Ως επιταχυντής για την ψηφιοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων – όπως άλλωστε και παγκοσμίως – λειτουργεί η πανδημία του COVID-19.
Σχεδόν στο σύνολο τους, ποσοστό 93,8%, οι εγχώριες εταιρείες απαντούν ότι η κρίση του νέου κορωνοϊού επιτάχυνε τις διαδικασίες του ψηφιακού μετασχηματισμού της λειτουργίας τους.
Δεν είναι τυχαίο ότι – επίσης σχεδόν στο σύνολο τους, 90,2% – οι ελληνικές εταιρείες δηλώνουν ότι είτε έχουν ήδη ανταποκριθεί, είτε σκοπεύουν να ενεργοποιήσουν άμεσα έναν οδικό χάρτη ψηφιακού μετασχηματισμού. Μάλιστα, περιλαμβάνουν σε σχετικά projects ένα μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού τους: πάνω από το 74% συμμετέχει full time ή αφιερώνει σημαντικό κομμάτι του χρόνου του.
Όπως διαπιστώνει το ετήσιο report του Found.ation και του EIT Digital – απ’ όπου προέρχονται τα στοιχεία – για μια ακόμη χρονιά, η εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού σε hard και soft skills αναδεικνύεται ως η πιο αποτελεσματική πρακτική για την εφαρμογή οπουδήποτε σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού.
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο, που εντοπίζει το Digital Transformation in Greece 2020-2021 report, είναι ότι, παρ’ όλο που, πριν από την πανδημία 7 στις 10 ελληνικές επιχειρήσεις είχαν μόλις το 25% του εργατικού τους δυναμικού σε remote work, μετά από την έξαρση του Covid-19, 6 στις 10 επιχειρήσεις έχουν πάνω από το 50% του δυναμικού τους να εργάζεται από απόσταση.
Περί τηλεργασίας
Η εργασία από απόσταση ήρθε για να μείνει και αυτό πιστεύει και το 81,7% των ερωτηθέντων. Ωστόσο, η εικόνα είναι λίγο διαφορετική, όταν αναφερόμαστε στην ετοιμότητα των επιχειρήσεων, καθώς μόλις 14,8% των εταιρειών απάντησε ότι ήταν σε θέση να προχωρήσει σε αυτήν την αλλαγή άμεσα. Ποσοστό 48,4% απάντησε πως ήταν αρκετά έτοιμοι να το κάνουν.
Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα της έκθεσης αφορά το πάντα “ευαίσθητο” και “κρίσιμο” κομμάτι της εργασίας με δεδομένα: το 56,1% των ελληνικών επιχειρήσεων ανέφερε ότι δεν συλλέγονται ή συλλέγονται μόνο μερικώς δεδομένα. Στο μεταξύ, από αυτούς που το κάνουν συστηματικά το 61% χρησιμοποιεί τις πληροφορίες για να κατανοήσει καλύτερα τον πελάτη.
Όπως δείχνει το report, το 57,3% σημείωσε ότι δεν κάνει χρήση συμπεριφορικών δεδομένων ή μεθοδολογιών ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού για να βελτιώσει τις παροχές στους χρήστες του. Επίσης, το 48,8% απάντησε ότι δεν χρησιμοποιεί καμία διαδικασία διαχείρισης ιδεών, ώστε να εκμεταλλευτεί τη δημιουργικότητα του εργατικού δυναμικού της.
“Φέτος μάθαμε ότι ο μετασχηματισμός δεν είναι όσο αδύνατος, παρακινδυνευμένος ή δύσκολος φανταζόμασταν. Πρέπει να κάνουμε πράξη τα όσα μάθαμε, να καταλάβουμε ότι η τεχνολογία είναι το μέσο για να προχωρήσουμε μπροστά και να νικήσουμε την αβεβαιότητα. Είναι απαραίτητος ο χρηστοκεντρικός σχεδιασμός και η ανάλυση συμπεριφορικών δεδομένων, αλλά και η αναδόμηση των οργανισμών”, αναφέρεται στον πρόλογο που υπογράφει ο Φίλιππος Ζακόπουλος, Managing Partner του Found.ation.
Sepe