γράφει η «ξενοδόχος»

Σταθεροποίηση με το ενδεχόμενο ανόδου, αλλά με μικρότερο ρυθμό έναντι του 2018 στην Αθήνα και ενδεχόμενη στασιμότητα ή και ελαφρά καθοδική τάση σε κάποιες σημαντικές περιοχές της περιφέρεια είναι οι εκτιμήσεις των φορέων του τουριστικού κλάδου που συμπίπτουν και με αυτές της διοίκησης του ομίλου της Aegean για το 2019 αναφορικά με ανάπτυξη της αγοράς.

  • Σύμφωνα με τις έως τώρα ενδείξεις από τα προγράμματα των ανταγωνιστικών αεροπορικών εταιρειών παρατηρείται μικρότερη αύξηση θέσεων προς στην Αθήνα της τάξεως του 5-6% και μικρή μείωση στον προγραμματισμό θέσεων της τάξεως του 3% με 5% στην περιφέρεια, μετά την ιδιαιτέρως υψηλή αύξηση χωρητικότητάς των προηγούμενων ετών.

Για το 2018 ο όμιλος σημείωσε αύξηση 5% στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών, ο οποίος ανήλθε σε 1,19 δισ. ευρώ ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 67,9 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 13%. Η βελτιωμένη αξιοποίηση του δικτύου συνετέλεσε στην αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 6% με την AEGEAN και την Olympic να μεταφέρουν 14 εκ. επιβάτες. Η κίνηση στο δίκτυο εξωτερικού αυξήθηκε κατά 7% σε σχέση με το 2017, φτάνοντας τους 7,8 εκατ. επιβάτες ενώ αντίστοιχα στο δίκτυο εσωτερικού η αύξηση της επιβατικής κίνησης ανήλθε σε 4% φτάνοντας τους 6,1 εκ. επιβάτες. Η επίτευξη πληρότητας στο επίπεδο του 83,9% είναι απόρροια της ωρίμανσης της οργάνωσης της εταιρείας στη διαχείριση δικτύου και ναύλων, παρά την έντονη εποχικότητα της ζήτησης. O συνολικός αριθμός πτήσεων αυξήθηκε οριακά 1% μέσα στο έτος.

Με αφορμή τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων του ομίλου για το 2018, η διοίκηση του ομίλου αναφέρει ότι ο ελληνικός τουρισμός το 2018 κατέγραψε ιστορικά την καλύτερη χρονιά σε επιδόσεις αναφορικά με τον αριθμό των επισκεπτών στην Ελλάδα από το εξωτερικό.

Το 2018 ήταν άλλη μια χρονιά κατά την οποία η αεροπορική κίνηση σημείωσε ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης με την επιβατική κίνηση στο σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων να αυξάνεται κατά 10%. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΥΠΑ, (αναχωρήσεις/αφίξεις), η αγορά εσωτερικού παρουσίασε αύξηση της τάξεως του 5% ενώ στην αγορά εξωτερικού η συνολική κίνηση αυξήθηκε κατά 12%. Σημειώνεται ότι ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς την πενταετία 2013-2018 ανήλθε σε 10,5%, σε επίπεδο επιβατικής κίνησης. Σε κάθε περίπτωση ο βασικός συντελεστής ανάπτυξης της κίνησης τόσο σε εσωτερικό όσο και σε εξωτερικό παραμένει η δυναμική του εισερχομένου τουρισμού.

Αντίστοιχα όμως το 2018 ήταν μια χρονιά στην οποία οι ανταγωνίστριες αεροπορικές εταιρείες αύξησαν την προσφερόμενη χωρητικότητά τους προς τη χώρα σε ποσοστά που κινήθηκαν μεταξύ του 15%-17%, κατά μέσο στις γραμμές εξωτερικού, παρουσιάζοντας δηλαδή σημαντικά υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Παράλληλα και στην αγορά εσωτερικού δραστηριοποιήθηκαν για πρώτη φορά πέντε εταιρείες, εκτός του ομίλου, και συγκεκριμένα δύο αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους Low Cost Carriers (Ryanair και Volotea), καθώς και τρεις τοπικές αεροπορικές εταιρείες (Ellinair, Sky Express και Astra), καλύπτοντας στο σύνολο τους πρακτικά όλο το δίκτυο που δραστηριοποιείται και ο Όμιλος. Η ανάπτυξη τους πραγματοποιήθηκε κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο του 2018 αλλά συνεχίστηκε και την χειμερινή.

Η συνολική κίνηση της αγοράς στο αεροδρόμιο της Αθήνας ανήλθε σε 24,14 εκ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση +11% σε σχέση με το 2017. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται στη σημαντική άνοδο της κίνησης εξωτερικού κατά 14%, που προσέγγισε με μικρή υστέρηση την αύξηση στην προσφερόμενη χωρητικότητα, ενώ η αύξηση των επιβατών εσωτερικού ανήλθε σε 6%. Πάρα τη μεγαλύτερη συμμετοχή των τουριστών και στο εσωτερικό δίκτυο (μετεπιβαζομενοι επιβάτες), η αύξηση στο δίκτυο εσωτερικού ήταν κυρίως απόρροια των χαμηλότερων προσφερόμενων ναύλων λόγω και της σημαντικά αυξημένης χωρητικότητας.

Η Θεσσαλονίκη παρουσίασε αύξηση (12%) σε επιβάτες παρόλο που το αεροδρόμιο της Καβάλας (αύξηση 23%) για μεγάλο χρονικό διάστημα εξυπηρέτησε πτήσεις του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης. Μεγάλη αύξηση εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σημείωσαν επίσης τα αεροδρόμια του Ηρακλείου (7%) και της Κέρκυρας (16%).

Η διοίκηση της Aegean αναφέρει ότι το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα βελτιώθηκε, ενώ τη δεδομένη συγκυρία, ένας μελλοντικός παράγοντας που ενδέχεται να επηρεάσει τις προσδοκίες είναι οι εγχώριες επερχόμενες εκλογές. Αντίστοιχα και στις διεθνείς εξελίξεις, όπως είναι οι επιπτώσεις της προστατευτικής εμπορικής πολιτικής στις ΗΠΑ και η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Brexit) προδιαθέτουν πιέσεις στην ανοδική πορεία του οικονομικού κλίματος.

  • «Παρά τον αρνητικό αντίκτυπο εξωγενών παραγόντων, η πορεία της επιβατικής κίνησης της Αθήνας εξελίσσεται θετικά καθώς η πόλη καθιερώνεται σταδιακά ως σημαντικός τουριστικός προορισμός αλλά και η λειτουργία του αεροπορικού κόμβου προς τα νησιά ενισχύεται. Επίσης είναι θετικό για την εταιρία ότι στην κύρια βάση δραστηριοποίησης και τον βασικό κόμβο του δικτύου της η επένδυση και επέκταση των ανταγωνιστριών εταιρειών για το καλοκαίρι του 2019 κινείται στο ένα τρίτο (1/3) του αυξητικό ρυθμού που σημειώθηκε το 2018», αναφέρει χαρακτηριστικά η διοίκηση.

Στο σύνολο της δραστηριότητας στο εσωτερικό της χώρας το χαμηλό επίπεδο ναύλων και οι δυσανάλογα υψηλοί φόροι και τα τέλη αεροδρομίων περιορίζουν σημαντικά τις οικονομικές αποδόσεις.

Δεδομένων των παραπάνω προκλήσεων ο όμιλος θέτει για το 2019 στις προτεραιότητες του ομίλου εντάσσονται η προσθήκη νέων διεθνών προορισμών, αύξηση των συχνοτήτων σε κλασικούς προορισμούς και βελτίωση και ανάπτυξη του δικτύου από την κύρια βάση μας στην Αθήνα, η οποία παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης αλλά και σαν κόμβος ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Επιπλέον, περιλαμβάνεται η αύξηση των πτήσεων charter από την περιφέρεια, αλλά μειώνοντας παράλληλα τις τακτικές πτήσεις από την περιφέρεια. Στις προτεραιότητες επίσης εντάσσονται και η παροχή νέων, καινοτόμων υπηρεσιών προσφέροντας περισσότερες επιλογές στους επιβάτες και συνεπακόλουθα δημιουργία επιπλέον εσόδων ανά επιβάτη από τη διακριτή τιμολόγηση επιπρόσθετων υπηρεσιών, η διατήρηση της ανταγωνιστικής δομής του κόστους στοχεύοντας χαμηλότερο λειτουργικό κόστος αεροσκαφών.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here