Στο «νούμερο ένα» κανάλι για την ανακάλυψη νέων προϊόντων από τις τουλάχιστον τρεις τελευταίες γενιές ενηλίκων, αναδεικνύονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ οι απευθείας αγορές μέσω αυτών αυξάνονται σε ετήσια βάση. Κι όλα αυτά σε μια εποχή που το «ψάξτο στο Google» μετατρέπεται ολοένα περισσότερο σε «ψάξτο στο Tik Tok».
Τα παραπάνω προέκυψαν από την εισήγηση της επικεφαλής του «Hays Travel», του μεγαλύτερου ανεξάρτητου ταξιδιωτικού πράκτορα στο Ηνωμένο Βασίλειο, Dame Αϊριν Χέις (Irene Hays) στο ετήσιο συνέδριο του Institute of Travel and Tourism (ΙTT) στο Πόρτο Καρράς. Η διοργάνωση του συνεδρίου, που θεωρείται από τα κορυφαία της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, επέστρεψε έπειτα από 27 χρόνια στην Ελλάδα (η τελευταία φορά που είχε πραγματοποιηθεί στη χώρα μας ήταν το 1997, στην Αθήνα).
Κατά την Dame Χέις, βάσει έρευνας, το 33% των καταναλωτών ανακάλυψαν τουλάχιστον ένα νέο προϊόν στα social media το τελευταίο τρίμηνο. Παράλληλα, ένας στους τέσσερις εκπροσώπους των γενιών Χ (όσων έχουν γεννηθεί από τα μέσα της δεκαετίας του ‘60 ώς τις αρχές των ‘80), Υ (γεν. μεταξύ 1981 και 1996) και Ζ (γεν. ώς τις αρχές της δεκαετίας του 2010), που αριθμούν από κοινού δεκάδες εκατομμύρια ταξιδιώτες, προτιμά το κανάλι των social media έναντι οποιουδήποτε άλλου για να ανακαλύψει νέα προϊόντα. Παρόλα αυτά, ο τουρισμός εξακολουθεί να βρίσκεται χαμηλότερα στις αναζητήσεις, σε σχέση, για παράδειγμα, με τα …αξεσουάρ για σκύλους.
Θα αντικαταστήσει η Τεχνητή Νοημοσύνη τους ταξιδιωτικούς πράκτορες;
Θα αντικαταστήσει η δημιουργική Τεχνητή Νοημοσύνη (generative AI) τους ταξιδιωτικούς πράκτορες; «Η δημιουργική ΤΝ είναι βοηθός και στήριξη για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, όχι αντικαταστάτρια. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες γνωρίζουν την πληροφορία που είναι “ungooglable” (δεν μπορείς να τη βρεις στις μηχανές αναζήτησης) και τις προτιμήσεις των πελατών τους. Μπορεί το ChatGPT να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα ταξιδιού, αλλά δεν μπορεί να βοηθήσει τον ταξιδιώτη, αν κάτι δεν πάει καλά» είπε χαρακτηριστικά η Κλερ ντε Μπόνο (Claire de Bono), αναπληρώτρια διευθύντρια στρατηγικής και μετασχηματισμού της Amadeus.
Ωστόσο, διευκρίνισε, η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) βρίσκεται ήδη στην «καρδιά» πολλών εργαλείων για τον τομέα των ταξιδιών και της τουριστικής βιομηχανίας, ενώ μεταμορφώνει το μάρκετινγκ και τις τουριστικές υπηρεσίες, όπως επισήμανε στο συνέδριο.
H ίδια σχολιάζοντας τους φόβους γύρω από την Τεχνητή Νοημοσύνη, επισήμανε ότι τείνουμε να μεγενθύνουμε υπερβολικά τις πιθανές επιπτώσεις μιας τεχνολογίας βραχυπρόθεσμα και να τις υποτιμούμε μακροπρόθεσμα και αυτό συμβαίνει πιθανότατα στην τρέχουσα συγκυρία. Στην πραγματικότητα, η ΤΝ είναι προς το παρόν μόνο μια μηχανή με σημαντικό αριθμό περιορισμών στη λειτουργία της, αν και πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι, μαζί με τη μεγάλη δύναμη που μπορεί να απελευθερώσει η συγκεκριμένη τεχνολογία, έρχεται και η μεγάλη ευθύνη.
Ενδεικτικά ανέφερε τις προκαταλήψεις με τις οποίες συχνά λειτουργεί η ΤΝ ενσωματώνοντας τις πεποιθήσεις των προγραμματιστών της, αλλά και τις παραισθήσεις που παρουσιάζει («παραισθήσεις» της ΤΝ ονομάζεται η τάση της να παρουσιάζει ψευδή πληροφορία με αληθοφανή τρόπο). Για αυτό άλλωστε, δήλωσε ευγνώμων για το γεγονός ότι υπάρχει εξελισσόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο για την ΤΝ, επί του οποίου η Ευρώπη και οι ΗΠΑ δείχνουν να ομονοούν, ακολουθώντας κοινές αρχές.
Στα πολλά και ελκυστικά χαρακτηριστικά της Χαλκιδικής, οικοδέσποινας του φετινού συνεδρίου του ΙΤΤ, αναφέρθηκε κατά τον χαιρετισμό της η αρμόδια αντιπεριφερειάρχης, Κατερίνα Ζωγράφου. Ενδεικτικά ανέφερε τις φημισμένες παραλίες της Χαλκιδικής, υπενθυμίζοντας πως αναδείχθηκε και πάλι φέτος νικήτρια στην Ελλάδα για το πρόγραμμα των «γαλάζιων σημαιών», τα δάση της, που προσφέρονται για πεζοπορία, ποδηλασία και εξερεύνηση της φύσης, αλλά και την ιστορική της παρακαταθήκη: «Οι επισκέπτες μπορούν να βαδίσουν στα χνάρια του φιλόσοφου Αριστοτέλη, στον εξαιρετικό αρχαιολογικό χώρο των αρχαίων Σταγείρων. Μπορούν όμως και να επισκεφθούν και το παγκοσμίως γνωστό Σπήλαιο των Πετραλώνων με το περίφημο κρανίο του Αρχανθρώπου, το ανακαινισμένο Αρχαιολογικό Μουσείο Πολυγύρου, να περιηγηθούν την αρχαία Όλυνθο, την ονομαστή πρωτεύουσα του Κοινού των Χαλκιδέων ή να γνωρίσουν από κοντά τους διάσπαρτους σε όλο το νομό Βυζαντινούς Πύργους» είπε, ενώ αναφέρθηκε και στα πολιτιστικά και πολιτισμικά μνημεία, όπως το ‘Αγιον Ορος, αλλά και στην εξαιρετική γαστρονομική της ταυτότητα.