Για το ψηφιακό μέλλον στον χρηματοπιστωτικό κλάδο μίλησε ο κος Σπυρίδων Τζαμτζής, Group IT Director της Alpha Bank κατά τη διάρκεια της πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης για την ψηφιακή εποχή της ελληνικής οικονομίας μετά τον covid-19 που διοργάνωσε η HPE.
Ο κος Τζαμτζής, αναφέρθηκε στον τραπεζικό κλάδο που εδώ και δυο δεκαετίες τουλάχιστον διανύει βήματα έως και άλματα ψηφιακού μετασχηματισμού: «Οι φυσικοί περιορισμοί που επέβαλε το lockdown λόγω πανδημίας μας βρήκαν καλά προετοιμασμένους και δεν επηρέασαν τη λειτουργία μας. Η εμπειρία μας στη χρήση τεχνολογιών client virtualization και remote desktop μας προσέφεραν τη διέξοδο για εργασία από το σπίτι. Η πρόσφατη απόπειρά μας εξόδου προς το cloud, για λύσεις office automation και collaboration, ήταν μεν ένα σημαντικό εφόδιο για την συνεργασία των απομακρυσμένων από το φυσικό χώρο ομάδων εργασίας, με την απαραίτητη όμως η προστασία της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων εργαζομένων και πελατών δεν ήταν μία παράμετρος που θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε. Όμως εξίσου σημαντικά ήταν τα εξαιρετικά γρήγορα ανακλαστικά της Διοίκησης, ώστε να προετοιμαστούμε εγκαίρως για το ενδεχόμενο lockdown. Μία από τις δυσκολότερες περιπτώσεις ήταν τα call centers, των οποίων οι εργαζόμενοι έπρεπε να εργαστούν από το σπίτι με τις ίδιες ακριβώς ευκολίες. Όμως και αυτό το πετύχαμε λόγω της τεχνολογικής επάρκειας που ήδη διέθετε η τράπεζα και μας επέτρεψε να τα λειτουργήσουμε άμεσα και αδιάλειπτα.
Ο τραπεζικός κλάδος είναι ένας ψηφιακά ώριμος κλάδος και γι’ αυτό προσαρμοστήκαμε άμεσα τόσο σε επίπεδο εσωτερικών αποφάσεων όσο και διατραπεζικών, προκειμένου και οι τέσσερις συστημικές αλλά και οι υπόλοιπες τράπεζες να έχουν μία ανάλογη συμπεριφορά προς το πληττόμενο πελατολόγιο. Ο τραπεζικός τομέας λειτούργησε σε αρμονία και βοήθησε τις κρατικές δομές να εφαρμόσουν γρήγορα κρίσιμες διαδικασίες όπως η ταυτοποίηση των χρηστών στην ψηφιακή πύλη του Δημοσίου Gov.gr, όσο και στην εφαρμογή των προγραμμάτων ανακούφισης ιδιωτών και επιχειρήσεων από τις συνέπειες της πανδημίας. Παρόλα αυτά, επιτρέψτε μου να παρατηρήσω με βάση την εμπειρία μου ότι η ελληνική κοινωνία φαίνεται να δείχνει μία φοβικότητα στην ψηφιοποίηση αν εξαιρέσουμε τις νεότερες γενιές, την οποία την ξεπερνά σε περιπτώσεις καταστροφής ή επαπειλούμενης καταστροφής, όπως τα capital controls και ο covid-19.
Για το μέλλον είναι βέβαιο ότι θα παγιωθεί και θα αποτελέσει μέρος της εργασιακής πραγματικότητας η τηλεργασία, όπως άλλωστε έγινε σε πολλές άλλες χώρες προηγουμένως για διαφορετικούς λόγους. Οι μεν επιχειρήσεις συνειδητοποίησαν πόσο ακριβό είναι το Real Estate footprint, ειδικά όταν παραμένει κενό, οι δε εργαζόμενοι πόσο οικονομικότερο είναι για την τσέπη τους και τον προσωπικό τους χρόνο να εργάζονται χωρίς να μετακινούνται. Ωστόσο, πλέον θα χρειαστεί ένας κώδικας δεοντολογίας και μία αυτοπειθαρχία κατά την τηλεργασία, διότι ο τρόπος που τη βιώσαμε αυτή τη φορά – όπως άλλωστε ήταν λογικό – ήταν σχετικά άναρχος.»