Ο Νόμος 3869/2010 είναι ο νόμος που δημιουργήθηκε για να αντιμετωπίσει την «πτώχευση των φυσικών προσώπων» ρυθμίζοντας τις οφειλές τους και διασώζοντας την κύρια κατοικία τους. Είναι ο νόμος που τροποποιήθηκε πολλές φορές, αναθεωρώντας πολλές φορές την σωστή εφαρμογή των διατάξεων του και αναζητώντας τον «χαρακτήρα» του. Είναι ο νόμος που ερμηνεύτηκε από θεωρία και νομολογία ποικιλοτρόπως και πολλές φορές αντιφατικώς. Είναι ο νόμος που προσπάθησαν οι κατά το δημοφιλή όρο «στρατηγικοί κακοπληρωτές» να καπηλευθούν τα ευεργετικά προνόμια του και σε πολλές περιπτώσεις το κατάφερναν. Είναι ο νόμος που ποτέ δεν υποστήριξαν επί της ουσίας οι Τράπεζες. Είναι ο νόμος που υπερφόρτωσε τα πινάκια των Ειρηνοδικείων, δίνοντας δικάσιμους έως και 10-15 χρόνια αργότερα. Είναι ο νόμος που ρύθμισε σε πολλές περιπτώσεις τα δάνεια, δίνοντας ανάσα σε χιλιάδες νοικοκυριά. Είναι ο νόμος που μετουσίωσε το Δίκαιο της Αστικής Αφερεγγυότας σε πράξη. Είναι ο Νόμος που εμείς οι δικηγόροι μάθαμε να χειριζόμαστε, βοηθώντας τους εντολείς μας να ρυθμίσουν , γεννώντας μία νέα δικηγορική ύλη, η οποία είχε ουσία και αντίκρισμα. Είναι ο Νόμος που σήμερα 28-2- 2019 τελειώνει. Τελειώνει… και ας λένε ότι συνεχίζει.
Από τη στιγμή που αποσυνδέεται η διάσωση της κύριας κατοικίας από τον Νόμο Κατσέλη, ουσιαστικά απογυμνώνεται ο νόμος από τις έως τώρα ευεργετικές του ιδιότητες και καθίσταται μια διαδικασία ρευστοποίησης της ακίνητης περιουσίας του. Και τίθεται το ερώτημα: Γιατί κάποιος ενδιαφερόμενος να υποβάλει αίτηση στον καινούριο Νόμο Κατσέλη άνευ της προστασίας της κύριας κατοικίας του και να ζητήσει ουσιαστικά να ρευστοποιηθεί η ακίνητη περιουσία του και να μην περιμένει να γίνει αυτή η ρευστοποίηση από τους πιστωτές;;;
Την ίδια στιγμή που τελειώνει ο Νόμος , το νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας παραμένει ασαφές , δημιουργώντας ανασφάλεια στους κόκκινους δανειολήπτες. Πότε ακριβώς θα ξεκινήσει να ισχύει , πως ακριβώς θα λειτουργήσει η πλατφόρμα, αν θα υπάρχει περιθώριο διαπραγμάτευσης, ποιος θα είναι αυτός που θα αποφασίζει για τις δόσεις και τη ρύθμιση , είναι μερικά από τα ερωτήματα που ενισχύουν το γκρίζο της εικόνας , εντείνοντας την ανασφάλεια στο ευρύ κοινό.
Νέο πλαίσιο:
Το νέο πλαίσιο αναμένεται να ισχύσει για ένα έτος, όπερ σημαίνει ότι τα αποτελέσματα πρέπει να είναι άμεσα.
Οι αιτούντες που έχουν χαμηλά εισοδήματα και δεν μπορούν να καλύπτουν τις βιοτικές τους ανάγκες τους με βάση τα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, θα δύνανται να υπαχθούν στο πλαίσιο της κρατικής επιδότησης των δόσεων από 35%- 50%.
Όσοι έχουν αιτηθεί στο Ν. Κατσέλη και εκκρεμεί η αίτησή τους, θα μπορούν να υπαχθούν στο νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας , αν παραιτηθούν από την αίτησή τους.
Στόχος: Οι Τράπεζες θέλουν την απαραίτητη εξυγίανση τους , μέσα από την απομείωση των κόκκινων δανείων, προκειμένου να είναι επαρκείς. Τα νοικοκυριά θέλουν και αυτά την εξυγίανσή τους. Ο στόχος λοιπόν της εξυγίανσης είναι διττός και όχι μονομερής. Αν δοθεί προτεραιότητα σε ένα από τα δύο τότε η οικονομία θα χωλαίνει. Είναι σαν να έχει πρόβλημα ένα αμάξι , να χρειάζεται για να προχωρήσει αλλαγή λαδιών και βενζίνη και εμείς να βάζουμε μόνο βενζίνη.. Μετά από λίγα μέτρα το αυτοκίνητο θα σταματήσει. Έτσι λοιπόν και στην οικονομία οι Τράπεζες και οι οφειλέτες είναι συγκοινωνούντα δοχεία μιας κρίσης και μιας ενδεχόμενης ανάπτυξης, σε περίπτωση που γίνει σωστή διαχείριση της κρίσης αυτής.
Τελούμε λοιπόν εν αναμονή των εξελίξεων και της θέσης σε ισχύ του νέου πλαισίου προστασίας της κύριας κατοικίας. Εμείς αποχαιρετούμε το Νόμο Κατσέλη και υποδεχόμαστε….
Προσεχώς με άλλο άρθρο!