Η καλοκαιρινή ανάπαυλα τελείωσε και η F1, ξαναρχίζει με μια μοναδική παράσταση σε μια επική πίστα.
του Τάκη Πουρναράκη
Η χαλαρωτική διαδικασία που έχετε στο μυαλό σας οφείλει την ονομασία της στο Σπα. Το σύμπλεγμα χωριών Σπα, Φρανκοσαμπ, Μαλμεντί είναι μια ονειρική τοποθεσία με καταπράσινα οροπέδια κοντά στα σύνορα του Βελγίου με τη Γερμανία. Εκεί βρίσκεται μια από τις αγαπημένες πίστες όλων των οδηγών το Σπα Φρανκοσάμπ. Μετά από 21 μέρες διακοπών η Formula 1 ξαναρχίζει με τον 13ο φετινό αγώνα ενώ υπολείπονται 9 για την ολοκλήρωση του πρωταθλήματος και 235 βαθμοί να μοιραστούν. Στους προηγούμενους 12 αγώνες έχει κερδίσει 8 φορές ο Χάμιλτον, δυο ο Μπότας και δυο ο Φερστάπεν. Eπί Ευρωπαϊκού εδάφους απομένουν δυο αγώνες, αρχής γενομένης από το Βελγικό GP αυτή την Κυριακή στη θρυλική πίστα του Σπα ενώ ακολουθεί αμέσως μετά (7-8/9) το Ιταλικό GP στην πίστα της Μόντσα. Ο Χάμιλτον προηγείται στο πρωτάθλημα οδηγών με 250 βαθμούς και ακολουθεί ο Μπότας με 188. Αντίστοιχα στους κατασκευαστές η Mercedes έχει μια διαφορά 150 βαθμών από τη Ferrari. Το Σπα είναι ιστορική διαδρομή, ο πρώτος αγώνας εκεί, έγινε το 1924 και ο γύρος ήταν 14.9km! Παρότι η πίστα από τότε έχει κοπεί παραπάνω από το μισό, το Σπα παραμένει η μεγαλύτερη σε μήκος πίστα του πρωταθλήματος (7004m).
Η πρώτη φορά που διοργανώθηκε το GP του Βελγίου στην πίστα του Σπα ήταν το 1950, φέτος θα είναι η 64η. Τον πρώτο αγώνα είχε κερδίσει ο αείμνηστος Χουάν Μανουέλ Φάντζιο. Το Σπα μαζί με το Μονακό, το Σίλβερστον και τη Μόντσα αποτελούν την παλιά φρουρά πιστών στη F1. Το μικροκλίμα του οροπεδίου που δεσπόζει στα δάση των Αρδεννών περιγράφεται περίτρανα από τη φράση “τέσσερις εποχές σε μια μέρα” και έχει δώσει στο παρελθόν αλησμόνητους αγώνες με θρυλικές μονομαχίες. Από τα συγκρουόμενα και τον καβγά Σουμάχερ – Κούλθαρντ το 1998 στο προσπέρασμα του Χάκινεν στο Σουμάχερ το 2000 αλλά και την κόντρα Ράικονεν – Χάμιλτον το 2008.
Πέρυσι στο Βέλγιο κέρδισε ο Φέτελ, από τότε δεν έχει κερδίσει ξανά. Στο βάθρο τον πλαισίωσαν οι Χάμιλτον και Φερστάπεν.
Ο πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή, ο άτυχος Μ.Σουμάχερ δε μπορούσε ποτέ να φανταστεί όταν έκανε ντεμπούτο στη F1 το 1991 στο Σπα, πως 21 χρόνια μετά σε ηλικία 43 ετών θα συμπλήρωνε εκεί 300 συμμετοχές σε GP. Στην πίστα του Σπα εκτός από ντεμπούτο, το ‘91 ο Σουμάχερ έχει σημειώσει την πρώτη νίκη της καριέρας του, το 1992 από τότε ακολούθησαν άλλες 90, πέντε εξ’ αυτών στο Σπα (1995, 1996, 1997, 2001 και 2002). Η τελευταία μάλιστα νίκη στο Σπα σήμανε την κατάκτηση του 5ου τίτλου στην καριέρα του Γερμανού που δίνει μια άνιση μάχη μετά το σοβαρό τραυματισμό του στο κεφάλι ενώ έκανε σκι.
Οι περισσότεροι οδηγοί λατρεύουν το Σπα: Στροφές όπως η θρυλική Eau Rouge αλλά και οι Pouhon, Blanchimont αλλά και το σικέιν της «στάσης λεωφορείου» αποτελούν θρύλο στους αγώνες. Από τους 20 οδηγούς που θα βρεθούν την Κυριακή στην εκκίνηση του 62ου Βελγικού GP μόνο τέσσερις έχουν κερδίσει στο Σπα. Ο Ρικιάρντο κέρδισε το 2014, ο Φέτελ πέρυσι, το 2013 και το 2011, ο Χάμιλτον 2010, 2015, 2017 ενώ ο Ράικονεν έχει κερδίσει εκεί τέσσερις φορές (2004, 2005, 2007, 2009) από τις 20 συνολικά στην καριέρα του και μετά τους Σουμάχερ (6 φορές) και Σένα (5 φορές) είναι πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή.
Στο Σπα οι πιλότοι πηγαίνουν με τέρμα γκάζι για πάνω από 20 sec από την πρώτη στροφή (La Source) ως την 5η (Les Combes) η πίστα αποτελεί δυναμόμετρο για τις υβριδικές μηχανές. Η υπεροχή της μονάδας ισχύος της Ferrari αναμένεται να παίξει ρόλο δίνοντας προβάδισμα στην Ιταλική ομάδα που ψάχνει εναγωνίως την πρώτη της φετινή νίκη. Την ίδια στιγμή στη Red Bull έχουν έναν νέο οδηγό στην ομάδα καθώς ο Άλμπον πήρε τη θέση του Γκασλί ο οποίος επέστρεψε στην Toro Rosso.
Η ΠΙΣΤΑ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΏΝ
H Pirelli επέλεξε τις γόμες C1, C2, C3 – τη σκληρότερη δυνατή επιλογή – στην γκάμα ελαστικών P Zero Formula 1. H λευκή γόμα θα είναι η σκληρή, η κίτρινη γόμα η μέση και η κόκκινη γόμα η μαλακή, αντίστοιχα. Το Σπα είναι γνωστό για τις υψομετρικές διαφορές και τις ακραίες απαιτήσεις που θέτει στα ελαστικά χάρη, στις διάσημες καμπές του όπως η Eau Rouge και στο σύμπλεγμα στροφών Raidillon. Εκεί οι οδηγοί βιώνουν μια ευρεία γκάμα φορτίσεων g, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Όντας ελάχιστα πάνω από επτά χιλιόμετρα η πίστα του Σπα είναι η μεγαλύτερη σε μήκος, στο πρόγραμμα, γι’ αυτό και ο αγώνας ολοκληρώνεται σε μόλις 44 γύρους. Το Σπα είναι επίσης γνωστό για το ευμετάβλητο του καιρού. Το μήκος της πίστας είναι τέτοιο που μπορεί να βρέχει στο ένα τμήμα, ενόσω το άλλο παραμένει στεγνό. Εάν βρέξει, εύκολα σχηματίζονται λακκούβες νερού λόγω των χαρακτηριστικών απαγωγής νερού στη συγκεκριμένη πίστα.
Τα ελαστικά, υπόκεινται σε υψηλές δυνάμεις απ’ όλες τις διευθύνσεις: πλευρικές, διαμήκεις και κατακόρυφες. Πέρυσι είχαν επιλεγεί μέση, μαλακή και πολύ μαλακή γόμα. Φέτος η επιλογή για το Βέλγιο είναι σκληρότερη και με μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις γόμες. Η φετινή C1 και C2 είναι λίγο πιο μαλακές από τις αντίστοιχες περσινές σκληρή και μέση, ενώ η C3 είναι παρόμοια με την περσινή μαλακή γόμα. Πέρυσι ο περισσότεροι οδηγοί έκαναν μια αλλαγή από πολύ μαλακή σε μαλακή γόμα (αξιοσημείωτη εξαίρεση ο Valtteri Bottas που τερμάτισε 4ος με δυο αλλαγές). Στον αγώνα το οδόστρωμα ήταν στεγνό ενώ στις κατατακτήριες δοκιμές βρεγμένο. Εμφανίστηκε στην αρχή αυτοκίνητο ασφαλείας και αυτό επηρέασε τη στρατηγική, μόνο δυο οδηγοί χρησιμοποίησαν την πιο σκληρή από τις διαθέσιμες γόμες.
O επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα, δήλωσε σχετικά: “Το Σπα παραμένει για συναρπαστική πίστα για οδήγηση, αυτός είναι και ο λόγος που τα ελαστικά υπόκεινται σε μερικές από τις μεγαλύτερες καταπονήσεις που αντιμετωπίζουν μέσα στη σεζόν. Ως αποτέλεσμα επιλέξαμε τις τρεις σκληρότερες γόμες της γκάμας μας – μια ελαφρώς διαφορετική επιλογή σε σχέση με πέρυσι – η οποία θα επιτρέψει στους οδηγούς να πιέσουν στο μέγιστο σε κάθε μέρος του αγώνα και να ελαχιστοποιήσουν τη διαχείριση, εις βάρος του ρυθμού. Η επιλογή της πιο σκληρής γόμας φέτος για παράδειγμα, στο Σίλβερστον, είχε ως αποτέλεσμα μια αμφίρροπη μάχη και ρεκόρ γύρου από το Lewis Hamilton παρότι τα ελαστικά του ήταν πολυχρησιμοποιημένα. Ξέρουμε πολλά για το Σπα και λόγω της εμπειρίας μας από την προμήθεια ελαστικών στον 24ωρο αγώνα αντοχής. Τον προηγούμενο μήνα ο αγώνας αυτός, διεκόπη λόγω βροχής για αρκετές ώρες. Αυτό δεικνύει την πιθανότητα να έχουμε μεικτές καιρικές συνθήκες, πέρυσι οι κατατακτήριες δοκιμές στο Βέλγιο διεξήχθησαν σε βρεγμένο οδόστρωμα. Πρόκειται για μια πίστα που υπάρχουν πολλές δυνατότητες προσπεράσματος, οπότε κάτω από τις κατάλληλες προϋποθέσεις είναι πιθανόν να πετύχει μια πιο επιθετική στρατηγική”.
Οι επιλογές ελαστικών που έκαναν ομάδες/οδηγοί για το Σπα.Η Mercedes (μαζί με τη McLaren του Νόρις) είναι η ομάδα που επέλεξε το λιγότερο αριθμό σετ μαλακής γόμας. Πήραν δυο σετ μέσης γόμας παραπάνω από τις Ferrari, Red Bull.
Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι προγραμματισμένες για τις 16:00 το Σάββατο, ενώ ο αγώνας για τις 16:10 την Κυριακή.