Γράφει η «ξενοδόχος»
Δεν έχει τέλος ο Γολγοθάς των αερομεταφορών, όπου χθες η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) αναθεώρησε για μία ακόμη φορά προς τα κάτω τις προβλέψεις για τη φετινή χρονιά, αφού το επιβατικό κοινό παραμένει απρόθυμο να ταξιδέψει.
Ετσι με βάση τα στοιχεία από την IATA εκτιμάται τώρα ότι η επιβατική κίνηση θα σημειώσει πτώση κατά 66% σε σύγκριση με τα νούμερα του 2019.
Η προηγούμενη εκτίμηση από την ΙΑΤΑ, όταν το καλοκαίρι ήταν μπροστά και υπήρχε η προσδοκία ότι το δεύτερο κύμα της πανδημίας θα ήταν από το φθινόπωρο και μετά, έκανε λόγο για πτώση 63%. Τα ποσοστά που προβλέπει η ΙΑΤΑ για τη διεθνή επιβατική κίνηση φαίνεται ότι ακολουθούν και τα ελληνικά αεροδρόμια, όπου η πτώση διαμορφώνεται κοντά στο 65%.
Και κάπως έτσι φαίνονται ουτοπικά τα νούμερα που πέτυχε την περασμένη χρονιά η χώρα μας όσον αφορά τις αεροπορικές αφίξεις, στο πλαίσιο της μελέτης που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου των Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων:
- Το σύνολο των διεθνών αεροπορικών αφίξεων στην Ελλάδα το 2019 ανήλθε σε 24 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά +3,5% ή 810 χιλ. σε σχέση με το 2018.
Στην πρώτη θέση των επιβατών προέλευσης διατηρήθηκε η αγορά της Γερμανίας με 4,1 εκατ. αφίξεις, στη δεύτερη θέση διατηρήθηκε το Ηνωμένο Βασίλειο με 4 εκατ. επιβάτες, και ακολούθησε στην τρίτη θέση η Ιταλία με 1,9 εκατ. αφίξεις και στην τέταρτη η Γαλλία με 1,4 εκατ. αφίξεις παρουσιάζοντας αυξήσεις κατά 5,5% και 7,9% αντίστοιχα. Η πεντάδα συμπληρώνεται με την Ολλανδία, με 1,1 εκατ. επιβάτες. Από τις πέντε πρώτες χώρες προήλθε το 52% των επιβατών για το 2019, ενώ οι δέκα πρώτες χώρες αντιστοιχούν στο 69% των επιβατών για το 2019.
Σημειωτέον ότι η δεκάδα συμπληρώνεται από τις Πολωνία, Κύπρος, Ρωσία, Ισραήλ και Ελβετία. Πέρυσι, ο μήνας αιχμής των αεροπορικών αφίξεων για την Ελλάδα είναι ο Ιούλιος, ενώ ο κύριος όγκος των διεθνών αεροπορικών αφίξεων για τα έτη 2018 και 2019 καταγράφεται την περίοδο Απρίλιου-Οκτωβρίου και αντιστοιχεί σε 87% του συνόλου.
Φέτος, τα νούμερα έχουν καταβαραθρωθεί- αν και στην Ελλάδα λιγότερο σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Ενδεικτικό αποτελεί το γεγονός ότι το γ’ τρίμηνο του έτους, το ποσοστό πληρότητας του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα, της Aegean, που έχει και το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, διαμορφώθηκε στο 68% ήτοι 19 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από το 2019 (λιγότερο από το μέσο ποσοστό πληρότητας που καταγράφει συνολικά η ΙΑΤΑ).
- Σημειωτέον ότι η αναθεώρηση επί τα χείρω από τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών έρχονται μετά από τα νούμερα του Αυγούστου- τον χειρότερο όλων των εποχών, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι επιτελείς του κλάδου- όταν η επάνοδος των ταξιδιωτικών περιορισμών από τα μέσα του πιο «θερμού» μήνα του καλοκαιριού, οδήγησε σε μείωση της ζήτησης. Η μείωση της ζήτησης συνεχίζεται ακόμη και σήμερα, με τις προοπτικές για το τέταρτο τρίμηνο του έτους, να διαφαίνονται ακόμη πιο δύσκολες, όσο δεν υιοθετούνται ενιαίοι κανόνες και πρωτόκολλα.
Για τις ευρωπαϊκές εταιρείες, η πτώση της ζήτησης για το μήνα Αύγουστο ήταν στο 79,9% σε σύγκριση με την περυσινή χρονιά, ποσοστό βελτιωμένο σε σύγκριση με την πτώση του 87% του Ιουλίου. Το ποσοστό πληρότητας των αεροπορικών στην Ευρώπη έπεσε κατά 32,1 ποσοστιαίες μονάδες, μόλις στο 57,1%.