Δημήτρης Μαλλάς
Από τις αρχές του 2019, δύο ήταν τα βασικά θέματα συζήτησης για όσους ασχολούνται με το χώρο της λιανικής πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών: οι συζητήσεις για τη «συνένωση» δυνάμεων των Public και Media Markt καθώς και η επικείμενη είσοδος του Πλαίσιου στις «λευκές» ηλεκτρικές συσκευές. Με τις δύο αυτές κινήσεις να έχουν ολοκληρωθεί, ο κλάδος βρίσκεται σε μία νέα φάση με τρεις μεγάλους «παίκτες» (Κωτσόβολος, Public – Media Markt, Πλαίσιο), οι οποίοι υπολογίζεται ότι ελέγχουν σχεδόν το 60%-70% της συνολικής αγοράς, η οποία εκτιμάται περίπου στα 2 δισ. ευρώ, συνυπολογίζοντας και τα είδη ψυχαγωγίας και γραφείου.
Το μόνο βέβαιο είναι πως ο ανταγωνισμός μεταξύ των τριών «παικτών» θα είναι πολύ έντονος τα επόμενα χρόνια. Θα χρειαστεί, βέβαια, να περιμένουμε λίγο υπό την έννοια ότι η συμφωνία για το νέο σχήμα Public – Media Markt θα χρειαστεί πρώτα να πάρει το «πράσινο φως» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Στη νέα εταιρεία η πλευρά του ομίλου Olympia, που είναι ο μέτοχος των Public, θα έχει το 75% και θα ασκεί τη διοίκηση, και το υπόλοιπο 25% θα ανήκει στη γερμανική Media Saturn Holding, η οποία μέσω της συγκεκριμένη συμφωνίας, βρήκε τη διέξοδο που αναζητούσε από την εμπλοκή της στην Ελλάδα που δεν είχε πάει και πολύ καλά. Σημειωτέον πως το νέο σχήμα θα είναι καθαρό από «βάρη» αλλά η ενσωμάτωση των δύο αλυσίδων δεν θα είναι ένα απλό εγχείρημα, τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και αναφορικά με τη διαμόρφωση μίας νέας κουλτούρας. Το γεγονός ότι θα συνεχίσουν να υπάρχουν τα δύο brands είναι σημαντικό αλλά η διαχείριση δύο αλυσίδων θα είναι σίγουρα μία ακόμη πρόκληση. Όπως πρόκληση θα είναι και η διαχείριση 67 φυσικών καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο όπου οι επικαλύψεις είναι μικρές αλλά είναι σίγουρα ενδιαφέρον ότι υπάρχει μία πληθώρα formats καταστημάτων το εμβαδόν των οποίων κινείται από 100 τ.μ. έως 4000 τ.μ.
Η διαμόρφωση της νέας εταιρείας θα είναι μία μεγάλη πρόκληση για τη διοικητική ομάδα των Public που θα αναλάβει και τα ηνία στο καινούριο σχήμα, αν και ο Χρήστος Καλογεράκης, νυν διευθύνων σύμβουλος των Public, έχει δείξει ότι μπορεί να τα καταφέρει αν κρίνει κανείς από την «επαναφορά» που πέτυχε σε Westnet και Public.
Σε κάθε περίπτωση, το νέο σχήμα σκοπεύει να ακολουθήσει μία πολυκαναλική (omnichannel) προσέγγιση όπου online και offline κανάλια θα πρέπει να προσφέρουν την ίδια εμπειρία. Αντίστοιχη προσέγγιση επιδιώκουν τόσο η Κωτσόβολος όσο και το Πλαίσιο, οπότε θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι κινήσεις όλων των πλευρών μέσα στους επόμενους μήνες.
Δείτε επίσης: Οι λευκές συσκευές …μπήκαν στο Πλαίσιο
Θα πρέπει να θεωρηθεί βέβαιο ότι τους επόμενους μήνες όλες οι αλυσίδες θα εμπλακούν σε έναν έντονο ανταγωνισμό προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές και πέραν από τις προσφορές, ένα σημείο – κλειδί θα είναι σίγουρα και η εξυπηρέτηση των πελατών.
Τα ερωτήματα πάντως που υπάρχουν είναι αρκετά:
- Κατ’ αρχήν, πότε θα μπορέσει το σχήμα Public – Media Markt να είναι σε πλήρη λειτουργία και πως θα κινηθούν οι δύο αλυσίδες μέχρι τότε
- Ποια θα είναι η πολιτική του Πλαισίου όσον αφορά στη διάθεση των «λευκών» συσκευών και σε άλλα καταστήματα της αλυσίδας και αν θα προχωρήσει στη δημιουργία επιπλέον σημείων πώλησης ή αναδιαμόρφωσης των υφιστάμενων;
- Πως θα κινηθεί η Κωτσόβολος σε επίπεδο προσφορών και πως θα αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογικές υποδομές που έχει υλοποιήσει;
Γενικά, οι επόμενοι μήνες αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και πολλοί περιμένουν να δουν αν ο ανταγωνισμός που θα υπάρξει μεταξύ των τριών «μεγάλων» θα επηρεάσει τις μικρότερες, συνεταιριστικές αλυσίδες, οι οποίες υπενθυμίζεται ότι είναι ιδιαίτερα ισχυρές στην περιφέρεια. Η αντίδραση των τελευταίων στις κινήσεις των «μεγάλων» είναι ένα άλλο σημαντικό ερώτημα.