Τι ισχύει για την Ελλάδα, τι να προσέξετε και πώς μπορείτε να μείνετε ασφαλείς

Καθώς βρισκόμαστε εν μέσω περιόδου διακοπών, οι ταξιδιώτες σε όλον τον κόσμο αναζητούν όμορφους προορισμούς, φθηνή διαμονή και πτήσεις σε λογικές τιμές. Και οι απατεώνες του κυβερνοχώρου είναι εδώ για να τους προσφέρουν αυτό που αναζητούν —φαινομενικά τουλάχιστον. Οι ερευνητές της Kaspersky έχουν εντοπίσει έντονες δραστηριότητες απάτης, με πολυάριθμες σελίδες phishing να κάνουν την εμφάνισή τους ως αεροπορικές εταιρείες και υπηρεσίες κρατήσεων. Για να βοηθήσουν τους ταξιδιώτες να αποφύγουν τις απάτες, οι ερευνητές της εταιρείας μοιράζονται μερικές από τις πιο διαδεδομένες μορφές απάτης που χρησιμοποιούνται για να προσελκύσουν τα θύματα, καθώς και χρήσιμες συμβουλές για το πώς να προγραμματίσετε ασφαλείς διακοπές χωρίς να πέσετε θύμα απάτης.

Ψεύτικες υπηρεσίες εισιτηρίων

Πρώτο βήμα για την πραγματοποίηση ενός ταξιδιού αποτελεί η αγορά ενός αεροπορικού εισιτηρίου ή ενός εισιτηρίου τρένου, με τους λάτρεις των ταξιδιών συχνά να αναζητούν ελκυστικές προσφορές. Οι ειδικοί της Kaspersky έχουν εντοπίσει πολλούς ψεύτικους ιστότοπους που ισχυρίζονται ότι προσφέρουν στους χρήστες την ευκαιρία να αγοράσουν αεροπορικά εισιτήρια με φθηνότερο κόστος. Αυτοί οι ιστότοποι είναι συνήθως καλοφτιαγμένες σελίδες phishing που μιμούνται διάσημες αεροπορικές υπηρεσίες και υπηρεσίες αγοράς εισιτηρίων. Ορισμένοι από αυτούς τους ιστότοπους εμφανίζουν ακόμη και λεπτομέρειες πραγματικών πτήσεων, με έμπειρους phishers να στέλνουν αιτήματα αναζήτησης σε ιστοσελίδες συγκέντρωσης δεδομένων και να εμφανίζουν τις πληροφορίες που λαμβάνουν από αυτές. Ωστόσο στο τέλος, αντί να παραδίδουν τα αεροπορικά εισιτήρια, κρατούν τα χρήματά σας και χρησιμοποιούν τα προσωπικά σας στοιχεία για κακόβουλους σκοπούς (π.χ. πώληση τραπεζικών στοιχείων και αναγνώριση στοιχείων στο dark web).

Ένα παράδειγμα σελίδας phishing που μιμείται έναν ιστότοπο υπηρεσιών αεροπορικής εταιρείας

Ψεύτικες κληρώσεις για εισιτήρια με έκπτωση

Υπάρχουν επίσης πολλές ψεύτικες σελίδες που προσπαθούν να δελεάσουν τους ταξιδιώτες με κληρώσεις αεροπορικών εισιτηρίων, λαχεία και δωροκάρτες. Στους χρήστες προσφέρεται η ευκαιρία να συμμετάσχουν σε μια μικρή έρευνα και να εισαγάγουν τα προσωπικά τους στοιχεία με αντάλλαγμα μια γενναιόδωρη έκπτωση σε ένα αεροπορικό εισιτήριο. Όπως συμβαίνει με πολλές άλλες προσφορές που φαίνονται πολύ καλές για να είναι αληθινές, τέτοιοι ιστότοποι καταλήγουν να είναι ιστότοποι phishing, συλλέγοντας προσωπικά στοιχεία και στοιχεία της τραπεζικής κάρτας θυμάτων.

Επιπλέον, η έρευνα συνήθως στο τέλος ζητάει από τους χρήστες να μοιραστούν τον ιστότοπο με φίλους τους προκειμένου να λάβουν το βραβείο. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου χρησιμοποιούν τα ίδια τα θύματα ως εργαλείο για την περαιτέρω διάδοση της απάτης. Ένας σύνδεσμος που αποστέλλεται από άτομα που γνωρίζετε φαίνεται πιο αξιόπιστος από έναν σύνδεσμο που αποστέλλεται από έναν άγνωστο. Εάν ο χρήστης ακολουθήσει τον σύνδεσμο και προσπαθήσει να πάρει το βραβείο του, συχνά διαπιστώνει ότι πρέπει πρώτα να πληρώσει μια προμήθεια ή ένα τέλος. Αφού πληρωθούν αυτά τα χρήματα, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου εξαφανίζονται – χωρίς να ανταμείβουν τον χρήστη.

Ένα παράδειγμα ψεύτικης αεροπορικής υπηρεσίας που προσφέρει έκπτωση για τη συμπλήρωση μιας έρευνας

Ψεύτικες ενοικιάσεις

Μια άλλη δημοφιλής τακτική που χρησιμοποιείται για την εξαπάτηση ταξιδιωτών είναι οι ψεύτικες υπηρεσίες ενοικίασης. Παράδειγμα αποτελεί η προσφορά ενός πολυτελούς διαμερίσματος δύο υπνοδωματίων κοντά στο κέντρο μιας ευρωπαϊκής πρωτεύουσας με μόλις 500€ τον μήνα. Μια άλλη φαινομενικά ελκυστική προσφορά είναι η ενοικίαση ενός ολόκληρου σπιτιού τεσσάρων υπνοδωματίων με πισίνα και τζάκι μόνο με 1.000€ για ολόκληρο τον μήνα. Οι κριτικές περιγράφουν εκπληκτικές διακοπές και φιλόξενους οικοδεσπότες. Αυτό ενθαρρύνει τους χρήστες να πληρώσουν για τη διαμονή ενός μήνα, αλλά στην πραγματικότητα καταλήγουν να στέλνουν τα χρήματά τους σε απατεώνες.

Μόνο για την Ελλάδα, οι ερευνητές της Kaspersky εντόπισαν κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους 234 απάτες συνολικά που σχετίζονταν με υπηρεσίες κρατήσεων και ενοικίασης, με τις απάτες να αυξάνονται όσο πλησίαζαν οι καλοκαιρινές διακοπές.