Η Mercedes πήρε μια νίκη στρατηγικής καθώς είχε ποντάρει βδομάδες πριν τον αγώνα στη σκληρή γόμα C4 και στην μια αλλαγή ελαστικών.

του Τάκη Πουρναράκη

Το πέσιμο της καρό σημαίας στο Μεξικό βρήκε το Λιούις Χάμιλτον να πανηγυρίζει την 83η νίκη της καριέρας του και την 10η φετινή που τον έφερε μια ανάσα από τη διατήρηση του τίτλου για 3η συνεχή φορά και 6η συνολικά. Είναι βέβαιο πως ο Βρετανός θα πάρει τον τίτλο, μένει να δούμε αν αυτό θα γίνει την Κυριακή στο Ώστιν. 

Πριν την εκκίνηση τίποτα δεν προμήνυε επικράτηση των Mercedes που εκκινούσαν από την 4η και 6η θέση (Μπότας) αντίστοιχα. Ο ίδιος ο Χάμιλτον το απέκλειε. Οι Ferrari για 65η φορά στην ιστορία τους είχαν κάνει το 1-2, ενώ ο Λεκλέρκ είχε πάρει την 7η pole του για φέτος. Αξίζει να τονιστεί πως ταχύτερος όλων στις δοκιμές ήταν ο Φερστάπεν, νικητής στους δυο προηγούμενους αγώνες στο Μεξικό.  Όμως ο νεαρός ενθουσιώδης Ολλανδός αγνόησε την κίτρινη σημαία στο τελευταίο γύρο του Q3, σημαία που προειδοποιούσε για έξοδο του Μπότας στην τελευταία στροφή. Ως αποτέλεσμα οι αγωνοδίκες του επέβαλλαν ποινή 3 θέσεων στην εκκίνηση. Έτσι ο Φερστάπεν εκκίνησε 4ος πίσω από τις Ferrari και τη Mercedes του Χάμιλτον. 

MEXICO CITY – OCTOBER 27: Charles Leclerc, Ferrari SF90 leading Sebastian Vettel, Ferrari SF90 at the start of the race during the 2019 Formula One Mexican Grand Prix at Autodromo Hermanos Rodriguez, on October 27, 2019 in Mexico City, Mexico. (Photo by Joe Portlock / LAT Images)

Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων βρήκε το νεαρό Μονεγάσκο να διατηρεί την πρωτοπορία και το Φέτελ να τον ακολουθεί. Στις πρώτες στροφές τζαρτζαρίστηκε ο Φερστάπεν με το Χάμιλτον, βρέθηκε εκτός πίστας έχασε την ψυχραιμία του και στην προσπάθειά του να μην χάσει και άλλη θέση από το Μπότας ακούμπησε τον Φινλανδό με αποτέλεσμα να υποστεί κλατάρισμα. Αυτό τον οδήγησε πρόωρα στα πιτ για αλλαγή ελαστικών μόλις στον 5ο γύρο. Έβαλε τη σκληρή γόμα και πήγε μ’ αυτήν ως το τέλος συμπληρώνοντας 66 γύρους. Κατάφερε από τελευταίος που έπεσε μετά από το πρόωρο πιτ στοπ, να τερματίσει τελικά 6ος. 

MEXICO CITY – OCTOBER 27: Fans during the 2019 Formula One Mexican Grand Prix at Autodromo Hermanos Rodriguez, on October 27, 2019 in Mexico City, Mexico. (Photo by Steven Tee / LAT Images)

Παρακολούθησαν τον αγώαν 350 χιλιάδες θεατές.

Μελετώντας τις επιλογές ελαστικών που είχαν κάνει ένα μήνα πριν ομάδες/οδηγοί για το Μεξικάνικο GP βλέπεις πως Χάμιλτον, Φέτελ, Λεκλέρκ, Άλμπον, Φερστάπεν είχαν πάρει όπως υποχρεούνταν μόνο ένα σετ σκληρής γόμας. Αντίθετα ο Μπότας είχε πάρει δυο σετ σκληρής γόμας. Κανένας εκ των πέντε πρώτων δε δοκίμασε την Παρασκευή τη σκληρή γόμα. Ο Μπότας όμως τη δοκίμασε και ήταν ταχύτερος όλων με τη σκληρή γόμα με χρόνο 1:18.6. Καθότι η μέση γόμα γύριζε αντίστοιχα στο 1:17.8 και η μαλακή στο 1:16.6 θέλει αρετή και τόλμη ν’ αποφασίσεις να ποντάρεις στη σκληρή γόμα στον αγώνα. Αλλά και γνώση, να ξέρεις πως συμπεριφέρεται και τι να περιμένεις. Την Παρασκευή με θερμοκρασία οδοστρώματος στους 39 βαθμούς Κελσίου η σκληρή γόμα παρουσίαζε πρόωρη παραμόρφωση λόγω τοπικής υπερθέρμανσης (graining). Προφανώς σε Ferrari, Red Bull αισθάνονταν σωστοί που δεν ασχολήθηκαν μαζί της. 

Τα δεδομένα όμως άλλαξαν την Κυριακή με 49 βαθμούς Κελσίου στο οδόστρωμα. Η σκληρή γόμα που δουλεύει καλύτερα σε υψηλές θερμοκρασίες (115 βαθμούς Κελσίου) βρίσκονταν στο στοιχείο της. Με τον ταχύτερο γύρο αγώνα στο 1:19.2 (Λεκλέρκ, σκληρή γόμα), το ρυθμό αγώνα στο 1:21.0 – 1:20.5 και τη χρονική επιβάρυνση για κάθε είσοδο στα πιτ στα 22 δευτερόλεπτα εύκολα γίνεται αντιληπτό πως αν ένας οδηγός πόνταρε σε 2 αλλαγές ελαστικών θα έπρεπε να καλύψει το χαμένο χρόνο κινούμενος ταχύτερα στην πίστα. Όπως αποδείχτηκε στον αγώνα η σκληρή γόμα ήταν η ταχύτερη αλλά και η ανθεκτικότερη. 

MEXICO CITY – OCTOBER 27: Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 W10 during the 2019 Formula One Mexican Grand Prix at Autodromo Hermanos Rodriguez, on October 27, 2019 in Mexico City, Mexico. (Photo by Glenn Dunbar / LAT Images)

Ο Φέτελ μετά το τέλος έκανε πλάκα στο Χάμιλτον: “Αν κάνεις μασάζ σε μια γυναίκα έτσι όπως κάνεις στα λάστιχα, θα νιώθει μαγικά. Στάθηκε τυχερός σήμερα που δεν έπεσε η απόδοσή τους. Εμείς δοκιμάσαμε τόσο τη μια, όσο και τις δυο αλλαγές στη στρατηγική μας, αλλά δεν μας βγήκε”. Ο Φέτελ λέει πως ο Χάμιλτον ήταν τυχερός, αλλά στην πραγματικότητα αυτό δεν το ξέρει. Η σκληρή αλήθεια για τη Ferrari είναι πως δε δοκίμασαν καθόλου τη σκληρή γόμα στις 3 περιόδους ελεύθερων δοκιμών. Εξάντλησαν όλα τα περιθώρια με τη μέση και τη μαλακή γόμα που τους επέτρεψε να είναι ταχύτεροι στις κατατακτήριες δοκιμές (σ.σ: ο Φερστάπεν ήταν ταχύτερος αλλά πήρε ποινή 3 θέσεων γιατί αγνόησε την κίτρινη σημαία). 

Το πρόβλημα λοιπόν των κόκκινων ήταν ότι δεν είχαν καθόλου εικόνα για τις δυνατότητες και τη διάρκεια ζωής της σκληρής γόμας.  Αντίθετα στη Mercedes ήξεραν και γι’ αυτό έβαλαν το Χάμιλτον να αλλάξει ελαστικά στον 23ο γύρο σε σύνολο 71. Σημειώστε πως στο μονοθέσιο του Γερμανού είχε σπάσει ένα κομμάτι εμπρός από το πίσω αριστερό ελαστικό από το τζαρτζάρισμα με το Φερστάπεν στην αρχή. Ο Χάμιλτον πήγε με τη σκληρή γόμα ως το τέλος και πήρε τη νίκη. 

MEXICO CITY – OCTOBER 27: Charles Leclerc, Ferrari SF90, leads Sebastian Vettel, Ferrari SF90 during the 2019 Formula One Mexican Grand Prix at Autodromo Hermanos Rodriguez, on October 27, 2019 in Mexico City, Mexico. (Photo by Glenn Dunbar / LAT Images)

Στη Ferrari έβαλαν το πρωτοπόρο Λεκλέρκ να κάνει δυο αλλαγές. Ο Μονεγάσκος που έχασε και επιπλέον χρόνο στα πιτ βρέθηκε από πρώτος, εκτός βάθρου! Ο Φέτελ μη γνωρίζοντας τη διάρκεια ζωής και την ταχύτητα της σκληρής γόμας ξεπέρασε το μέσον του αγώνα με τη μέση γόμα, χάνοντας χρόνο. Έτσι όταν έβαλε τη σκληρή στον 37ο γύρο, ο Χάμιλτον βρέθηκε μπροστά του. Εις μάτην περίμεναν στην Ferrari ότι το πλεονέκτημα των πιο φρέσκων ελαστικών (14 γύροι) του Φέτελ, θα επέτρεπε ν’ ανακτήσει την πρωτοπορία στο τέλος. Τα ελαστικά του Χάμιλτον όχι μόνο άντεξαν αλλά κράτησαν και σταθερή απόδοση ως το τέλος. Έτσι ο Βρετανός μπορούσε να διατηρήσει άνετα τον ίδιο ρυθμό κρατώντας τη διαφορά από τη Ferrari στα 2 sec. O Φέτελ στο φινάλε παραδέχτηκε πως δεν είχαν τέτοια διαφορά ταχύτητας ώστε να πάρουν ούτως ή άλλως την νίκη, η οποία κρίθηκε τελικά στο λάθος που έκαναν στη Ferrari ένα μήνα πριν τον αγώνα, όταν διάλεγαν ελαστικά. 

MEXICO CITY – OCTOBER 27: Race winner Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 crosses the finish line during the 2019 Formula One Mexican Grand Prix at Autodromo Hermanos Rodriguez, on October 27, 2019 in Mexico City, Mexico. (Photo by Simon Galloway / LAT Images)

Έχει ενδιαφέρον πως σ’ έναν αγώνα που Ferrari, Red Bull δεν κατάφεραν να αξιοποιήσουν πλήρως τη δυναμική των μονοθεσίων τους, η Mercedes πήρε την 100στη νίκη στην ιστορία της απλά γιατί δεν έκαναν κανένα λάθος την Κυριακή. Το μόνο λάθος που έκαναν οι πρωταθλητές ήταν η έξοδος του Μπότας το Σάββατο στις δοκιμές. Ακόμη όμως και εκεί κατάφεραν να επιδιορθώσουν το μονοθέσιο χωρίς ποινή και τελικά ο Φινλανδός ανέβηκε στο βάθρο. Κάτι που δεν κατόρθωσε ο poleman Λεκλέρκ.

Επόμενος αγώνας αυτή την Κυριακή 3/11 το GP ΗΠΑ, στην πίστα του Ώστιν. 

MEXICO CITY – OCTOBER 27: Race winner Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 on the podium with the trophy during the 2019 Formula One Mexican Grand Prix at Autodromo Hermanos Rodriguez, on October 27, 2019 in Mexico City, Mexico. (Photo by Glenn Dunbar / LAT Images)

Στη βαθμολογία των οδηγών προηγείται ο Χάμιλτον με 363 βαθμούς και ακολουθούν Μπότας 289 και Λεκλέρκ με 236 ενώ απομένουν 78 βαθμοί να μοιραστούν στους τελευταίους 3 αγώνες. 

Στη βαθμολογία των κατασκευαστών η Mercedes έχει πάρει τον τίτλο με 652 βαθμούς. Ακολουθούν Ferrari με 466, Red Bull 341, McLaren 111, Renault 73, Toro Rosso 64, Racing Point 64. 

Υπό το πρίσμα των ελαστικών

Οι υψηλότερες θερμοκρασίες τη μέρα του αγώνα, σε σχέση με τις υπόλοιπες δυο μέρες, συνετέλεσαν για να πετύχει η στρατηγική της μιας αλλαγής, καθώς μειώθηκε η αρχική παραμόρφωση λόγω τοπικής υπερθέρμανσης. 

ΣΗΜΕΙΑ ΚΛΕΙΔΙΑ 

  • Ο Χάμιλτον ήταν ένας από τους πρώτους οδηγούς που σταμάτησε για ν’ αλλάξει από μέση σε σκληρή γόμα. Παραταύτα μπόρεσε να διαχειριστεί τέλεια τη σκληρή γόμα, για 48 γύρους, ως τον τερματισμό και να πάρει τη νίκη. 
  • Δεν ήταν ο μόνος οδηγός που έκανε μεγάλη απόσταση μ’ αυτό το ελαστικό. Ο οδηγός της Renault, Ντάνιελ Ρικιάρντο ήταν ο μόνος που εκκίνησε με τη σκληρή γόμα και συμπλήρωσε μ’ αυτή 50 γύρους, προτού βάλει τη μέση για να τερματίσει τελικά 8ος. 
  • Ο Φερστάπεν πήγε ακόμη πιο μακριά: Συμπλήρωσε 66 γύρους με τη σκληρή γόμα καθώς αναγκάστηκε να σταματήσει νωρίς μετά από κλατάρισμα, λόγω επαφής, στο σετ μέσης γόμας με το οποίο εκκινούσε. Τερμάτισε τελικά 6ος παρότι είχε βρεθεί τελευταίος στις αρχές του αγώνα.
  • Ο Λεκλερκ, τερμάτισε πιο ψηλά απ’ όσους ακολούθησαν στρατηγική δυο αλλαγών. Υιοθέτησε την τακτική μέση/μέση/σκληρή η οποία ήταν η θεωρητικά ταχύτερη. Εκκίνησε επικεφαλής του αγώνα, αλλά τερμάτισε τελικά 4ος, καθότι καθυστέρησε λίγο και στα πιτ. 
  • Συνολικά μόνο επτά οδηγοί επέλεξαν τακτική δυο αλλαγών: Σ’ αυτούς συμπεριλαμβάνονται και όσοι εκκίνησαν με τη μαλακή γόμα. 
  • Οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ πιο ζεστές από τις προηγούμενες μέρες, που έβρεχε. Η θερμοκρασία οδοστρώματος έφτασε τους 49 βαθμούς Κελσίου ενώ αντίστοιχα υψηλή ήταν και η θερμοκρασία περιβάλλοντος. 

ΠΩΣ ΑΠΕΔΩΣΕ Η ΚΑΘΕ ΓΟΜΑ

  • ΣΚΛΗΡΗ C2: Αποδείχτηκε κλειδί για τον αγώνα, καθώς πολλοί οδηγοί διένυσαν μεγάλες αποστάσεις μ’ αυτή. Αποδείχτηκε ιδανική για τις συνθήκες του αγώνα καθώς παρουσίασε μικρή πρώτη απόδοσης λόγω υπερθέρμανσης.   
  • MEΣΗ C3: Η πιο δημοφιλής επιλογή στην εκκίνηση του αγώνα καθώς τη χρησιμοποίησαν 15 οδηγοί. 
  • ΜΑΛΑΚΗ C4: Χρησιμοποιήθηκε πολύ λίγο κατά τη διάρκεια του αγώνα: Μόνο από τους τέσσερις οδηγούς στην πρώτη δεκάδα της εκκίνησης, που ήταν υποχρεωμένοι να την φορέσουν στο πρώτο μέρος του αγώνα.

 

MARIO ISOLA, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ F1 ΚΑΙ ΑΓΩΝΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ 

“Κατά τη διάρκεια του αγώνα είχαμε διαφορετικές στρατηγικές ενόσω μερικοί οδηγοί αντιδρούσαν στις επιλογές των αντιπάλων τους. Η στρατηγική μιας αλλαγής κατέστη εφικτή, λόγω υψηλότερων θερμοκρασιών, από τις προηγούμενες μέρες. Δεν έβρεξε οπότε, γλιστρούσε λιγότερο, τα ελαστικά παραμορφώνονταν λιγότερο και αυτό άλλαξε την ισορροπία ανάμεσα στο ‘δυο ή τρία πιτ στοπ’, προς το ‘ένα ή δυο’. Το σκληρό ελαστικό ήταν κομβικό για τον αγώνα, είδαμε μερικά πολύ μεγάλα μέρη μ’ αυτή τη γόμα. Ειδικά ο Χάμιλτον την αξιοποίησε στο έπακρο για να πάρει μια ακόμη νίκη παρότι δεν εκκινούσε από την πρώτη σειρά σε μια πίστα όπου τα προσπεράσματα πάντα ήταν αρκετά δύσκολα.”