Του Τάκη Πουρναράκη, μηχανολόγου μηχανικού

Στη συντριπτική τους πλειοψηφία τα σημερινά SUV (σ.σ: αυτά που στην καθομιλουμένη πολλοί αποκαλούν «τζιπάκια») στηρίζονται σε προσθιοκίνητες πλατφόρμες. Ελάχιστα εξ’ αυτών, στηρίζονται σε πισωκίνητες πλατφόρμες (π.χ. Alfa Romeo Stelvio). Στις περισσότερες περιπτώσεις υπάρχουν 4κινητες εκδόσεις, συνήθως πλούσια εξοπλισμένες και με πιο ισχυρό κινητήρα για να αντιμετωπιστεί το επιπλέον βάρος της 4κινησης και οι απώλειες της σε τριβή.

Το θέμα μας είναι κατά πόσο σας χρειάζεται πραγματικά η 4κινηση και που… Καταρχάς στην καθημερινότητά σας μέσα στην πόλη είναι απίθανο να χρειαστείτε κίνηση και στους τέσσερις τροχούς εκτός κι αν το υπόγειο parking όπου σταθμεύετε έχει πολύ απότομη ράμπα. Σε βρεγμένο οδόστρωμα τα περισσότερα σύγχρονα συστήματα τετρακίνησης ενεργοποιούνται αφότου γλιστρήσουν οι κινητήριοι τροχοί. Αλλά  ας πούμε την αλήθεια μεταξύ μας, δεν οδηγείτε τόσο γρήγορα στη βροχή που να εξαντλήσετε τα όρια κρατήματος των ελαστικών και να χρειαστείτε επιπλέον κράτημα τετρακίνησης, ε;

Ταξιδεύοντας τώρα τόσο στο εθνικό όσο και στο επαρχιακό οδικό δίκτυο ισχύουν λίγο πολύ τα ίδια. Εξαιρετικά σπάνια θα χρειαστείτε την τετρακίνηση στην πράξη.

Εδώ αξίζει να αναφέρουμε πως με εξαίρεση τα συστήματα 4κινησης που χρησιμοποιούν ειδικές κατασκευές όπως τα Subaru Impreza, Mitsubishi EVO, Mercedes A45 AMG όλα τα υπόλοιπα δεν έχουν σχεδιαστεί για γρήγορη οδήγηση. Κοντολογίς είναι στη σφαίρα του αστικού μύθου ότι μπορείτε να πάτε πιο γρήγορα χάρη στην 4κινηση μ’ ένα SUV.  Συνήθως τα όρια σε αυτά τα αυτοκίνητα με το ψηλό κέντρο βάρους έρχονται από τα ελαστικά και την μεταφορά βάρους. Σύμφωνοι, η 4κινηση μπορεί να αμβλύνει κάποιες δύσκολες καταστάσεις ή να βοηθήσει στην ανώριμη επιτάχυνση σ’ ένα ανηφορικό πέταλο αλλά σοβαρά τώρα αγοράζεις SUV για σπορ οδήγηση;

Συνήθως επιλέγεις το SUV για να μεταφέρεις όλα τα οικογενειακά άγχη με άνεση και ασφάλεια. Τι απέμεινε; Μια παραλία απόκρημνη το καλοκαίρι και μια επίσκεψη στο χιονοδρομικό το χειμώνα. Σημειώστε πως σε αυτές τις περιπτώσεις ένα δικίνητο αυτοκίνητο με ελαστικά μεικτών συνθηκών τα καταφέρνει πολύ καλύτερα από ένα 4κινητο με κανονικά ελαστικά.

Εδώ μπορείτε να δείτε και το σχετικό τεστ

https://www.youtube.com/watch?v=atayHQYqA3g

Στο 99% των περιπτώσεων μια 4αδα χειμερινών ελαστικών είναι χρησιμότερη από ένα σύστημα 4κινησης. Ζήτημα αν σήμερα τα συστήματα 4κινησης ενεργοποιούνται περισσότερο από το 5% της ζωής ενός οχήματος.

Τώρα στην περίπτωση που μένετε σε ορεινό χωριό πάνω από τα 1000m υψόμετρο και/ή δουλεύετε σε χιονοδρομικό κέντρο, πάρτε 4κινητο όχημα και σετ χειμερινών ελαστικών.  Ή αν το θέλετε για να ρίχνετε το σκάφος από τη γλίστρα το καλοκαίρι…