*του Τηλέμαχου Λαβίδα, εκτελεστικού μέλους ΔΣ Lavipharm
Οι προκλήσεις της ψηφιακής τεχνολογίας, της εφοδιαστικής αλυσίδας, του ανθρώπινου δυναμικού και της κλιματικής κρίσης αποτελούν μερικά από τα ζητήματα –μεμονωμένα και σε συνδυασμό– που οι επικεφαλής των επιχειρήσεων καλούνται να διαχειριστούν στη σύγχρονη εποχή. Η ταχύτητα της πληροφορίας και η εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών αλλάζουν πολύ γρήγορα τα δεδομένα του σύγχρονου επιχειρείν. Στο επίκεντρο της ψηφιακής μετάβασης δεσπόζει, πλέον, η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ), η οποία φέρνει επανάσταση σχεδόν σε όλους τους τομείς, από την έρευνα και την παραγωγή έως την εξυπηρέτηση πελατών. Ταυτόχρονα, απαιτούνται επενδύσεις κυβερνοπροστασίας και υιοθέτησης πρωτόκολλων ασφαλείας, για τη θωράκιση και την απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Επιπλέον, η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών, η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και η προσαρμογή στις κλιματικές αλλαγές συνιστούν μονόδρομο, καθώς οι συνέπειες μπορεί να είναι καταστροφικές, όπως έχουν δείξει πρόσφατα γεγονότα ακραίων καιρικών φαινομένων. Εξίσου σημαντική είναι η διαχείριση μιας πολυπλοκότερης εφοδιαστικής αλυσίδας, ευαίσθητης σε διεθνούς εμβέλειας γεγονότα, όπως πανδημία, εμπόλεμες συρράξεις, ενεργειακή κρίση, που οδηγούν, με τη σειρά τους, σε αυξημένες πληθωριστικές πιέσεις. Επίσης, οι επιχειρήσεις καλούνται να καλλιεργούν ένα ελκυστικό εργασιακό περιβάλλον, προσφέροντας ευκαιρίες εξέλιξης και ανάπτυξης στους εργαζομένους, οι οποίοι, πλέον, αναζητούν εταιρείες με κοινωνικό πρόσημο.
Στις μέρες μας, οι επικεφαλής επιχειρήσεων οφείλουν να ηγηθούν με ακεραιότητα, να υιοθετήσουν υψηλά πρότυπα εταιρικής διακυβέρνησης και να διασφαλίσουν την ευθυγράμμιση των εταιρικών δραστηριοτήτων με τις ηθικές αξίες. Η εφαρμογή τέτοιων πολιτικών θα ενισχύσει τις προσπάθειες των οργανισμών να είναι ανταγωνιστικοί και να αναπτυχθούν στις νέες συνθήκες.
Όσον αφορά τα ζητήματα που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον, πιστεύω ότι θα μας απασχολήσει αρκετά η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Όπως κάθε αλλαγή, θα έχει και αντίσταση, με κύριο πρόσημο αυτό της ηθικής χρήσης. Η χρήση AI στον φαρμακευτικό κλάδο μπορεί να επιταχύνει εξελίξεις στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης νέων θεραπειών, καθώς η αξιοποίηση των επιστημονικών δεδομένων θα είναι πιο εύκολη κι άμεση από ποτέ. Παράλληλα, ο άνθρωπος θα έχει τη δυνατότητα να επικεντρωθεί σε άλλους, νέους τομείς, που μέχρι σήμερα είτε δεν είχε την ευκαιρία είτε δεν είχε διαθέσιμα όλα τα στοιχεία. Φέρνει, λοιπόν, πρόοδο και εξέλιξη, αρκεί να χρησιμοποιηθεί με πυξίδα το όφελος της ανθρωπότητας.
Σχετικά με τις τρέχουσες γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία ή οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, διαταράσσουν σημαντικά το παγκόσμιο εμπόριο. Η δε πανδημία αποκάλυψε με αφοπλιστικό τρόπο την εξάρτηση από τρίτες χώρες. Όσον αφορά τον φαρμακευτικό κλάδο, η Ελλάδα, όπως και όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, προμηθεύεται σχεδόν το 80% των πρώτων υλών για την παραγωγή φαρμάκων από την Ασία. Η Κίνα και η Ινδία, μαζί, αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 60% της διάθεσης ενεργών φαρμακευτικών συστατικών παγκοσμίως. Στο νέο κανονιστικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Φαρμακευτική στρατηγική για την Ευρώπη», το μεγάλο ζητούμενο είναι να ενδυναμώσουμε την ευρωπαϊκή-τοπική εφοδιαστική αλυσίδα, αναπτύσσοντας και παράγοντας φάρμακα και πρώτες ύλες. Μεγάλες επενδύσεις σε νέα εργοστάσια και ερευνητικά κέντρα ήδη πραγματοποιούνται στη χώρα μας, με ίδια κεφάλαια ή ευρωπαϊκά πακέτα στήριξης, κάνοντας ένα μεγάλο βήμα προς τον στόχο αυτό.
Σε ό,τι αφορά τη στρατηγική μας, θα έλεγα ότι συνήθως οι επιχειρηματίες επιλέγουν να δραστηριοποιούνται σε πολλούς τομείς. Τα νέα μοντέλα διοίκησης, εναρμονισμένα με τις σύγχρονες ανάγκες, κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Στρέφονται σε μια λογική συγκέντρωσης δυνάμεων σε τομείς όπου υπερτερούν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα.
Αυτό ακριβώς κάνουμε στη Lavipharm. Επικεντρωθήκαμε στην τεχνολογία διαδερμικής χορήγησης φαρμάκων, διαθέτοντας ένα από τα λίγα εργοστάσια παραγωγής διαδερμικών συστημάτων παγκοσμίως. Στην Ελλάδα, επιλέξαμε να εστιάσουμε σε τέσσερις θεραπευτικές κατηγορίες, να δραστηριοποιηθούμε στην αναδυόμενη αγορά της φαρμακευτικής κάνναβης και στα προϊόντα CHC. Στη Lavipharm, οι προτεραιότητές μας είναι σαφείς και μένουμε προσηλωμένοι στον στόχο μας, με τις κεραίες πάντα ανοικτές για κάθε νέα πρόκληση και ευκαιρία.
Aπό το περιοδικό ΧΡΗΜΑ