Ολοκληρώθηκε η τελετή παράδοσης στην κυκλοφορία του έργου του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία, παρουσία του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και τοπικών παραγόντων και φορέων.
Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, οι υφυπουργοί Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος και Χριστίνα Αλεξοπούλου, ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης, ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της MYTILINEOS Energy & Metals, Ευάγγελος Μυτιληναίος, βουλευτές, εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης κ.α.
O νέος οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία αποτελεί το τελευταίο τμήμα του αυτοκινητόδρομου που θα συνδέσει την Ιόνια Οδό, με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και τον άξονα Βόνιτσας -Λευκάδας.
Με την ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται ότι οι οδηγοί θα «κερδίσουν» 45 ολόκληρα λεπτά κατά τη διαδρομή Αθήνα – Λευκάδα, συντομεύοντας το ταξίδι προς το νησί του Ιονίου σε μόλις 3 ώρες και 20 λεπτά, ενώ μειωμένες ως προς τον χρόνο και οι μετακινήσεις προς Πρέβεζα και τους υπόλοιπους προορισμούς.
Ο οδικός άξονας Άκτιο–Αμβρακία χωροθετείται εξ’ ολοκλήρου μέσα στον νομό Αιτωλοακαρνανίας, με σημαντικά οφέλη στο επίπεδο της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, και της οδικής ασφάλειας.
Άμεσες υπολογίζεται ότι θα είναι οι επιπτώσεις στους δείκτες των ατυχημάτων αλλά και στην μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης. Ο αυτοκινητόδρομος εκτιμάται ότι θα φέρει βελτίωση στην ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος των πόλεων της Αμφιλοχίας και της Βόνιτσας, καθώς και των λοιπών ημιαστικών περιοχών (Στάνος, Σπάρτο, Παλιάμπελα κλπ), εκτρέποντας τη διαμπερή κυκλοφορία από το σημερινό οδικό δίκτυο (θόρυβος, εκπομπές καυσαερίων, οπτική ρύπανση κ.λπ.).
Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία, συνολικού μήκους 49,5 χλμ., αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,5 μ. εκάστη, μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, πλάτους 0,5μ. και κεντρική διαχωριστική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 2 μ., δηλαδή είναι συνολικού πλάτους 17 μ.
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή:
- Παράπλευρων και κάθετων δρόμων.
- Δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα.
- 9 κόμβους (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω & κάτω διαβάσεων.
Επιπλέον, με την παρούσα εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ, είναι συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορές Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξης» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ) και υλοποιείται από την ανάδοχο Μυτιληναίος.
Μητσοτάκης: «Αλλάζει την όψη της Δυτικής Ελλάδας»
«Είμαστε στο ευχάριστο σημείο, το 2024 να είναι μία πολύ σημαντική χρονιά, όχι για τη δρομολόγηση νέων έργων, αλλά για την παράδοση έργων, τα οποία κατασκευάζονται εδώ και πολύ καιρό». Αυτά τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εγκαινιάζοντας σήμερα τον νέο οδικό άξονα, ‘Ακτιου – Αμβρακίας, ο οποίος, όπως σημείωσε ο πρωθυπουργός, θα παραδοθεί το ερχόμενο Σαββατοκύριακο.
Ειδικότερα, στην ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ανέφερε:
«Όταν αναχωρήσαμε σήμερα από την Αθήνα, μας συνόδευε χιονόνερο για να φτάσουμε εδώ στην Δυτική Ελλάδα, στο αεροδρόμιο του Ακτίου και να αντικρίσουμε μία ηλιόλουστη χειμερινή μέρα, όπως οι ηλιόλουστες είναι και οι προοπτικές αυτού του ευλογημένου τόπου.
Προοπτικές, οι οποίες αναδεικνύονται ακόμα περισσότερο με την παράδοση αυτού του πολύ σημαντικού οδικού έργου.
Γνωρίζετε καλά οι κάτοικοι του τόπου την πονεμένη ιστορία της Αμβρακίας οδού και γνωρίζετε επίσης με πόση συστηματικότητα αγωνίστηκε η κυβέρνηση μας, για να ξεμπλοκάρει το έργο αυτό, μέσα από καινούριες διαγωνιστικές διαδικασίες, για να φτάσουμε σήμερα στο σημείο να παραδίδουμε στην ώρα του έναν υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο, σχεδόν 50 χιλιομέτρων, που ήταν πάγιο διαχρονικό αίτημα τριών περιφερειών, της Δυτικής Ελλάδος, της Ηπείρου αλλά και των Ιονίων Νήσων.
Και νομίζω ότι δεν θα μπορούσαμε να διαλέξουμε καλύτερο σημείο για να κάνουμε αυτήν την σεμνή τελετή από αυτό εδώ όπου φαίνεται η σύγκριση, ο παλιός δρόμος από κάτω μας, με πλάτος 7 μέτρα τον γνωρίζετε εξάλλου πολύ καλά, όπως και εγώ έχοντας επισκεφθεί πολλές φορές την περιοχή, έχω διατρέξει αυτά τα πολύ επικίνδυνα χιλιόμετρα και βέβαια ο καινούργιος δρόμος, σύγχρονος, πρωτίστως ασφαλής, περιορίζει κατά 45 λεπτά την πρόσβαση στην Λευκάδα, αλλά και στην Πρέβεζα. Ταυτόχρονα ανοίγει τελείως καινούργιες αναπτυξιακές προοπτικές για μία περιοχή της Ελλάδος, η οποία σε πολύ μεγάλο βαθμό παρέμενε αναξιοποίητη.
Έβλεπα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τις επενδύσεις οι οποίες δρομολογούνται στην ευρύτερη περιοχή και πιστεύω ότι η ύπαρξη αυτού του δρόμου θα συνεισφέρει καθοριστικά, έτσι ώστε μία τόσο όμορφη, πλην όμως ανεξερεύνητη, γωνιά της πατρίδας μας να κεντρίσει περισσότερο επενδυτικό ενδιαφέρον. Κατά συνέπεια, να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις απασχόλησης και καλύτερα εισοδήματα για όλους τους πολίτες.
Και βέβαια θέλω να σταθώ, όπως πάντα, στην ειδική διάσταση που όλα αυτά τα οδικά έργα έχουν στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας: για τις ζωές που χάθηκαν σε επικίνδυνους δρόμους και για την τεράστια πρόοδο που επιδεικνύουν όλοι οι δείκτες οδικής ασφάλειας κάθε φορά που εγκαινιάζουμε έναν σύγχρονο κλειστό ασφαλή αυτοκινητόδρομο.
Για όλους αυτούς τους λόγους το έργο αυτό έχει τη δική του ξεχωριστή σημασία και με πολύ μεγάλη χαρά θα το παραδώσουμε και επίσημα στην κυκλοφορία το ερχόμενο Σαββατοκύριακο.
Θέλω επίσης, κυρίες και κύριοι, να τονίσω την πολύ μεγάλη σημασία την οποία η κυβέρνησή μας έχει αποδώσει συνολικά στη δρομολόγηση έργων υποδομής τα οποία χρόνιζαν εδώ και δεκαετίες. Και να υπερθεματίσω αυτό το οποίο είπε και ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών: τη δυνατότητά μας να συνεργαστούμε με τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες της χώρας με όρους ειλικρίνειας, συνέπειας και προβλεψιμότητας.
Γι’ αυτό σήμερα είμαστε στο ευχάριστο σημείο το 2024 να είναι μια πολύ σημαντική χρονιά, όχι για τη δρομολόγηση νέων έργων αλλά πια για την παράδοση έργων τα οποία κατασκευάζονται εδώ και πολύ καιρό.
Ο Ε65, όλο το τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα θα έχει παραδοθεί μέχρι τον Μάιο. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης, τόσο πολύπαθο, ένα έργο με απίστευτα πολύ μεγάλες δυσκολίες, θα παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς τον Νοέμβριο του 2024. Και μέσα στο 2025, αγαπητέ μου Περιφερειάρχα, μια ακόμα μεγάλη εκκρεμότητα που έρχεται από το παρελθόν, ο δρόμος Πατρών-Πύργου, θα είναι και αυτός έτοιμος. Θέλω να εκφράσω την ικανοποίησή μου γιατί και το έργο αυτό προχωράει με πολύ γρήγορους ρυθμούς και θα μπορέσουμε και στην περίπτωση αυτή να τηρήσουμε τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα.
Είμαι εξαιρετικά υπερήφανος για το γεγονός ότι στην πατρίδα μας πια έχουμε κατασκευαστικές εταιρείες υψηλοτάτου επιπέδου, που μπορούν να εκτελούν τέτοια έργα, δίνοντας ταυτόχρονα δουλειές σε δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας και μπορούν επίσης να εξάγουν την τεχνογνωσία τους στο εξωτερικό, ούσες πια εταιρείες οι οποίες είναι ανταγωνιστικές, όχι μόνο σε εθνική αλλά και σε παγκόσμια κλίμακα.
Και πρέπει, τέλος, να γνωρίζετε ότι η κυβέρνηση αυτή θα εξακολουθεί να δρομολογεί το σημαντικό έργο της ενίσχυσης των υποδομών της πατρίδας μας, αντιμετωπίζοντας και απρόβλεπτες καταστάσεις όπως η περίπτωση του «Daniel». Αλλά θα το κάνουμε πάντα με όρους συνέπειας και με όρους ειλικρίνειας, χωρίς να υποσχόμαστε έργα τα οποία μπορεί να υπάρχουν μόνο στα χαρτιά ή στη φαντασία κάποιων, έχοντας εξασφαλίσει μελετητική και χρηματοδοτική ωριμότητα.
Έτσι σφυρηλατούνται, κυρίες και κύριοι, οι σχέσεις εμπιστοσύνης πολιτείας και πολιτών. Διότι όλοι αναλάβαμε ένα στοίχημα: όταν βρεθήκαμε στη θέση να ξαναμιλήσουμε για το έργο αυτό, έπρεπε και εμείς και η εταιρεία να τηρήσουμε τις δεσμεύσεις μας και τα χρονοδιαγράμματα τα οποία είχαμε θέσει. Είναι πάντα μεγάλη ικανοποίηση όταν αυτό μπορούμε και το κάνουμε.
Είμαι σίγουρος, λοιπόν, ότι αυτός ο δρόμος θα αλλάξει πράγματι την όψη όλης της Δυτικής Ελλάδας. Θα ξεκλειδώσει νέες σημαντικές αναπτυξιακές ευκαιρίες, θα εξυπηρετεί όμως, πρώτα και πάνω απ’ όλα, τους κατοίκους της περιοχής, που χωρίς διόδια -να το τονίσουμε και αυτό-, σε έναν απολύτως ασφαλή δρόμο θα μπορούν επιτέλους να κινούνται χωρίς κάθε φορά που μπαίνουν στο αυτοκίνητο, όπως το λέμε λαϊκά, «να τρέμει το φυλλοκάρδι τους».
Καλοτάξιδος, λοιπόν, ο καινούργιος δρόμος και πραγματικά όλα τα καλά. Και να συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό να εγκαινιάζουμε και να παραδίδουμε σημαντικά έργα τα οποία βελτιώνουν την καθημερινότητα όλων των Ελλήνων».
Τα οφέλη του
Ο οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία χωροθετείται εξ’ ολοκλήρου μέσα στον νομό Αιτωλοακαρνανίας. Η αποτίμηση των ωφελειών συνοψίζεται, κυρίως, στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις στη:
-Μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών, λόγω του γεγονότος ότι το οδικό μεταφορικό έργο θα γίνεται, πλέον, σε αυτοκινητόδρομο. Σημαντικό είναι το κοινωνικό όφελος που αναμένεται να προκύψει από τη μείωση των ατυχημάτων στο σημερινό οδικό δίκτυο Στάνος – Αμφιλοχία -Σπάρτο – Λουτράκι – Δρυμός – Παλιάμπελα -Βόνιτσα, που είναι Επαρχιακές Οδοί μιας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ενιαίο οδόστρωμα, ισόπεδους κόμβους και χωρίς έλεγχο προσβάσεων. Το όφελος αυτό έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για τις αστικές περιοχές της Αμφιλοχίας και της Βόνιτσας αλλά για και τις λοιπές αστικοποιημένες περιοχές διέλευσης της σημερινής Επαρχιακής Οδού, που πλέον παρακάμπτονται.
-Μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών. Προκύπτει βελτίωση της ποιότητας αστικού περιβάλλοντος των πόλεων της Αμφιλοχίας και της Βόνιτσας, καθώς και των λοιπών ημιαστικών περιοχών (Στάνος, Σπάρτο, Παλιάμπελα κ.λπ.), καθώς με την υλοποίηση του νέου αυτοκινητόδρομου εκτρέπεται η διαμπερής κυκλοφορία από το σημερινό οδικό δίκτυο (θόρυβος, εκπομπές καυσαερίων, οπτική ρύπανση κ.λπ.).
-Βελτίωση ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου.
-Αξιοπιστία χρόνου διαδρομής,
-Αύξηση προσπελασιμότητας και άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και σύγκλιση με ευρύτερες και προνομιούχες περιοχές με αύξηση του οικονομικού – αναπτυξιακού δυναμικού της περιοχής.
-Τουριστική δραστηριότητα.
-Μείωση λειτουργικού κόστους οχημάτων των διαφόρων κατηγοριών (συμπεριλαμβανομένης και της οικονομίας καυσίμων).
-Δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, λόγω ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής στην ζώνη επιρροής του έργου.