γράφει ο Φωκίων Αγγελόπουλος

Ένας φίλος που διάβασε τα προηγούμενα άρθρα μου έκανε μια απλή ερώτηση.  ´Ωραία αυτά, αλλά μήπως αφορούν μόνο μεγάλες επιχειρήσεις;’

Θα απαντήσω  στο ερώτημα με ένα παράδειγμα.

  • Όταν πριν από ένα αιώνα, ο  ηλεκτρισμός έγινε ευρέως εμπορικά διαθέσιμος, άλλαξε την ζωή και την οικονομία. Μαζί με την υποδομή, αναπτύχθηκαν νέες συσκευές, νέες μηχανές, νέες υπηρεσίες που τελικά αφορούσαν όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους και αντικειμένου. Σε λίγα χρόνια δεν υπήρχαν επιχειρήσεις που δεν εξηλεκτρίστηκαν.
  • Πιστεύω  ότι με αντίστοιχο τρόπο όλες οι επιχειρήσεις θα είναι ψηφιακές σύντομα. Ή θα πάψουν να υπάρχουν. Ο σωστός σχεδιασμός της μετάβασης είναι αυτός που θα δώσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους έχουν:

  1. μια εσωτερική οργάνωση που πρέπει να υποστηρίξουν,
  2. υπαλλήλους ή εξωτερικούς συνεργάτες,
  3. πελάτες,
  4. προμηθευτές και
  5. ´πράγματα ´ με τα οποία επιδρούν. Παραδείγματα ´πραγμάτων´ είναι έξυπνες συσκευές που συνδέονται με τα επιχειρησιακά συστήματα, ή ακόμα και  πληροφορίες που υπάρχουν ή διακινούνται στο διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα. Μια φήμη / ´πράγμα ´ στο διαδίκτυο είναι αρκετή για να προωθήσει ή να επιβραδύνει πωλήσεις.

Αυτοί οι πόροι είναι τα δομικά στοιχεία του Ψηφιακού Μετασχηματισμού.

Ένας άλλος φίλος με ρώτησε αν τελικά χρειάζονται πληροφοριακά συστήματα  για ΟΛΟΥΣ τους παραπάνω παράγοντες  για να επιτευχθεί ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός. Και πως;

Η απάντηση δεν είναι απλή. Δεν υπάρχει τυπική συνταγή για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό.

Κάθε επιχείρηση έχει την δική της στρατηγική και ξεκινά από διαφορετική βάση.

Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός αφορά την υλοποίηση μοναδικής στρατηγικής, πρέπει με επιδιώκει την δημιουργία μοναδικής αξίας και τα συστήματα που θα χρειαστούν είναι, με προτεραιότητα, αυτά που την υποστηρίζουν. Στο τέλος, όμως, τα συστήματα θα πρέπει να υποστηρίζουν και τους πέντε αναφερόμενους παράγοντες, απρόσκοπτα.

  • H ύπαρξη ψηφιακού περιβάλλοντος σε μια επιχείρηση αλλά κυρίως η υλοποίησή του επηρεάζει το επιχειρείν.

Για παράδειγμα, τις ημέρες του αποκλεισμού μας η προμήθεια των βασικών σε ευπαθείς κοινότητες συμπολιτών μας ήταν προβληματική. Η ανυπαρξία συστημάτων εξυπηρέτησης πελατών, τα προβληματικά κανάλια πωλήσεων ( e-shops, τηλεφωνικές παραγγελίες, μεταφορά κλπ.) έδειξαν ότι η χώρα μας μάλλον υστερεί δραματικά. Ακόμα και οι πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.

Αντίθετα απλές, στοχευμένες ενέργειες, όπως το gov.gr, που είναι  ένα μικρό βήμα για τον Ψ.Μ. του Δημοσίου, έδειξαν ότι η βούληση της ηγεσίας και άξια στελέχη με αίσθηση του επείγοντος με απλές ενέργειες επέφεραν άλματα εξυπηρέτησης.

Πέρα από την βελτίωση της τρέχουσας λειτουργίας, η μεγαλύτερη αξία  του Ψ.Μ. σχετίζεται με την δημιουργία νέων μοντέλων που αποσκοπούν στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.

Για παράδειγμα, η χώρα μας δεν φημίζεται για την βιομηχανία της. Πέρα από το θεσμικό πλαίσιο, που είναι προβληματικό, ένα από τα βασικά προβλήματα ήταν και είναι το κόστος παραγωγής. Όταν οι δασμοί έπαψαν τα προστατεύουν την τοπική παραγωγή, η βιομηχανία ´μετακόμισε ´ σε χώρες με φτηνό εργατικό κόστος.

Η τεχνολογία επιτρέπει την δημιουργία μιας ψηφιακής βιομηχανίας. Ζούμε μια νέα βιομηχανική επανάσταση ( Industry 4.0). Μια πλήρως αυτοματοποιημένη παραγωγή, με την συνύπαρξη εξειδικευμένων στελεχών, έξυπνων μηχανών, διασύνδεσης σε όλη την αλυσίδα αξίας, ευέλικτου ανοικτού λογισμικού και τεχνητής νοημοσύνης είναι το μοντέλο της νέας ‘έξυπνης βιομηχανίας’. Αυτή η βιομηχανία ελάχιστα επηρεάζεται από το εργατικό κόστος.

Το κόστος των μηχανών και των συστημάτων είναι σχεδόν το ίδιο  στην Ευρώπη και την Άπω Ανατολή. Αν προσθέσουμε το γεγονός ότι υπάρχει πληθώρα άξιων επιστημόνων και τεχνικών στην Ελληνική αγορά εργασίας η δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος είναι προφανής.

Η ανταγωνιστικότητα, σήμερα, επιτυγχάνεται με τη  σωστή ψηφιακή στρατηγική,  την σχεδίασης και την υλοποίησή της.

 

Σε υπερεθνικό επίσης επίπεδο, ο Ψ.Μ. μπορεί  να βοηθήσει σε σοβαρά παγκόσμια προβλήματα. Η κρίση του COVID-19 επεσήμανε, για παράδειγμα, το πρόβλημα ιχνηλασιμότητας φαρμάκων και ιατρικού εξοπλισμού. Στις χαοτικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν ήταν σχεδόν αδύνατη η διαχείριση και ο σωστός έλεγχος. Η υλοποίηση τεχνολογίας blockchain από μεγάλες φαρμακευτικές, νοσοκομεία και φαρμακεία έχει σαν αποτέλεσμα την βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας.  

Που καταλήγουμε:

  • Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός είναι μονόδρομος.
  • O Ψ.Μ. είναι μια δύσκολη διαδικασία
  • Πρώτα απ´ όλα είναι θέμα βούλησης, απόφασης και καθοδήγησης της ηγεσίας.
  • Είναι βασικό όλη η επιχείρηση να ´αγκαλιάσει ´ τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό. Πολλοί θα χάσουν την ευκολία τους. Οποίος δεν μπορεί πρέπει να αλλάξει.
  • Ο Ψ. Μ. είναι ένα σύνθετο έργο. Είναι σημαντική η επιλογή έμπειρων συμβούλων για το έργο καθ´ όλη τη διάρκειά του.
  • Όσον αφορά την τεχνολογία, πρώτα απ´ όλα, πρέπει να σχεδιαστεί η αρχιτεκτονική. Αρχιτεκτονική της υποδομής, των δεδομένων, των εφαρμογών. Οι επιχειρήσεις στην χώρα μας υστερούν δραματικά. Από επαγγελματική διαστροφή κοιτάζω τις οθόνες όταν συναλλάσσομαι. Είναι  σοκαριστικό να υπάρχουν ακόμα εφαρμογές σε περιβάλλον DOS ή αρχαίες εκδόσεις  εφαρμογών.
  • Επιλέξτε το Cloud για την πλατφόρμα του κοντινού μέλλοντος.

Ένας άλλος φίλος  ερώτησε αν τελικά ο Ψ.Μ. υλοποιείται. Ακριβή στοιχεία δεν υπάρχουν για την Ελλάδα.

Σύμφωνα με διεθνή στοιχεία από το διαδίκτυο:

  • Τα δυο τρίτα των CEOs των Global 2000 επιχειρήσεων έχουν τον Ψ.Μ. στο κέντρο της εταιρικής στρατηγικής.
  • 39% των ηγετικών επιχειρήσεων της αγοράς θα αυξήσουν το μερίδιο των ψηφιακών επενδύσεων στο πλάνο τους.
  • 33% των επιχειρήσεων είναι στην φάση ανάπτυξης της των πλάνων για τον Ψ. Μ.
  • Το 55% των startups έχουν ψηφιακή στρατηγική.
  • Τα στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν ότι τα υπάρχοντα συστήματα πληροφορική είναι βασικό εμπόδιο στην ολοκλήρωση του Ψ. Μ.

Με την υλοποίηση  του Ψηφιακού Μετασχηματισμού μπορεί να επιτευχθεί:

  • Βελτίωση της λειτουργίας και αποτελεσματικότητας
  • Γρήγορη προσαρμογή στις ανάγκες των αγορών και των πελατών
  • Νέες αγορές και πηγές εσόδων
  • Καλύτερα προϊόντα
  • Ανταγωνιστικότητα

Όπως είπαμε και στο εισαγωγικό άρθρο:

  • η κρίση είναι εδώ,
  • δεν ξέρουμε για ποσό χρόνο θα μας επηρεάσει,
  • ανεξάρτητα από την κρίση, όποιος δεν ακολουθεί την εξέλιξη απαξιώνεται

Συνεπώς:

Keep calm and go for Digital Transformation

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here