Η έκρηξη των ηλεκτρονικών συναλλαγών που σημειώθηκε στην Ελλάδα μετά τον Μάρτιο ως αποτέλεσμα του lockdown και της ανάγκης για κοινωνική αποστασιοποίηση, δίνει μία επιπλέον ευκαιρία για ανάπτυξη στις fintech εταιρείες, δηλαδή σε όσες παρέχουν χρηματοπιστωτικά προϊόντα και υπηρεσίες μέσα από νέες τεχνολογίες. Αρωγός σε αυτή τη προσπάθεια είναι η Visa.
Οι ψηφιακές πληρωμές εδώ και καιρό έχουν επεκταθεί πολύ πιο πέρα από τις “παραδοσιακές” συναλλαγές για την αγορά ενός αγαθού ή μίας υπηρεσίας. Αφορούν πλέον πολύ πιο σύνθετες κινήσεις που συνδέονται με τα social media, τις ηλεκτρονικές κρατήσεις και παραγγελίες, την καλύτερη κατανόηση των προτιμήσεων πελατών και την μείωση των εξόδων του, την ανάληψη του “βάρους” παρακολούθησης παραγγελιών, ακόμη και με φιλανθρωπικούς σκοπούς. Μόνο που η ανάπτυξη και προώθηση αυτών των νέων τρόπων πληρωμών και η στήριξη του ψηφιακού εμπορίου για τους Έλληνες καταναλωτές και εμπόρους απαιτεί επενδύσεις και τεχνογνωσία.
Τα σχέδια της ΕΕ για το ταμείο ανάκαμψης των 750 δισ. ευρώ έχουν στον πυρήνα τους τον κλάδο στο πλαίσιο της πολιτικής ψηφιακής μετάβασης και οι προοπτικές ανάπτυξης είναι μεγάλες. Αλλά οι χρηματοδοτήσεις αναμένονται από το 2021 και, προς το παρόν, η ιδιωτική πρωτοβουλία είναι αναγκαία για την στήριξή τους.
Οι νέοι ορίζοντες
Η Visa, μία εκ των σημαντικότερων εταιρειών παγκοσμίως στο χώρο των ψηφιακών πληρωμών, στέκεται δίπλα στην καινοτόμα επιχειρηματικότητα. Μαζί με την Crowdpolicy, πρωτοπορούν στην προώθηση νέων τρόπων πληρωμής, ενώ παράλληλα ενισχύουν τις εμπειρίες ψηφιακού και κινητού εμπορίου για καταναλωτές και εμπόρους.
Όχημα είναι το Visa Innovation Program. Το Πρόγραμμα Καινοτομίας της Visa λειτουργεί ως μια πλατφόρμα συνεργασίας όπου οι fintechs και οι επιχειρηματικοί συνεργάτες της Visa συνεργάζονται για την αντιμετώπιση προκλήσεων σε όλη την αγορά με απτές λύσεις στη νέα μεταβαλλόμενη οικονομία.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2019, πολύ πριν ξεσπάσει η υγειονομική κρίση. Στόχος είναι οι fintech να εξελίξουν όχι μόνο την τεχνογνωσία που χρησιμοποιούν, αλλά και τη δική τους οργάνωση και έτσι να αναπτυχθούν. Επέλεξε συνολικά πέρυσι και φέτος 12 Fintechs που θα έχουν πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα συμβούλων, mentors, coaches και του δικτύου της Visa, ενώ θα λάβουν υποστήριξη σε διάφορους τομείς σχετικά με την ανάπτυξη των επιχειρήσεων τους και άλλους σχετικούς τομείς.
Η συνεργατική πλατφόρμα
Το Visa Innovation Program, λειτουργεί ως μία συνεργατική πλατφόρμα. Σε αυτή οι εταιρείες fintechs και οι συνεργάτες της Visa δουλεύουν μαζί με στόχο να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της αγοράς με έμφαση στην αλλαγή της συμπεριφοράς στις πληρωμές από μετρητά σε χρήση καρτών σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: τις ημερήσιες δαπάνες των Ελλήνων καταναλωτών, τα έσοδα από τον τουρισμό, τις μετακινήσεις καθώς και συναλλαγές προς καταναλωτή (G2C), καταναλωτή προς δημόσιο (C2G), επιχείρηση προς επιχείρηση (B2B) και Peer to Peer (P2P).
Απευθύνεται σε μικρές αλλά και μεγάλες fintech εταιρείες, κάποιες εκ αυτών έχουν μία ολοκληρωμένη λύση, ενώ άλλες έχουν ένα προϊόν που χρειάζεται ανάπτυξη για να ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες της αγοράς. Επίσης δέχεται μικρότερες εταιρείες που μπορούν μέσα από το οικοσύστημα παροχής υπηρεσιών της Visa να εξελιχθούν ψηφιακά.
1η φάση
Η 1η μεγάλη κίνηση έγινε το 2019 με το “κάλεσμα” της fintech κοινότητας στο Fintech Summer Meetup. Η κ. Ανδριάνα Παππά, Country Manager της Visa Ελλάδας παρουσίασε τους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών που θα αναπτυχθούν τα επόμενα χρόνια με την εκτίμηση πως ο αριθμός των εμπόρων με τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα φτάσουν τα 500 εκατ. σημεία πώλησης και προανήγγειλε το Visa Innovation Program σε άμεση συνεργασία με την εταιρεία τεχνολογίας και καινοτομίας Crowdpolicy.
Το πρόγραμμα που έχει στόχο την άμεση συνεργασία με την τοπική startup και fintech κοινότητα το 2019, επέλεξε ανάμεσα σε 50 εταιρείες που κατέθεσαν πρόταση 6 fintech (Bubblz για την επιβράβευση φωτογραφιών που ανεβάζονται στα social media, Doitforme.eu για επαγγελματίες παροχείς υπηρεσιών, Ferryhopper για online κρατήσεις ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, Linked Business που συνδυάζει επιχειρηματικά δεδομένα για ευφυείς επιχειρηματικές λύσεις, Orderstate για την παρακολούθηση σύνθετων παραγγελιών B2B και Stoferno.gr για την παράδοση προϊόντων από τοπικά καταστήματα).
Ο 1ος κύκλος ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2020 περιλαμβάνοντας πάνω από 100 ώρες mentoring των εταιριών με στελέχη των τραπεζών, της Visa και της Crowdpolicy, Design sprints για προσδιορισμό των εφαρμογών (PoCs), 4 σχετικά events με πάνω από 250 συμμετέχοντες ενώ έχει ξεκινήσει η υλοποίηση 4 πιλοτικών εφαρμογών – συνεργασιών με τις τράπεζες και τη Visa.
2η φάση
Σε εξέλιξη πλέον είναι ο 2ος κύκλος της Visa και της Crowdpolicy για την Ελλάδα και την Κύπρο. Το Selection Day έλαβε χώρα online στις 10 Απριλίου με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή από το startup και fintech οικοσύστημα, καθώς και με στελέχη από Τράπεζες, την Visa Ελλάδας, Βουλγαρίας και Τουρκίας και τα Venture Capitals Unifund και Metavallon. Επιλέχθηκαν 6 εταιρίες (Giving Streets, iSPIRAL, Plum, Quadible, Simply και SquareDev).
Ο στόχος αυτής του κύκλου είναι να επεκταθεί περαιτέρω το πρόγραμμα και να επιταχύνει την ανάπτυξη μεταξύ των startups, των τραπεζών που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα (Alpha Bank, Attica, Eurobank, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Τράπεζα Πειραιώς και Visa).
Θα αξιοποιήσουν τη μέθοδο της συνδημιουργίας καθώς και την μέθοδο ανοιχτής καινοτομίας σε μια προσπάθεια να προσαρμόσουν τις υφιστάμενες λύσεις τους σύμφωνα με τις συγκεκριμένες ανάγκες και προκλήσεις της αγοράς. Επίσης θα αξιοποιήσουν την πλατφόρμα Visa Developer Platform (VDP), η οποία προσφέρει απλοποιημένη και φιλική προς το χρήστη πρόσβαση σε πολλά από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της Visa, μέσω διασυνδέσεων προγραμματισμού εφαρμογών (ΑPIs), επιτρέποντας στον καθένα να μετατρέψει πρωτοπόρες ιδέες σε νέες εμπειρίες ψηφιακών συναλλαγών, καλύπτοντας ταυτόχρονα τα τεχνολογικά πρότυπα.
Οι έξι εταιρείες του 2ου Cohort for Visa Innovation Program είναι ώριμες νεοσύστατες επιχειρήσεις και fintechs που έχουν καινοτομία και επιχειρηματικό πυρήνα. Οι επιλεγμένες εταιρείες είναι οι:
1. Giving Streets: https://givingstreets.com/. Η πλατφόρμα επιτρέπει άμεσες, μη εγχρήματες δωρεές σε άστεγους, street artists ή φιλανθρωπικά ιδρύματα, καθώς και εξαργύρωση των χρημάτων που έχει συγκεντρώσει κάθε ωφελούμενος σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις για αγορά αγαθών ή υπηρεσιών. Είναι μια εφαρμογή smart phone που χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής (blockchain, distributed ledger, smart contracts) προκειμένου να εξασφαλίσει πλήρη διαφάνεια και ευθύνη στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται. Οι δωρεές είναι άμεσα διαθέσιμες στον ωφελούμενο και τα επόμενα βήματα είναι η επέκταση σε ομάδες όπως οι πρόσφυγες και οι αιτούντες άσυλο και να γίνουν οι κοινωνίες πιο ανοικτές σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμών.
2. Quadible: https://www.quadible.co.uk/: Βοηθά τράπεζες να μειώσουν τα κόστη τους και να βελτιώσουν την ικανοποίηση των πελατών τους με μία πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης. Πραγματοποιεί συνεχή έλεγχο ταυτότητας των χρηστών, χωρίς να απαιτείται κάποια είσοδος από τον ίδιο τον χρήστη. Μαθαίνοντας περισσότερα από 14 μοναδικά χαρακτηριστικά συμπεριφοράς (πως κινείται, πως χρησιμοποιεί το κινητό του, τα βιομετρικά ή τα χαρακτηριστικά των συναλλαγών του) περιορίζοντας την οικονομική απάτη και μειώνοντας το βάρος των κωδικών πρόσβασης, των ελέγχων άρα και τους κόστους που επωμίζονται.
3. i-Spiral: https://www.i-spiral.com/. Είναι ένας κορυφαίος πάροχος λογισμικού Ρυθμιστικής Τεχνολογίας. Οι λύσεις του περιλαμβάνουν πρωτοποριακές τεχνολογίες όπως cloud computing, machine learning και BI analytics με σκοπό την ανίχνευση απάτης και τη διαχείριση των κινδύνων γρηγορότερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια. Η τεχνογνωσία της iSPIRAL εκτείνεται σε διάφορους τομείς όπως είναι ο Τραπεζικός Τομέας, Επενδύσεις, Forex, Ασφάλειες, Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών, Έλεγχος, Νομικές εταιρείες, Πάροχοι Τηλεπικοινωνιών, Νοσοκομεία και Κλινικές, και Κυβερνητικοί φορείς.
4. Plum: https://withplum.com/. Είναι ο οικονομικός βοηθός τεχνητής νοημοσύνης που ενισχύει το τραπεζικό υπόλοιπο των χρηστών της. Αναλύοντας το εισόδημα και τις δαπάνες τους προσδιορίζει πως μπορούν να γίνουν μικρές αποταμιεύσεις για λογαριασμό τους. Εντοπίζει πότε οι χρήστες της υποχρεώνονται σε λογαριασμούς και τους ειδοποιεί αυτόματα όταν υπάρχει καλύτερη προσφορά και προσφέρει μια σειρά επενδυτικών επιλογών.
5. SquareDev: https://www.squaredev.io/. Με στόχο να οικοδομήσει εμπιστοσύνη μεταξύ δανειστών χρησιμοποιεί την επιστήμη δεδομένων με το Open Banking (PSD2) για τη δημιουργία προγνωστικών λύσεων ανάλυσης για όλους.
6. Simply: https://www.simplypos.com/. Είναι ένα έξυπνο σύστημα εμπορικής και οικονομικής διαχείρισης για καταστήματα λιανικής. Με όπλο την τεχνητή νοημοσύνη βοηθά τους ιδιοκτήτες να παίρνουν σωστές αποφάσεις και να διαχειρίζονται τα καταστήματα τους. Τους απαλλάσσει από διαδικασίες όπως η διαχείριση του ηλεκτρονικού καταστήματος, οι παραγγελίες στους προμηθευτές, οι ηλεκτρονικές πληρωμές, το marketing, η παρακολούθηση των στατιστικών και πολλά άλλα.