Οι περιπτώσεις απάτης στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου εκτιμάται ότι θα ευθύνονται για απώλειες της τάξης των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως εντός του 2021, σημειώνοντας ετήσια αύξηση κατά 18%, σύμφωνα με στοιχεία της Juniper Research. Η αξία των διαδικτυακών απωλειών συνεχίζει να αυξάνεται σε σχέση με το ποσό των 17,5 δισ. δολάρια το 2020, γεγονός που επηρεάστηκε αναμφίβολα από την πρόσφατη μετάβαση πολλών επιχειρήσεων στο Διαδίκτυο εν καιρώ πανδημίας. Καθώς οι καταναλωτές αισθάνονται πιο εκτεθειμένοι από ποτέ στην απάτη, υιοθετώντας όλο και περισσότερο τις συνήθειες online αγορών, είναι πλέον προφανές ότι οι έμποροι πρέπει να πασχίσουν περισσότερα για να εφαρμόσουν στρατηγικές πρόληψης της απάτης σε όλα τα κανάλια ηλεκτρονικού εμπορίου τους, χωρίς υψηλό κόστος, ρίσκο και άλλους κινδύνους, αλλιώς θα συνεχίσουν να έρχονται αντιμέτωποι με μεγάλες απώλειες. Επιπλέον, οι απώλειες αυτές δεν είναι μόνο οικονομικής φύσης, καθώς πλήττουν εξίσου την αξιοπιστία των εμπορικών σημάτων και τη συνολικότερη θέση τους στην αγορά.

Παράλληλα με την αυξανόμενη δημοτικότητα των υπηρεσιών χωρίς χρήση μετρητών, όλο και πιο εξελιγμένες μέθοδοι απάτης λαμβάνουν εκτενώς χώρα σε παγκόσμια κλίμακα, συμπεριλαμβανομένης της ανακατεύθυνσης από το αναδυόμενο παράθυρο πληρωμής σε άλλες ιστοσελίδες, τις «δοκιμαστικές» συναλλαγές ή την πλαστογράφηση κωδικών πρόσβασης. Παρά τα πολυάριθμα ψηφιακά μέτρα ασφαλείας, οι Έλληνες εκφράζουν όλο και περισσότερο την ανησυχία τους, φοβούμενοι το πόσο εύκολο είναι να πέσουν θύματα διαδικτυακής απάτης. Ως εκ τούτου, ειδικά κατά τη διάρκεια και μετά το πρώτο lockdown την άνοιξη του 2021, ήδη καταγράφονται μεγαλύτεροι αριθμοί δόλιων περιστατικών και σχετικές επίσημες καταγγελίες, δημιουργώντας την ανάγκη για ακόμα αυστηρότερους κανόνες κατά του e-απάτη, όπως καταδεικνύουν, μεταξύ άλλων, πρόσφατα στοιχεία του Συνηγόρου του Πολίτη.

«Σε μια κατάσταση συνεχούς κινδύνου, οι εταιρείες βρίσκονται ολοένα και περισσότερο σε επιφυλακή και προετοιμάζονται κατάλληλα για να δώσουν και τον δικό τους αγώνα για την ασφάλεια των πελατών τους, μία απαιτητική προσπάθεια που περιλαμβάνει τη χρήση εξειδικευμένων εργαλείων και τη διευρυμένη προστασία των πληρωμών. Ωστόσο, οι λύσεις ασφαλείας που σκοπεύουμε να εφαρμόσουμε στην πλατφόρμα μας πρέπει να είναι δικαιολογημένες και να μη δυσχεραίνουν την αγοραστική εμπειρία και το ίδιο το checkout. Εξίσου σημαντικό είναι να έχουμε κατά νου ότι αυτή η διαδικασία δεν πρέπει να απαιτεί υπερωρίες ή άλλη επιπρόσθετη ενασχόληση από την πλευρά των υπαλλήλων κάθε επιχείρησης», σχολιάζει ο Michał Bogusławski, Εμπορικός Διευθυντής της ZEN.com.

Ο κάτωθι σύντομος οδηγός επιχειρεί να περιγράψει τις σωστές οδηγίες και στρατηγικές για τη βελτίωση της ασφάλειας των συναλλαγών και τη διατήρηση της ψηφιακής εμπειρίας των καταναλωτών στο καλύτερο δυνατό επίπεδο.

5 συμβουλές για να βοηθήσετε την επιχείρησή σας να πλοηγηθεί με ασφάλεια στην ταραχώδη θάλασσα του ηλεκτρονικού εμπορίου

  1. Επιλέξτε μία πλατφόρμα που παρέχει ασφαλή συστήματα online πληρωμών, πλήρως συμβατά με το PCI DSS(Payment Card Industry Data Security Standard / Πρότυπο Ασφάλειας Δεδομένων Βιομηχανίας Καρτών Πληρωμών).

Ξεκινήστε με μια σταθερή βάση, πάνω στην οποία θα χτίσετε την εικόνα και τη θέση της εταιρείας σας στον νευραλγικό και ανερχόμενο τομέα του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου. Δείξτε εμπράκτως στους πελάτες σας ότι το e-shop σας αξίζει την εμπιστοσύνη τους, εφαρμόζοντας έναν πάροχο πληρωμών με το υψηλότερο και παγκόσμιας κλάσης επίπεδο ασφαλείας, το οποίο εγγυάται ότι εφαρμόζει τα αυστηρά πρότυπα του PCI Security Standard Council, με την αντίστοιχη πιστοποίηση. Χάρη σε αυτά, το σύνολο των δεδομένων, όπως οι αριθμοί των τραπεζικών καρτών και οι κωδικοί PIN, είναι κρυπτογραφημένο, αποστέλλεται και αποθηκεύεται σύμφωνα με όλες τις ισχύουσες διαδικασίες, γεγονός που εξασφαλίζει τη μάξιμουμ δυνατή ασφάλεια και προστασία τόσο για τον παραλήπτη της πληρωμής όσο και για τον κάτοχο της κάρτας.

  1. Δημιουργήστε ένα σχέδιο δράσης χρησιμοποιώντας επαλήθευση πολλαπλών σταδίων (μαζί με την υποχρεωτική επαλήθευση του αριθμού CVV της κάρτας).

Στην εποχή της αυξημένης δραστηριότητας των ψηφιακών απατεώνων, η επαλήθευση με τον αριθμό CVV διασφαλίζει μεγαλύτερο βαθμό προστασίας του αγοραστή, αποτρέποντας την παράνομη χρήση κάρτας πληρωμής, ακόμη και μετά την πρόσβαση στα δεδομένα του πελάτη. Επίσης, εξετάστε παράλληλα μια πρόσθετη μέθοδο επαλήθευσης συναλλαγών στο διαδίκτυο με ενσωματωμένες λύσεις και αυτοματοποιημένα εργαλεία τεχνολογίας, όπως είναι για παράδειγμα η υπηρεσία token ή ένας εφάπαξ κωδικός πρόσβασης ή ελέγχου ταυτότητας.

  1. Χρησιμοποιήστε εργαλεία ανίχνευσης απάτης και ερευνήστε τη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Η άμεση και αποτελεσματική αντίδραση σε αθέμιτες πρακτικές είναι ζωτικής σημασίας. Όλες οι ύποπτες συναλλαγές θα πρέπει να υπόκεινται σε έλεγχο πάραυτα και να διαβιβάζονται σε έναν ειδικό στον τομέα της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο ή σε έναν εξειδικευμένο επαγγελματία IT. Είναι ανεπίτρεπτο να κάνετε εκπτώσεις στο ζήτημα αυτό μόνο και μόνο για να γλιτώσετε το σχετικό κόστος, ή απλώς κάνοντας τα στραβά μάτια σε τέτοιου είδους νέες απειλές. Κάθε εταιρεία είναι ευάλωτη και πρέπει να είναι σε ετοιμότητα. Η εξοικονόμηση χρημάτων σε ζητήματα ασφαλείας ενδέχεται να την εκθέσει σε ασύγκριτα μεγαλύτερες απώλειες στο μέλλον. Οι εξειδικευμένες πλατφόρμες που λειτουργούν αυτόματα και με διακριτικότητα σας επιτρέπουν να έχετε τη δυνατότητα γρήγορης και σωστής αντίδρασης στις πρώτες ενδείξεις επικείμενων προβλημάτων.

  1. Συλλέξτε μόνο τα απολύτως απαραίτητα προσωπικά στοιχεία των πελατών.

Το ζήτημα της αποφυγής ηλεκτρονικής απάτης δεν αφορά μόνο την πρόσβαση στις απαραίτητες πληροφορίες σύμφωνα με τις απαιτήσεις του GDPR. Ωστόσο, υπό το πρίσμα του νομικών κανονισμών, ο καταναλωτής οφείλει να γνωρίζει ποια θα είναι ακριβώς η χρήση των συγκεκριμένων στοιχείων και προσωπικών δεδομένων που μοιράζεται με τις επιχειρήσεις (π.χ. η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που χρησιμοποιείται μόνο για την εγγραφή στο ενημερωτικό δελτίο/newsletter). Ο χρυσός κανόνας είναι να αποθηκεύετε μόνο τα άκρως απαραίτητα ευαίσθητα δεδομένα. Εάν δεν γνωρίζετε εκ των προτέρων με ποιον τρόπο θα κάνετε χρήση αυτών, είναι προτιμότερο να μην τα συλλέξετε. Χάρη στην τακτική αυτή, δεν θα πέσετε θύμα κατηγοριών για αθέμιτες πρακτικές και οι επιχειρηματική σας δραστηριότητα θα παραμείνει διαφανής.

  1. Εάν εξακολουθούν να καταγράφονται αδικαιολόγητες αντιστροφές χρέωσης στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα, αξίζει τον κόπο να εξετάσετε μια πλατφόρμα πληρωμής που θα είναι κατάλληλη να τις χειριστεί.

«Η διαδικασία αυτο-ανίχνευσης της απάτης ηλεκτρονικού εμπορίου από μια εταιρεία εξακολουθεί να είναι δαπανηρή, δύσκολη και αβέβαιη. Οι διαδικτυακές επιχειρήσεις και τα online καταστήματα έχουν πλέον πολλές επαγγελματικές και απόλυτα εξειδικευμένες λύσεις στη διάθεσή τους, βασισμένες σε ανταγωνιστικά πρότυπα ασφάλειας πληρωμών. Στη ZEN.com, εστιάσαμε εξαρχής σε χρηματοοικονομικές λύσεις που υποστηρίζουν κάθε εταιρεία σε πραγματικό χρόνο, μειώνοντας τις πιθανότητες δόλιων αθέμιτων πράξεων και μη εγκεκριμένων συναλλαγών από ανέντιμους καταναλωτές. Οι άμεσες αντιστροφές χρέωσης αποτελούν μία από τις λύσεις που υποστηρίζουν τους επιχειρηματίες από την αρχή έως το τέλος», αναφέρει ο Dawid Rożek, ο CEO της ZEN.com.

Η αποφυγή πρόσθετων δαπανών για περιπτώσεις αντιστροφής χρέωσης είναι όντως δυνατή χάρη στις σύγχρονες πλατφόρμες πληρωμών, όπως η ZEN.com, οι οποίες αναλαμβάνουν τη διευθέτησή τους και τα εν λόγω κόστη. Παρότι η μηδενική εξάλειψη των επιστροφών από πελάτες είναι συχνά ανέφικτη, στόχος μας παραμένει η εξασφάλιση αρμονίας στα οικονομικά μας ζητήματα και η βεβαιότητα της διατήρησης των εσόδων μας, για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο.