Τις προτάσεις τους για την αντιμετώπιση πέντε κρίσιμων και συνεχώς διογκούμενων προβλημάτων -πραγματικών δράκων- που κρατούν την ελληνική οικονομία «φυλακισμένη» και εμποδίζουν την ανάπτυξη, κατέθεσαν το βράδυ της Τετάρτης οι συμμετέχοντες σε εκδήλωση της διαΝΕΟσις με τίτλο «ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΔΡΑΚΟΙ – Τι εμποδίζει την ανάπτυξη;».

Ο πρόεδρος της διαΝΕΟσις κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος κατά την εναρκτήρια ομιλία του εξέφρασε την ελπίδα οι προτάσεις αυτές να αποτελέσουν βάση για την πολυπόθηση παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας και της χώρας.

To Banks ήταν εκεί, όπως είχε μεταδώσει από χθες με σχετικό ρεπορτάζ.

Όπως ανέφερε, ανάπτυξη δεν μπορεί να έρθει χωρίς τη ριζική αντιμετώπιση των πέντε «δράκων» που δεν είναι άλλοι από:

1. Το μεγάλο δημόσιο χρέος

2. Το προβληματικό ασφαλιστικό σύστημα

3. Το δυσλειτουργικό φορολογικό σύστημα

4. Τα δίδυμα προβλήματα της πολυνομίας και της κακονομίας

5. Τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις στην απονομή της δικαιοσύνης.

Ακολούθησε η ομιλία του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιου Πιτσιόρλα, ο οποίος αναφέρθηκε στα πρώτα δείγματα ανάκαμψης, αλλά και «στον κίνδυνο που ελλοχεύει, αν πιστέψουμε ότι τελειώσαμε με το πρόγραμμα και προτρέξουμε να δηλώσουμε αναθεωρητικές τάσεις, ενώ μπροστά μας έχουμε ένα διάστημα κρίσιμης διαπραγμάτευσης, που θα καθορίσει πολλά για το μέλλον», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Ο ίδιος δήλωσε ότι θεωρεί εφικτή την διαμόρφωση ενός μεσοπρόθεσμου αναπτυξιακού προγράμματος μέχρι το 2022, εκτιμώντας ότι μπορούν να υπάρξουν επενδύσεις σήμερα, σε τομείς όπως: τουρισμός, μεταφορές, logistics, αγροδιατροφικός τομέας, ορυκτός πλούτος και νέες τεχνολογίες.

Προκειμένου να φθάσουμε στο επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, ο κ. Πιτσιόρλας τόνισε ότι πρέπει να γίνουν τα εξής:

  1. Να υλοποιηθεί άμεσα το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων.
  2. Ο ισχνός προϋπολογισμός για δημόσιες επενδύσεις να προσανατολισθεί εκεί όπου θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητες που δημιουργούνται, όπως στα σιδηροδρομικά δίκτυα και τα logistics.
  3. Να υλοποιηθούν τα απαιτούμενα έργα υποδομών, ώστε να υποστηριχθεί η τουριστική ανάπτυξη που καταγράφεται.
  4. Να πιεστούν οι τράπεζες να επιταχύνουν την πώληση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων που διατηρούν στην κατοχή τους. Αναμένοντας υψηλότερες τιμές πώλησης, χάνουν τις δυνατότητες που τους προσφέρονται σήμερα.
  5. Είναι ανάγκη να αποδεχτούμε ως κοινωνία, τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), καθώς μπορούν να εξασφαλίσουν κεφάλαια που μας λείπουν.
  6. Να υπάρξει εναρμόνιση σε θέματα χωροταξίας και περιβαλλοντικής αδειοδότησης, σε συνδυασμό με τον αρχαιολογικό νόμο, καθώς πολλά επενδυτικά σχέδια μπλοκάρονται κατ’ αυτό τον τρόπο.
  7. Να έρθει σε επαφή η έρευνα με την παραγωγή.
  8. Να υλοποιηθούν διοικητικές ρυθμίσεις για την προώθηση των εξαγωγών, δεδομένου ότι σήμερα στις κρατικές υπηρεσίες επικρατεί «κομφούζιο» στον τομέα αυτό.

Ο κ. Νίκος Χριστοδουλάκης, καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και π. Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μίλησε για το δημόσιο χρέος και τα πρωτογενή πλεονάσματα, εκτιμώντας ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε ένα νέο «Τρίγωνο των Βερμούδων», αποτελούμενο από την υψηλή φορολογία που έχει οδηγήσει σε κατάρρευση των επενδύσεων, την μείωση των μισθών σε συνδυασμό με τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές και ένα δημόσιο χρέος στο 180% του ΑΕΠ. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «η χώρα βρίσκεται σε αποεπένδυση, ξηλώνοντας τον παραγωγικό ιστό της οικονομίας».

Μοναδική εφικτή λύση σύμφωνα με τον κ. Χριστοδουλάκη, είναι ένας συνδυασμός ισχυρής ανάπτυξης και ελάφρυνσης του χρέους. Προτείνει όλο το επίσημο χρέος να μεταφερθεί  στον ESM, εκτιμώντας ότι στο μέλλον θα μπορούσε να μετασχηματισθεί σε Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο. Ταυτόχρονα να πραγματοποιηθεί μετακύλιση των πληρωμών και να χρηματοδοτηθεί μια σειρά από δημόσιες επενδύσεις, με την διάθεση του 2% του ΑΕΠ σε νέες επενδύσεις υποδομών και εξαγωγών.

Ο κ. Μιλτιάδης Νεκτάριος, καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιώς, παρουσίασε συνοπτικά, νέα μελέτη που έχει εκπονήσει το Πανεπιστήμιο για την αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος. Η πρόταση αυτή, που θα παρουσιαστεί επισήμως τον επόμενο μήνα, προβλέπει μείωση εισφορών κατά 30%, μείωση του διανεμητικού χαρακτήρα του ασφαλιστικού και αντικατάστασή του από κεφαλαιοποιητικό σύστημα, με ατομικούς λογαριασμούς.

Όπως ο ίδιος επεσήμανε «το υφιστάμενο ασφαλιστικό σύστημα έχει καταρρεύσει πλήρως, ενώ σε συνδυασμό με το τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα και την ανεργία, αποτελεί συνταγή θανάτου».

Ο κ. Χάρης Θεοχάρης, Βουλευτής, π. Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, κατέθεσε προτάσεις για ενίσχυση της δημοσιονομικής ικανότητας της χώρας. Με στόχους την αύξηση των επενδύσεων και της απασχόλησης, την επίτευξη διατηρήσιμων δημοσίων εσόδων και την θεραπεία των παθογενειών του φορολογικού συστήματος, ο κ. Θεοχάρης πρότεινε:

Φορολόγηση όλων των επιχειρήσεων με συντελεστή 20%.

-Φορολόγηση φυσικών προσώπων, αυτοαπασχολούμενων και ατομικών επιχειρήσεων, με δύο συντελεστές, 20% και 30%.

Διαμόρφωση δύο συντελεστών ΦΠΑ, με τον υψηλό στο 20% και τον χαμηλό στο 10%.

-Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος

-Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 400 εκατ. ευρώ

-Κατάργηση Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ)

-Περιορισμό μικρών τεκμηρίων.

Όλα αυτά σε συνδυασμό με την απλοποίηση της φορολογικής διοίκησης.

Η κυρία Αικατερίνη Σακελλαροπούλου, Αντιπρόεδρος του ΣτΕ, αναφέρθηκε στα προβλήματα που δημιουργεί η καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης, σημειώνοντας ότι το γεγονός αυτό οφείλεται σε πολλαπλές αιτίες, όπως η ύπαρξη υπερβολικού αριθμού έντυπων μέσων, οι ατέλειες της νομοθεσίας, η έλλειψη κωδικοποιήσεων, η κακή λειτουργία της διοίκησης και ο μεγάλος αριθμός των εγκυκλίων. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι σήμερα ο αριθμός των δικαστών είναι τριπλάσιος από των υπαλλήλων.

Τέλος, ο κ. Δημήτρης Σωτηρόπουλος, Αναπλ. Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης Πανεπιστημίου Αθηνών, αναφέρθηκε στα προβλήματα που δημιουργεί η πολυνομία και η κακονομία. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι κατά το χρονικό διάστημα 2001-2016, εκδόθηκαν 1.569 νόμοι και 3.585 προεδρικά διατάγματα.

Ο κ. Σωτηρόπουλος ανέφερε ότι οι μακροχρόνιες παρεμβάσεις γιαι την επίλυση του προβλήματος περιλαμβάνουν την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης, την βελτίωση της διοικητικής ικανότητας του κράτους και την μεταβολή της διοικητικής κουλτούρας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here