάδα.

  • Από τα περίπου 50 εκατ. Ευρώ που είναι ο τζίρος χονδρικής στα επώνυμα οπτικά, τα 24 εκατ. Ευρώ αφορούν προϊόντα της Luxottica και τα 12 εκατ. Ευρώ αφορούν τα Ray Ban της ίδιας εταιρείας.
  • Προτού καν ολοκληρωθεί η εξαγορά των καταστημάτων Grand Optical, στην Ελλάδα η Luxottica έχει ήδη ξεκινήσει τα παιχνίδια εκβιασμού και μονοπωλιακών πρακτικών σε όλους τους υπόλοιπους λιανέμπορους.

Εκβιάζει χορηγώντας επιλεκτικές εκπτώσεις μόνον σε όσους συνθηκολογούν μαζί της, χωρίς κριτήρια τζίρου ή άλλων ποσοτικών ή ποιοτικών στόχων. Πιέζει αφόρητα τους λιανέμπορους να τοποθετούν τα δικά της προϊόντα σε χώρους πρώτης ζήτησης, υπονομεύοντας τον ανταγωνισμό και εγκλωβίζοντας τους καταναλωτές σε τιμές που δεν είναι αποτέλεσμα ελεύθερης επιλογής και ανταγωνισμού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα 14 καταστήματα Grand Optical ενώ πραγματοποιούν κατά περιοχές, τον μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων στην Ελληνική αγορά, λειτουργούν -χρόνια τώρα- με ζημία προφανώς για να πιέσουν τον ανταγωνισμό, ενόψει της εξαγοράς τους από την κοινοπραξία Essilor Luxottica.

Όλα τα ανωτέρω δεδομένα είναι προφανώς γνωστά στην Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία προφανώς δεν θεωρεί τον εαυτό της ικανό να διαχειριστεί την κατάσταση μονοπωλίου που ήδη δημιουργείται σε βάρος των καταναλωτών…

Πατήστε στην εικόνα για να δείτε την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Υπάρχει και μιά άλλη πλευρά στήν απελευθέρωση της αγοράς των οπτικών ειδών η δυνατότητα να απελευθερωθεί η αγορά τους και να πωλούνται και εκτός των ειδικών καταστημάτων οπτικών ειδών. Η δυνατότητα αγοράς π.χ. γιαλιών μυωπίας σε σούπερ μάρκετ στις Η.Π.Α. έχει οδηγήσει σε δραματική πτωση της τιμής τους προς όφελος των καταναλωτών.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here