Πριν από μερικούς μήνες, η συμφόρηση στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής της Αμερικής κέντρισε το ενδιαφέρον του κόσμου της ναυτιλίας και το παγκόσμιο κόστος των εμπορευματοκιβωτίων είχε φτάσει σε επίπεδα-ρεκόρ.
Στις μέρες μας, το κόστος αυτό έχει μειωθεί αισθητά, και πλέον ορισμένες διαδρομές πλησιάζουν τα προ-πανδημίας επίπεδα. Το γράφημα, χρησιμοποιώντας δεδομένα από τη Freightos, αποτυπώνει την εν λόγω μείωση και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Ο δείκτης Freightos Baltic Index (FBX)—ένα ευρέως αναγνωρισμένο σημείο αναφοράς για τους παγκόσμιους ναύλους—έχει υποχωρήσει 80% από την κορύφωσή του στα τέλη του 2021.
Shipping Route | Peak Price (Last 90 days) | Recent Price | Change |
---|---|---|---|
East Asia -> North America West | $2,702 | $1,323 | -51% |
North America West -> East Asia | $1,037 | $805 | -22% |
East Asia -> North America East | $6,296 | $2,812 | -55% |
East Asia -> North Europe | $4,853 | $2,978 | -39% |
North America East -> North Europe | $850 | $552 | -35% |
North Europe -> North America East | $7,102 | $5,507 | -22% |
Γιατί έχουν σημασία τα έξοδα αποστολής
Η συντριπτική πλειονότητα του εμπορίου διεξάγεται μέσε θαλάσσης, επομένως το εκτοξευόμενο κόστος αποστολής μπορεί να φέρει πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία.
Μια πρόσφατη μελέτη από το ΔΝΤ, η οποία περιελάμβανε 143 χώρες τα τελευταία 30 χρόνια, διαπίστωσε ότι τα έξοδα αποστολής αποτελούν σημαντική κινητήρια δύναμη του πληθωρισμού σε όλο τον κόσμο. Στην πραγματικότητα, όταν οι ναύλοι διπλασιάζονται, ο πληθωρισμός αυξάνεται κατά 0,7%.
Φυσικά, ορισμένα έθνη πλήττονται από τις επιπτώσεις του υψηλότερου κόστους αποστολής πιο έντονα από άλλα. Οι χώρες που εισάγουν περισσότερο από αυτό που καταναλώνουν και που είναι πιο ενσωματωμένες στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, είναι πιο πιθανό να δουν τον πληθωρισμό να αυξάνεται καθώς το κόστος αποστολής αυξάνεται.
Η πτώση των ναύλων συμφέρει, σωστά;
Τα μειωμένα έξοδα αποστολής συμφέρουν όλους, εκτός από τους αποστολείς.
Ενώ οι περισσότεροι από εμάς μπορούμε τελικά να προσβλέπουμε σε βελτιωμένη αποτελεσματικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και λιγότερες πληθωριστικές πιέσεις, οι ναυτιλιακές εταιρείες βλέπουν το τέλος μιας περιόδου άνθησης δύο ετών.
Για παράδειγμα, μεγάλοι μεταφορείς όπως η COSCO και η Hapag-Lloyd βιώσαν μια μεγάλη αύξηση 10 φορές ή και μεγαλύτερη στα κέρδη ανά TEU αποστολής.
Προς το παρόν, οι carriers ακυρώνουν ταξίδια και στέλνουν απαρχαιωμένα πλοία σε σκραπ για να εμποδίσουν τις τιμές να πέσoυν κι άλλο. Στις αρχές Ιανουαρίου, οι ναύλοι spot εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν για πρώτη φορά μετά από 43 εβδομάδες, σηματοδοτώντας ότι rollercoaster των ναύλων που σημειώνεται από την έναρξη της πανδημίας μπορεί να πλησιάζει στο τέλος του.