Ανοίγει ο δρόμος για την αναβάθμιση εκατοντάδων λιμανιών στη χώρα και συνακόλουθα για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών με τη νέα πρόσκληση του χρηματοδοτικού προγράμματος «ΦιλόΔημος», που ανακοίνωσαν από κοινού ο υπουργός Εσωτερικών, Αλέξης Χαρίτσης και ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός.
Με την εν λόγω πρόσκληση, ο συνολικός προϋπολογισμός του «ΦιλόΔημου» διαμορφώνεται στα 2,026 δισ. ευρώ με δυνατότητα επέκτασης στα 2,3 δισ. ευρώ μέχρι το 2023 για χρηματοδότηση των ΟΤΑ, για την ανάπτυξη τοπικών υποδομών, όπως έργων ύδρευσης, αποχέτευσης, αντιπλημμυρικής θωράκισης, αγροτικής οδοποιίας, παιδικές χαρές, ανέγερση ή επέκταση σχολικών κτιρίων κ.λπ. Ο κ. Χαρίτσης ανέφερε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπογραφούν οι εντάξεις των πρώτων 85 έργων με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 172 εκατ. ευρώ για το πρόγραμμα αντιπλημμυρικής προστασίας ευάλωτων περιοχών.
Η πρόσκληση, η οποία ανακοινώθηκε σήμερα, αφορά στη χρηματοδότηση του συνόλου των 76 Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων για τη σύνταξη ή επικαιροποίηση τεχνικών μελετών, μελετών στρατηγικού σχεδιασμού και την παροχή υπηρεσιών για την επέκταση, βελτίωση και συντήρηση των λιμενικών υποδομών αρμοδιότητάς τους. Τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία είναι ο φορέας διαχείρισης της πλειονότητας των λιμανιών της χώρας (περίπου 300) τόσο στη νησιωτική όσο και στην παράκτια ηπειρωτική χώρα. Το πρόγραμμα δεν αφορά τους άλλους δύο φορείς διαχείρισης, δηλαδή τους Οργανισμούς Λιμένων και τα Κρατικά Λιμενικά Ταμεία.
Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 και ο αρχικός προϋπολογισμός του είναι 20 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα επέκτασης εάν απαιτηθεί.
Οι δύο υπουργοί σημείωσαν ότι είναι πολύ κρίσιμο να υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση μελετών για την προώθηση λιμενικών έργων, καθώς εξαιτίας της πολυπλοκότητάς τους οι μελέτες είναι εξαιρετικά ακριβές, με αποτέλεσμα να οδηγούνται συχνά σε αστοχίες (π.χ. λιμάνια Τήνου και Ευδήλου Ικαρίας) ή σε καθυστερήσεις και απώλεια κοινοτικών πόρων.
Ειδικότερα, με το συγκεκριμένο πρόγραμμα δίνεται η δυνατότητα εκπόνησης master plan για τα λιμάνια εθνικής σημασίας, προγραμμάτων έργων ανάπτυξης λιμένων για τα λιμάνια μείζονος σημασίας και μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τα λιμάνια τοπικής σημασίας. Χρηματοδοτούνται, επίσης, μελέτες οριοθέτησης χερσαίων ζωνών, που πολλά λιμάνια δεν διαθέτουν, καθώς κατασκευάστηκαν χωρίς τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις. Η απουσία τέτοιων ζωνών καθιστά τις υποδομές του λιμανιού παράνομες, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να επισκευαστούν.
«Η βελτίωση των λιμενικών υποδομών θα δημιουργήσει μεγάλη ανάπτυξη στα νησιά και ιδίως στα μικρά, καθώς θα δώσει τη δυνατότητα να ελλιμενίζονται καλύτερα ακτοπλοϊκά πλοία και θα δώσει τη δυνατότητα για εναλλακτικές μορφές κίνησης ακτοπλοϊκών πλοίων (ηλεκτρικά ή υβριδικά)», τόνισε ο κ. Σαντορινιός, οποίος επισήμανε ότι στα master plan λαμβάνονται υπόψη και οι δυνατότητες του λιμανιού να αναπτύξει την κρουαζιέρα.