γράφει ο Δημήτρης Μαλλάς
Για την ελληνική αγορά των ψηφιακών τεχνολογιών το 2020 εκτιμάται ότι θα είναι μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα χρονιά.
- Ένας λόγος είναι πως δεν υπάρχει κάποια εκλογική διαδικασία.
- Ένας δεύτερος είναι πως αναμένεται να υπάρξουν σημαντικά έργα από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης.
- Και ένας τρίτος είναι πως είναι πολύ πιθανό να δούμε να κλείνουν ορισμένα από τα αποκαλούμενα μεγάλα «μέτωπα» στις τηλεπικοινωνίες.
Ας ξεκινήσουμε από το τελευταίο.
Το σίριαλ της Forthnet είναι πλέον πολύ πιθανό να κλείσει με την Alter Ego να αγοράζει τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο, ο οποίος ετοιμάζεται να γυρίσει μία ακόμη σελίδα στην ιστορία του. Αν υπάρξει και σημαντική ένεση ρευστότητας, τότε η Forthnet έχει όλα τα φόντα να κάνει ένα πολύ δυναμικό come back.
Την ίδια στιγμή, μένει να δούμε αν το 2020 θα είναι η χρονιά πώλησης και της Wind Ελλάς. Η πρώτη προσπάθεια δεν έδειξε να στέφεται με επιτυχία με δεδομένο ότι οι μέτοχοι προχώρησαν σε επιστροφή κεφαλαίου αντί να προχωρήσουν σε διαγωνισμό πώλησης. Δεν αποκλείεται, όμως, να δούμε μέσα στο 2020 και επόμενη προσπάθεια.
Μέσα στη φετινή χρονιά, θα δούμε και τον διαγωνισμό για την εκχώρηση του φάσματος συχνοτήτων για την εμπορική λειτουργία των δικτύων 5G, όπως θα δούμε και τις επιλογές των τηλεπικοινωνιακών παρόχων για το ποιος κατασκευαστής θα αναλάβει την προμήθεια του σχετικού εξοπλισμού. Η αμερικανική πίεση είναι έντονη για τον αποκλεισμό της Huawei αλλά η κατάσταση δεν είναι τόσο απλή όσο θεωρούν κάποιοι.
Από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης το μεγάλο ψηφιακό στοίχημα δεν είναι οι ταυτότητες, οι οποίες απασχολούν μεν τα μέσα ενημέρωσης αλλά θα είναι έτοιμες το 2021. Το στοίχημα δείχνει να είναι αφενός η λειτουργία του gov.gr και αφετέρου η περαιτέρω ενίσχυση της διαλειτουργικότητας των ψηφιακών υπηρεσιών του Δημοσίου και η απλοποίηση των διαδικασιών για τους Έλληνες πολίτες. Είναι ένα στοίχημα πολύ πιο σημαντικό και ενδιαφέρον απ’ ότι νομίζουν πολλοί.
Όπως επίσης είναι στοίχημα να ξεκινήσει η λειτουργία του Σύζευξις ΙΙ, το οποίο θα επιφέρει σημαντική μείωση των λειτουργικών δαπανών του δημοσίου τομέα όσον αφορά τα τηλεπικοινωνιακά κόστη του.
Από εκεί και πέρα, ένα άλλο στοίχημα για το 2020 όσον αφορά την ευρύτερη αγορά των ψηφιακών τεχνολογιών είναι το τι μέλλει γενέσθαι στη «μάχη» της λιανικής. Public και Media Markt είναι πλέον μία εταιρεία με δύο brands, το Πλαίσιο αναμένεται να κινηθεί πιο δυναμικά στο κομμάτι των «λευκών» συσκευών και ο Κωτσόβολος παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια μία σταθερά ανοδική πορεία. Μήπως η πίεση των «μεγάλων» θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στους πιο μικρούς «παίκτες» ή θα δούμε αντίδραση από τους τελευταίους;
Γενικότερα, το 2020 θα είναι μία χρονιά εξελίξεων. Και στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών πολλές φορές έχουν υπάρξει απροσδόκητες εξελίξεις που αλλάζουν τα δεδομένα πολύ γρήγορα. Είτε εξελίξεις που έρχονται από το εξωτερικό είτε εξελίξεις στο εσωτερικό. Για να δούμε τι έχουμε να δούμε φέτος.