Ποια η συμμετοχή του κλάδου στο ΑΕΠ, ποια η συνεισφορά των οδικών, σιδηροδρομικών, θαλασσίων και αεροπορικών μεταφορών. Τι πιστεύει ο κλάδος για το μέλλον.
Ελενα Ερμείδου
Ως ποσοστό η άμεση συνεισφορά του τομέα των logistics ανέρχεται στο 9,02% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας σύμφωνα με την έρευνα που παρουσίασε χτες η Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL) στο 22ο Πανελλήνιο Συνέδριο Logistics on the Move.
Στο συνέδριο παρουσιάστηκαν και τα αποτελέσματα της Πανελλήνιας έρευνας για τα logistics όπου το 45% των αποκριθέντων θεωρεί πως η δομή της εγχώριας αγοράς όσον αφορά τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές είναι κατακερματισμένη ενώ όσον αφορά τις υπηρεσίες logistics η αγορά ενοποιείται με αποτέλεσμα να τείνουν να επιβιώνουν μόνο οι μεγάλοι παίκτες (40%). Από την άλλη πλευρά ποσοστό 13% θεωρεί πως η αγορά βρίσκεται σε σωστό σημείο.
Οσον αφορά την δυναμική της αγοράς το 45% δηλώνει αισιοδοξία και θεωρεί ότι έχει ξεκινήσει η ανάπτυξη αλλά με αργούς ρυθμούς. Από την άλλη ένα ποσοστό 38% βλέπει στασιμότητα χωρίς κινήσεις ανάπτυξης ενώ ένα 9% θεωρεί πως η πτώση του κλάδου συνεχίζεται ακόμα. Τέλος ένα 8% θεωρεί ότι η ανάπτυξη κινείται με ασθενικούς ρυθμούς.
Οι εταιρείες θεωρούν ότι υπάρχουν σημαντικά ακόμα εμπόδια όπως είναι η αδειοδότηση των επιχειρήσεων (24%). Εμπόδιο αποτελεί και το πλαίσιο ίδρυσης και ανάπτυξης επιχειρηματικών πάρκων (13%), επίσης η περιορισμένη δυνατότητα δανεισμού από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (13%), η μη ύπαρξη κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων (11%)
Τα παραπάνω θέματα απασχολούν τον τομέα χρόνια, έχουν γίνει συγκεκριμένες προτάσεις για την επίλυση τους, χωρίς όμως σοβαρά αποτελέσματα.
Σχολιάζοντας την 4η Πανελλήνια Ερευνα της EEL, ο Πρόεδρος του ΔΣ Νιλόλαος Ροδόπουλος τόνισε μεταξύ άλλων πως η προσπάθεια αυτή είναι ίσως η πιο σημαντική γιατί πραγματοποιείται στο μετασχηματισμό της οικονομικής ζωής σε ένα νέο περιβάλλον με νέες συνθήκες και διάρθρωση.
Οδικές Μεταφορές
Οι οδικές μεταφορές παραμένουν βασικό μέσο εμπορευματικών μεταφορών στην Ελληνική επικράτεια καταλαμβάνοντας το 98,7% των συνολικών χερσαίων μεταφορών με το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη να φτάνει στο 76,4%.
Σιδηροδρομικές Μεταφορές
Στις σιδηροδρομικές μεταφορές το μερίδιο της Ελλάδας είναι περιορισμένο σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο ωστόσο πρόσφατα παρατηρούνται κινήσεις ενδυνάμωσης. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θυγατρική μέχρι πρόσφατα του ΟΣΕ μεταβιβάστηκε κατά 100% στην Ferrovie dello Stato Italiane Group. Παράλληλα η Rail Cargo Logistics Goldair AE αποτελεί σύμπραξη της Ελληνικής Εταιρίας Goldair Cargo κατά 51% και της Αυστριακής Rail Cargo Logistics GmbH κατά 49% με σκοπό την διαμεταφορά εμπορευμάτων. Η Pearl SA ιδρύθηκε το 2015 με σκοπό την εκτέλεση εθνικών και διεθνών σιδηροδρομικών μεταφορών. Τέλος, η ΜΑΚΙΟΣ ΑΕ έλαβε άδεια το 2018 για να δραηστηριοποιείται στο κλάδο των 3PL και να εκτελεί εθνικές και διεθνείς εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές.
Θαλάσσιες Μεταφορές
Οι θαλάσσιες μεταφορές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο κυρίως στην διακίνηση εμπορευμάτων εξωτερικού. Το 2016 οι διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές αποτελούσαν το 67% του συνολικού βάρους εκφορτωθέντων εμπορευμάτων και το 60% του συνολικού βάρους φορτωθέντων εμπορευμάτων.
Αεροπορικές Μεταφορές
Οι αεροπορικές μεταφορές καταλαμβάνουν περιορισμένο ποσοστό λόγω της έλλειψης αεροσκαφών cargo και των μεταφορών express. H Ελλάδα διαθέτει 45 αερολιμένες εκ των οποίων διεθνείς μεταφορές εκτελούνται από 15. Ο ΑΙΑ το 2016 διαχειρίστηκε περίπου το 84% των συνολικών φορτωθέντων και εκφορτωθέντων εμπορευμάτων. Το 2015 η κοινοπραξία Fraport – Slentel, επιλέχτηκε ανάδοχος για την λειτουργία, συντήρηση, διαχείριση και ανάπτυξη 14 αεροδρομίων για 40 χρόνια
Οι συνδυασμένες μεταφορές στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα περιορισμένες.