H πτώση του ξενοδοχειακού κλάδου το 2019, κρούει τον κώδωνα για τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα, οι οποίοι αποδίδουν το γεγονός σε μια σειρά παραγόντων.
Πτώση στην Αθήνα και τον Αργοσαρωνικό
Με πτώση 2,2% στην πληρότητα έκλεισε το 2019 για τα ξενοδοχεία της Αθήνας, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού. Την ίδια στιγμή, μειωμένο κατά 1,4% είναι το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar), ενώ μικρή άνοδο, κατά 0,9% σημείωσε η μέση τιμή του δωματίου, των ξενοδοχείων – μελών της Ενωσης.
Σύμφωνα με τα μηνιαία δελτία που δημοσιεύτηκαν αλλά και με τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης ξενοδοχείων, η πληρότητα των ξενοδοχείων το 2019 κινήθηκε αρνητικά καθ’ όλη τη διάρκεια του 2019 φτάνοντας και σε πτώση 8,8%, εκτός των μηνών Αυγούστου και Σεπτεμβρίου οι οποίοι απλώς κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2018, πάντα σύμφωνα με την Ενωση Ξενοδόχων.
Η Ενωση Ξενοδόχων της Αθήνας εστιάζει στα μεγέθη των πόλεων – ανταγωνιστών της Αθήνας, αναφέροντας ότι η Αθήνα, το Παρίσι και οριακά η Ρώμη σημείωσαν πτώση πληρότητας το 2019 (-2,2%, -2,3% και -0,4% αντίστοιχα), ενώ πόλεις όπως είναι η Κωνσταντινούπολη, η Βαρκελώνη, ή η Μαδρίτη, επανατοποθετήθηκαν δυναμικά, όχι μόνο σε ότι αφορά στην πληρότητα (3,9%, 3,1% και 1,9% αντίστοιχα), αλλά και σε ότι αφορά στο έσοδο ανά διεθέσιμο δωμάτιο (revpar) των ξενοδοχείων (13,6%, 11,2% και 12.8% αντίστοιχα).
Με αφορμή τις πτωτικές τάσεις που καταγράφονται από τα τέλη του 2018 στην πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας, η ΕΞΑΑΑ σημειώνει ότι αυτές, δεν συνάδουν ούτε με τη δυναμική της πόλης, ούτε με την προοπτική της, ούτε με το όραμα όλων – όσοι επένδυσαν ή επενδύουν σε αυτήν.
Eϊναι επίσης σημαντικό να αναφερθεί ότι πέραν την πληρότητας, κάθοδο παρουσίασε -στην πλειονότητα των ελληνικών προορισμών-και ο αριθμός των διανυκτερεύσεων. Ειδικότερα σε επίπεδα Ευρώπης, πτώση παρουσίασε μόνο η χώρα μας, με 119,4 εκατ. διανυκτερεύσεις την περασμένη χρονιά και η Μάλτα με μικρότερο ποσοστό πτώσης στο 2,7% και μόλις 9,8 εκατ. επί του συνόλου.
Ένας από τους παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά την πτώση στον κλάδο των ξενοδοχείων είναι το “φαινόμενο” AirBnB.
Τουρίστες επιλέγουν την βραχυχρόνια μίσθωση για την διαμονή τους στην Αθήνα, μέσω πλατφορμών που γνωρίζουν μεγάλη άνθηση, όπως AirBnB, Homeaway κ.ο.κ.
Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά είναι η “διασπορά” των τουριστών σε άλλα ελληνικά τουριστικά spots, οι εναλλακτικές επιλογές (λ.χ. κάμπινγκ), αλλά και η επάνοδος έτερων προορισμών της Μεσογείου.