Φ.Κ

Η νεολαία αποτελεί τον θεμέλιο λίθο πάνω στον οποίο οικοδομείται μια κοινωνία. Είναι το μέλλον κάθε τόπου, κάθε πόλης και κάθε χώρας. Είναι το αύριο.

Όταν στην Ελλάδα των Μνημονίων, της κρίσης, της πανδημίας, ξεπροβάλλουν φωτεινά παραδείγματα προς μίμηση, μόνο αισιοδοξία μπορεί να νιώσει κάποιος για την -ούτως ή άλλως- δύσκολη συνέχεια.

Αναφερόμαστε στη σημαντική πανευρωπαϊκή διάκριση που πέτυχαν τρεις Έλληνες εκπαιδευτικοί επιχειρηματικότητας, ο Άρης Νότης και η Έλλη Λιναρδάτου από τα Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα-Λιναρδάτου και ο Ηλίας Καραχάλιος από το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Πύργου, μαζί με τους μαθητές τους.

Οι τρεις εκπαιδευτικοί, ξεχώρισαν από όλη την Ευρώπη και βραβεύτηκαν στις 9 Νοεμβρίου 2020 από το Junior Achievement Europe για την εξαιρετική υλοποίηση του project Μαθητική Εικονική Επιχείρηση – The Company Programme και την αποτελεσματική ανάπτυξη της επιχειρηματικής σκέψης των εφήβων.

Όλοι μας πρέπει να αγκαλιάζουμε τέτοιες προσπάθειες, ώστε να μην περνούν στα… ψιλά γράμματα της επικαιρότητας. Όταν δε, από 39 σχολεία, 40 διαφορετικών χωρών, ξεχωρίζει και Δημόσιο Σχολείο, Ειδικής Αγωγής, τότε η διάκριση χρήζει ακόμη μεγαλύτερης προσοχής και ευσήμων.

Το Banks.com.gr επικοινώνησε με τον κ. Ηλία Καραχάλιο, περιβαλλοντολόγο-εκπαιδευτικό, καθώς η διάκριση αυτή επετεύχθη από την άριστη καθοδήγησή του, τη συνεργασία του με το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Πύργου και τον μεγάλο ζήλο που έδειξαν οι μαθητές του για την επιχειρηματικότητα, που είναι παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Τα επιτεύγματα των εκπαιδευτικών αυτών στη μαθητική καινοτομία και επιχειρηματικότητα οδήγησαν το JA Europe να ανακηρύξει τα σχολεία τους Ευρωπαϊκά Επιχειρηματικά Σχολεία και πλέον τα Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα-Λιναρδάτου και το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Πύργου είναι κάτοχοι του Ευρωπαϊκού Τίτλου “The Entrepreneurial School 2020” – “Το Επιχειρηματικό Σχολείο 2020” του JA Europe και συγκαταλέγονται στα 39 καλύτερα σχολεία επιχειρηματικότητας της Ευρώπης για το 2020.

 

Η διάκριση ήρθε για την Μαθητική Εικονική Επιχείρηση “ΕΛΛΙΑΔΑ”. Ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές του αξιοποίησαν τους διαθέσιμους φυσικούς πόρους του σχολείου (ελιά και αλόη) και έφτιαξαν 2 πολύ ποιοτικά προϊόντα (ελαιόλαδο και κρέμα προσώπου). Κατασκευάσαν λογότυπο, ιστοσελίδα, μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έκαναν την συγκομιδή της ελιάς και την παρασκευή των κρεμών στο εργαστήριο που στήθηκε στο γυμναστήριο του σχολείου.

Η αποκλειστική συνέντευξη στο Banks.com.gr

Β. Η διάκριση είναι ιδιαίτερα σημαντική για ένα δημόσιο σχολείο να συγκαταλέγεται στα 39 καλύτερα σχολεία επιχειρηματικότητας της Ευρώπης. Πόσο δύσκολο ήταν για εσάς και τους μαθητές σας αυτό το επίτευγμα; Η Ελλάδα διαθέτει στην πλειοψηφία αξιέπαινους εκπαιδευτικούς, αρκεί μόνο αυτό;

Οι μαθητές είχαν όρεξη και αγάπη για αυτό που έκαναν, εργάστηκαν σκληρά και θεωρώ πως χάρηκαν και την διαδικασία. Προσωπικά εγώ, αλλά και οι συνάδελφοι στο σχολείο βοηθήσαμε στο όραμα και το συντονισμό. Είναι σημαντικό σε μια τέτοια διαδικασία οι μαθητές σου να νιώθουν ότι τους πιστεύεις.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν αξιέπαινοι εκπαιδευτικοί, που τις περισσότερες φορές δουλεύουν αθόρυβα, χωρίς να θέλω να υποτιμήσω την αξία μιας τέτοιας διάκρισης, δεν χρειάζεται το βραβείο για να το πιστοποιήσει. Τις περισσότερες φορές το βλέπεις στα μάτια των μαθητών. Αλλά φυσικά και δεν αρκεί μόνο το αξιέπαινο προσωπικό. Χρειάζεται σωστός κεντρικός σχεδιασμός, κατάλληλες υποδομές και συνεχής κατάρτιση και εκπαίδευση του προσωπικού.

Β. Μαζί με δύο ακόμη συναδέλφους σας διακριθήκατε πανευρωπαϊκά για το project Μαθητική Εικονική Επιχείρηση – The Company Programme. Πείτε μας λίγα λόγια για το πρόγραμμα μαθητικής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. 

Το σχολείο μας συμμετείχε για πρώτη φορά στον διαγωνισμό αυτό. Ήταν μια πολύ όμορφη εμπειρία για όλους μας, εργαστήκαμε με χαρά και η καθοδήγηση και η βοήθεια που είχαμε από την JA Greece ήταν πολύτιμη. Το πρόγραμμα λειτουργούσε σε στάδια από την αρχή της χρονιάς με αποκορύφωμα την συμμετοχή στην Εμπορική Μαθητική Έκθεση της Αθήνας η οποία επρόκειτο να  πραγματοποιηθεί στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens την Παρασκευή 6 Μάρτιου 2020. Δυστυχώς λόγω της κατάστασης ακυρώθηκε. Όπως καταλαβαίνετε η χαρά μας όταν διακριθήκαμε ως σχολείο και μάλιστα ειδικό σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ήταν πολύ μεγάλη.

Β. Από τα μαθητικά προγράμματα επιχειρηματικότητας του Junior Achievement ξεχώρισαν για βράβευση 60 εκπαιδευτικοί 39 σχολείων από 40 χώρες, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα. Πόσο σημαντικό είναι για το εκπαιδευτικό σύστημα από νωρίς οι μαθητές να μυούνται στον κόσμο της έρευνας, της καινοτομίας σε συνάρτηση με το επιχειρείν. Πλησιάζουμε τα επίπεδα σχολείων της Ευρώπης στην ανάπτυξη αυτής της κουλτούρας.

Χρειάζονται ριζικές αλλαγές τόσο στο εκπαιδευτικό σύστημα όσο και στον τρόπο που το αντιλαμβανόμαστε ως κοινωνία. Δυστυχώς ακόμα και σήμερα η ερώτηση που κυριαρχεί είναι γνωστικά τι αποκομίζουν οι μαθητές. Το σχολείο είναι ο προθάλαμος της κοινωνίας και μέσα σε αυτό θα πρέπει οι μαθητές και αυριανοί πολίτες να αποκτούν τις δεξιότητες εκείνες που χρειάζονται για να είναι σωστοί πολίτες της αυριανής κοινωνίας. Πρέπει να αναρωτηθούμε τι γνώσεις θέλουμε να έχει ο αυριανός συμπολίτης μας, για να απαντήσουμε στο πως πρέπει να διαμορφωθεί το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Συνεπώς οι μαθητές χρειάζεται από νωρίς να έρχονται σε επαφή όχι μονό με την επιχειρηματικότητα, αλλά με πολλούς και διαφορετικούς τομείς, στοχεύοντας κυρίως σε πολυεπίπεδη ανάπτυξη δεξιοτήτων.

Β. Η διάκριση αυτή επετεύχθη από μαθητές σας που επέδειξαν μεγάλο ζήλο για την επιχειρηματικότητα και είναι παιδιά με ειδικές ανάγκες. Μπορείτε να μας περιγράψετε πως λειτουργεί η Μαθητική Εικονική Επιχείρηση “ΕΛΛΙΑΔΑ”;

Αυτή τη χρονιά θέλαμε να συνδεθεί το έργο που κάναμε στο εργαστήριο Γεωπονίας Τροφίμων και Περιβάλλοντος του σχολείου με την επιχειρηματικότητα. Η Εικονική Επιχείρηση μας ονομάστηκε Ελλιάδα. Πραγματοποιούσαμε εβδομαδιαίες συνελεύσεις, όπου οι μαθητές ως μέλη του συμβουλίου της επιχείρησης έπαιρναν δημοκρατικά τις αποφάσεις. Ανέλαβαν συγκεκριμένα καθήκοντα ο καθένας και συνεργάστηκαν αποτελεσματικά. Αποφασίσαμε για το όνομα και τα προϊόντα.

Αξιοποιήσαμε τους διαθέσιμους φυσικούς πόρους του σχολείου (ελιά και αλόη) και φτιάξαμε 2 πολύ ποιοτικά προϊόντα (ελαιόλαδο και κρέμα προσώπου). Κατασκευάσαμε λογότυπο, ιστοσελίδα, μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κάναμε την συγκομιδή της ελιάς, παρασκευάσαμε τις κρέμες στο εργαστήριο που φτιάξαμε στο γυμναστήριο μας. Συνεργαστήκαμε με τους τοπικούς φορείς και επιχειρήσεις. Το όραμα της επιχείρησης είναι οι μαθητές να εκμεταλλεύονται τους διαθέσιμους φυσικούς πόρους, δημιουργώντας μια επιχείρηση που θα διοικείται από τους ίδιους, θα μοιράζονται αρμοδιότητες και θα εξασφαλίζουν έσοδα για την καλύτερη λειτουργία του σχολείου. Μπορείτε να δείτε και το σχετικό video.

 

Β. Καλλιεργώντας με τον καλύτερο τρόπο την επιχειρηματική σκέψη των μαθητών, ποια εφόδια θεωρείτε ότι παίρνουν για τα επόμενα βήματά τους;

Νομίζω ότι το σημαντικό της ιστορίας αυτής είναι ότι, οι μαθητές ενός ειδικού σχολείου κατάφεραν να διακριθούν σε έναν πανευρωπαικό διαγωνισμό – μάλιστα είμαστε και το μοναδικό ειδικό σχολείο σε όλη την ευρώπη- κάτι που αποδεικνύει ότι όταν υπάρχει όρεξη, θέληση και πίστη όλα είναι εφικτά. Θέλω να ελπίζω ότι τόσο η συμμετοχή όσο και η διάκριση θα αποτελέσουν για όλους τους μαθητές του σχολείο – αλλά και γενικότερα για όλους τους μαθητές με ειδικές ανάγκες – το σημείο αναφοράς στην σκέψη τους ώστε ποτέ να μην τα βάζουν κάτω και να προσπαθούν… να νιώθουν ότι όλα είναι δυνατά.

Β. Κλείνοντας, δράττομαι της ευκαιρίας να σας ρωτήσω, με τη ειδίκευσή σας ως περιβαλλοντολόγος. Θεωρείτε ότι σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν ληφθεί ικανοποιητικές και ουσιαστικές λύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής; Στην Ελλάδα, υπάρχουν παλαιότερες γενιές που μάλλον (δυστυχώς) είναι αργά να κινητοποιηθούν για το μείζον πρόβλημα, θεωρείτε ότι οι νέες γενιές είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένες; πιστεύεται ότι η σχολική εκπαίδευση είναι αρκετή για την ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης στους νέους;

Νομίζω ότι το 2020 δεν θα έπρεπε καν να μπαίνουμε στην διαδικασία να το κουβεντιάζουμε αυτό. Προφανώς και δεν έχουν παρθεί ουσιαστικές λύσεις, έχουμε πάρα πολύ δρόμο μπροστά μας και δυστυχώς δεν είμαι από τους αισιόδοξους πια ότι θα τα καταφέρουμε. 

Ξέρετε επικρατεί η σύγχυση ότι καταστρέφουμε την φύση, ενώ η αλήθεια είναι ότι καταστρέφουμε το ανθρώπινο είδος (προφανώς και κάποια άλλα μαζί), γιατί η φύση θα συνεχίσει να υπάρχει, αφού εξαφανίσει το είδος που της προκαλεί το πρόβλημα.

Θεωρώ ότι έχουν γίνει κάποια βήματα, αλλά δυστυχώς είναι πολύ αργά. Είναι μεν περισσότερο ευαισθητοποιημένες οι νεότερες γενιές, αλλά όχι αρκετά.

Ας μην γελιόμαστε δεν μπορούμε να μιλάμε για περιβαλλοντική εκπαίδευση στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Μπορεί το μάθημα της περιβαλλοντικής αγωγής να θεωρείτε βασικό, αλλά με τον τρόπο που γίνεται μέσα από όλα τα μαθήματα, δεν έχει κανένα αποτέλεσμα. Λείπουν οι εκπαιδευτικοί με κατάρτιση στο θέμα, λείπουν τα μαθήματα, αλλά πάνω από όλα πρέπει να αλλάξει και η νοοτροπία μας.

Πάντως είμαι σίγουρος ότι για να καταφέρουμε να περιορίσουμε την κλιματική αλλαγή, πρέπει να ξεκινήσουμε από την εκπαίδευση, γιατί όποιο και αν είναι το πρόβλημα, η εκπαίδευση είναι η λύση.