του Τάκη Πουρναράκη
Το πρώτο “Μεγάλο Τρόπαιο”, γιατί αυτό σημαίνει “Grand Prix” διεξήχθη στις 13 Μαΐου του 1950 στο αεροδρόμιο του Σίλβερστον στη Βρετανία με νικητή τον Τζουζέπε Φαρίνα με Alfa Romeo. Από τότε άλλαξαν πολλά, ο κόσμος όλος, η διαχρονικότητα της F1, δεικνύει την αξία της.
Για όσους γνωρίζουν την λογική επιλογών του Μπέρνι Έκλεστον πίσω στη δεκαετία του ’90, όταν η F1 κατευθύνθηκε ανατολικά, ακολουθώντας το δρόμο του χρήματος, είναι εντυπωσιακός συμβολισμός ότι τα 1000GP θα γιορταστούν στην Κίνα. Στην μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη όπου όλοι οι κατασκευαστές δίνουν γη και ύδωρ για να μπουν, το Κινέζικο GP στη Σαγκάη αποτελεί τεράστια λεζάντα για εταιρείες όπως οι Mercedes, Ferrari, Renault, Honda, Aston Martin, Alfa Romeo, Pirelli που θέλουν να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους όχι μόνο στη Σαγκάη αλλά και στο Πεκίνο. Μην ξεχνάτε ότι οι περισσότεροι πλούσιοι άνθρωποι στον πλανήτη είναι Κινέζοι.
Η πρώτη φορά που διεξήχθη αγώνας στο Διεθνές Αυτοκινητοδρόμιο της Σαγκάη ήταν πίσω στο 2004. Οπότε το φετινό 1000στό GP για τη F1 είναι το 16ο Κινέζικο GP. Το πρώτο το κέρδισε ο Ρούμπενς Μπαρικέλο με Ferrari, αλλά πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι ο Λιούις Χάμιλτον. Ο Βρετανός ξεκίνησε με το χειρότερο τρόπο στη Σαγκάη πίσω στο 2007, κόλλησε στην αμμοπαγίδα μπαίνοντας στα πιτ και αυτό έπαιξε ρόλο στο να χάσει το πρωτάθλημα εκείνη τη χρονιά. Από τότε όμως έχει πάρει 5 νίκες στην Σαγκάη, δυο με τη McLaren (2008 – 2011) και τρεις με τη Mercedes, (2014, 2015, 2017). Για την Γερμανική ομάδα στην Κίνα ήρθε και η πρώτη της νίκη στη σύγχρονη εποχή της F1 με το Νίκο Ρόσμπεργκ το 2012. Πέρυσι νικητής στη Σαγκάη ήταν ο Ντάνιελ Ρικιάρντο.
Ο Σάρλ Λεκλέρκ μεγάλος άτυχος του προηγούμενου αγώνα στο Μπαχρέιν, θα χρησιμοποιήσει στη Σαγκάη την ίδια υβριδική μηχανή, το πρόβλημα που είχε ήταν στην ανάφλεξη ενός κυλίνδρου διορθώθηκε και δεν υπάρχει κανένα θέμα ποινής. Το μεγάλο ζήτημα είναι τι θα γίνει στον αγώνα. Δύσκολο να πει κανείς, πάντως η πίστα της Σαγκάη προσφέρεται για να ξεκαθαρίσουν οι ισορροπίες δυνάμεων. Λογικά οι Ferrari θα συνεχίσουν να έχουν το πάνω χέρι, λογικά ο Λεκλέρκ θα κεφαλαιοποιήσει τη διαφορά του από το Φέτελ. Μένει όμως να φανούν όλα αυτά. Μην ξεχνάμε πως ο Φέτελ πήρε την πρώτη του νίκη για λογαριασμό της Red Bull στη Σαγκάη τo 2009, όπως και την πρώτη του pole με την ομάδα που του χάρισε 4 πρωταθλήματα.
Η πίστα έχει δυο τεράστιες ευθείες και τα προσπεράσματα είναι σχετικά εύκολα. Οι πιο απαιτητικές στροφές είναι η πρώτη και η οβάλ στροφή με αλλαγή κατεύθυνσης 270 μοιρών με τον αριθμό 13. Οι μηχανικοί πονοκεφαλιάζουν αν θα επιλέξουν κράτημα και μεγάλες κλίσεις στις αεροτομές άρα μεγάλες αντιστάσεις και μικρότερη τελική ταχύτητα, ή θα ποντάρουν σε υψηλότερη τελική άρα μικρότερες κλίσεις στις αεροτομές, χαμηλότερη αεροδυναμική απόδοση που συνεπάγεται υστέρηση στις στροφές. Ο πιο γρήγορος γύρος έρχεται όταν βρεις έναν καλό συμβιβασμό ανάμεσα σ’ αυτές τις δυο αντικρουόμενες απαιτήσεις.
Το φετινό Κινέζικο GP είναι μοναδικό καθώς η Formula 1 γιορτάζει τους 1000 αγώνες, σε 364 απ’ αυτούς, η Pirelli ήταν παρών. Η επιλογή της Ιταλικής εταιρείας για το σκληρό ελαστικό είναι η γόμα C2, για το μέσο ελαστικό είναι η γόμα C3 και για το μαλακό ελαστικό η γόμα C4: Πρόκειται για τις τρεις μεσαίες γόμες στην γκάμα της Pirelli. Οι γόμες αυτές ταιριάζουν καλά με τις διαφορετικές απαιτήσεις του μοναδικού Διεθνούς Αυτοκινητοδρομίου της Σαγκάη. Στο παρελθόν έχουμε παρακολουθήσει πολύ ενδιαφέροντες αγώνες εκεί, με τη στρατηγική ελαστικών να αποτελεί κλειδί.
Χαρακτηριστικά πίστας
- Η φαρδιά πίστα είναι γνωστή για τις μεγάλες ευθείες και τις παρατεταμένες στροφές: Στην ευθεία τα ελαστικά – ειδικά τα εμπρός – ψύχονται και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα.
- Ο καιρός αποτελεί πάντα ερωτηματικό: Οι χαμηλές θερμοκρασίες είναι κάτι συνηθισμένο αυτό αυξάνει τις πιθανότητες της τοπικής παραμόρφωσης (graining) ειδικά στις ελεύθερες δοκιμές.
- Πέρυσι στην Κίνα υπήρξε μεγάλη ποικιλία διαφορετικών στρατηγικών: Ο Daniel Ricciardo κέρδισε για λογαριασμό της Red Bull με στρατηγική δυο αλλαγών μολονότι η στρατηγική επηρεάστηκε από την παρουσία του αυτοκινήτου ασφαλείας.
- Η πίστα έχει επιφάνεια μέσης τραχύτητας και είναι αρκετά απαιτητική με τα ελαστικά. Το εμπρός αριστερά ελαστικό καταπονείται περισσότερο.
- Οι πλευρικές φορτίσεις (στροφές) είναι σχετικά ισορροπημένες με τις διαμήκεις (επιτάχυνση- φρενάρισμα) στην Κίνα. Οι στροφές 1 και 13 είναι οι πιο απαιτητικές.
Mario Isola – Επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου Pirelli
“Πέρυσι το Κινέζικο GP ήταν το πρώτο στο οποίο είχαμε αφήσει κενό στην επιλογή γομών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διεξαχθεί ένας συναρπαστικός αγώνας με έμφαση στη στρατηγική. Οι γόμες C2, C3, C4 που αποτελούν τις φετινές επιλογές για σκληρή, μέση και μαλακή γόμα είναι σχεδόν αντίστοιχες με την περσινή επιλογή, μέσης, μαλακής και πάρα πολύ μαλακής γόμας στην Κίνα. Ελπίζουμε ότι αυτή η επιλογή θα οδηγήσει σε αντίστοιχο αποτέλεσμα ώστε να έχουμε διασκεδαστική δράση και καλή μίξη στρατηγικών. Η πίστα στην Σαγκάη είναι πλήρης, περιέχει σχεδόν τα πάντα. Αποτελεί λοιπόν ένα καλό τεστ τόσο για την απόδοση του μονοθεσίου όσο και των ελαστικών. Καθώς υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για προσπέρασμα και έχουμε και τους εορτασμούς για το 1000στό GP ελπίζουμε να είναι ένα Σαββατοκύριακο που θα θυμόμαστε για καιρό”.
Οι κατατακτήριες δοκιμές θα διεξαχθούν στις 09:00 ώρα Ελλάδος το Σάββατο 13/4 και ο αγώνας στις 09:10 ώρα Ελλάδος την Κυριακή 14/4.
Στη βαθμολογία οδηγών προηγείται ο Μπότας με 44 βαθμούς και ακολουθούν Χάμιλτον (43), Φερστάπεν (27), Λεκλέρκ (26), Φέτελ (22). Στη βαθμολογία κατασκευαστών προηγείται η Mercedes με 87 βαθμούς και ακολουθούν Ferrari (48), Red Bull (31), Alfa Romeo (10).