Η κρίση του κορωνοϊού και η εποχή μετά την πανδημία έφερε στο προσκήνιο προκλήσεις νέου είδους για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έχουν “χωριστεί” σε δύο στρατόπεδα, στις low cost εταιρείες και σε όλες τις υπόλοιπες.
Αντικείμενο διαμάχης είναι οι πολύτιμες “χρονοθυρίδες” σε αεροδρόμια υψηλής κίνησης με τις low cost εταιρείες να σπεύδουν να επωφεληθούν από την τρέχουσα συγκυρία.
Ειδικότερα, οι μεγάλοι όμιλοι, όπως η Lufthansa, κατάφεραν να εξασφαλίσουν μεγάλη κρατική στήριξη, εγκαταλείποντας ωστόσο τις χρονοθυρίδες, κατόπιν σχετικών απαιτήσεων.
Η Lufthansa επί παραδείγματι, αναγκάστηκε να αποδεσμεύσει 24 slots στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου. Πρόκειται για συγκεκριμένες ώρες αναχώρησης/άφιξης πτήσεων που θεωρούνται πολύ σημαντικές, με “πιλοτικούς” όρους.
Σύμφωνα με τα όσα ορίζουν οι συμφωνίες των αεροπορικών με τις κυβερνήσεις, τα εν λόγω slots, μπορούν να δοθούν τους πρώτους 18 μήνες μόνο σε αεροπορικές που δεν πετούν σήμερα στα συγκεκριμένα αεροδρόμια.
Τη συμφωνία αυτή σπεύδουν να εκμεταλλευτούν μικρότερες αεροπορικές, όπως η Ryanair και η Easyjet, στοχεύοντας το Μόναχο η πρώτη και τη Φρανκφούρτη η δεύτερη.
Σύμφωνα με το Bloomberg, oι low cost εταιρείες έλαβαν μέτρια στήριξη. Ryanair, Wizz και EasyJet άντλησαν αθροιστικά 1,5 δισ. στερλίνες από το ειδικό ταμείο της Μεγάλης Βρετανίας, ενώ Air France-KLM πήραν βοήθεια 7 δισ. ευρώ και η Lufthansa 9 δισ. ευρώ. Παράλληλα, με ταχύτατες κινήσεις προχώρησαν σε περικοπές του κόστους, με την Ryanair για παράδειγμα, να κόβει 3.000 θέσεις εργασίας πριν από περίπου ένα μήνα.
Όσον αφορά την Air France-KLM, η εταιρεία ετοιμάζεται να κόψει το 40% των εσωτερικών πτήσεων στη Γαλλία ως τα τέλη του 2021. Πιθανόν να χρειαστεί να προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου κάτι που θα οδηγήσει σε έρευνα από την ΕΕ και αυτή με τη σειρά της να ανοίξει το δρόμο για να απελευθερωθούν slots στα πολυσύχναστα αεροδρόμια του Παρισιού και του Άμστερνταμ.
Για την Alitalia που έχει ήδη κρατικοποιηθεί, πριν το ξέσπασμα του κορωνοϊού η ΕΕ αναμένεται να αρχίσει έρευνα και η διαθεσιμότητα slots σε Ρώμη και Μιλάνο μπορεί να είναι το αποτέλεσμα.
Τέλος, British Airways και Virgin Atlantic Airways Ltd έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι θα φύγουν από το αεροδρόμιο Gatwick του Λονδίνου προκειμένου να επικεντρώσουν τις δραστηριότητές τους στο Heathrow.