Η ηλεκτρονική πλατφόρμα που δημιούργησε η προηγούμενη κυβέρνηση (με τον νόμο 4605/2019), παρά τις ουσιαστικές βελτιώσεις της σημερινής, τελικά αποδείχθηκε μη δημοφιλής.
Αντίθετα, οι “κόκκινοι” δανειολήπτες -στην συντριπτική τους πλειοψηφία- προτίμησαν μια απευθείας διαπραγμάτευση με τις 23 εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων είτε μια τελευταία προσπάθεια με τις Τράπεζες λίγο πριν τον πλειστηριασμό…
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε χθες το υπουργείο Οικονομικών για το β΄ εξάμηνο του 2019:
- Μέσω Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (servicers) ρυθμίστηκαν με επιτυχία 20.593 δάνεια, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Στο 75% των δανείων αυτών υπήρξε σημαντική μείωση του ποσού οφειλής ( “κούρεμα”). Από αυτά, 20.340 ήταν στεγαστικά και καταναλωτικά, καθώς και δάνεια μικρών επιχειρήσεων, ύψους 700 εκατ. ευρώ, ενώ 253 ήταν δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ύψους 498 εκατ. ευρώ.
- Απευθείας από τις τράπεζες, ρυθμίστηκαν 43.400 δάνεια συνολικού ύψους 3,2 δισ. ευρώ.
Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που δημιούργησε προεκλογικά η προηγούμενη κυβέρνηση και λειτούργησε ουσιαστικά μόνον …μετά τις εκλογές του Ιουλίου, οι προτάσεις ρύθμισης που έχουν υποβληθεί από τις τράπεζες προς τους δανειολήπτες, έφτασαν τις 924. Συνολικά, υποβλήθηκαν 2.375 αιτήσεις δανειοληπτών.
Κατά συνέπεια, στο β’ εξάμηνο του 2019, ρυθμίστηκαν μέσω τραπεζών και servicers 63.993 δάνεια, ενώ στην πλατφόρμα υποβλήθηκαν 2.375 αιτήσεις.
Το Υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι μέχρι τις 30 Απριλίου 2020 που λήγει η περίοδος της όποιας προστασίας της πρώτης κατοικίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, οι αιτήσεις θα φτάσουν τις 5.000 περίπου.
Γι’ αυτούς -και μόνον γι’ αυτούς- τους δανειολήπτες θα υπάρξει προστασία μετά την 1η Μαΐου 2020.
Οπως δήλωσε χθες ο κ. Σταϊκούρας σε συνέντευξή του στον Αlpha, οι 23 servicers που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα διαχειρίζονται δάνεια 65 δισ. ευρώ και απασχολούν 3.500 άτομα. Ο υπουργός διευκρίνισε ότι ορισμένοι servicers είναι βραχίονες τραπεζών.
Είναι λίγοι , ελάχιστοι οι οφειλέτες (περίπου 8%), που ανταποκρίθηκαν μέχρι σήμερα στο email που έστειλε το υπουργείο σε όσους μπήκαν στην πλατφόρμα και δεν συνέχισαν τη διαδικασία ώστε να υποβάλουν αίτηση, ζητώντας διευκρινίσεις. Από τις απαντήσεις που έδωσαν, προκύπτει ότι ένας στους τρεις σκοπεύει να συνεχίσει τη διαδικασία υποβολής αίτησης στο άμεσο μέλλον. Ενας στους τέσσερις δήλωσε ότι δεν κατανοεί τις ενέργειες που απαιτούνται για τη συνέχιση της διαδικασίας