Οι θεσμικές και τεχνολογικές προκλήσεις, αλλά και οι αντίστοιχες ευκαιρίες στον κατασκευαστικό κλάδο, για την ουσιαστική προώθηση των επενδύσεων και την δυναμική τόνωση της ανάπτυξης, τέθηκαν επί τάπητος στην πρεμιέρα του 5ου Συνεδρίου Υποδομών-Μεταφορών ITC 2022, που διοργανώνεται από τα εξειδικευμένα ειδησεογραφικά site ypodomes.com και metaforespress.gr

Στην πρώτη web συνεδρία του συνεδρίου που συμμετείχαν οι κύριοι, Γιώργος Συριανός, πρόεδρος ΣΤΕΑΤ, Γιώργος Βλάχος, πρόεδρος ΣΑΤΕ και η κυρία Μαρία Τσιομπάνου, πρόεδρος ΠΕΣΕΔΕ κεντρικό θέμα ήταν o τρόπος με τον οποίο οι καινοτόμες προτάσεις αλλάζουν τις κατασκευές.

O κ. Βλάχος εξέφρασε τον προβληματισμό του σε σχέση με το όριο των 200 εκατ. ευρώ και άνω, που έχει τεθεί στον σχετικό νόμο για τις καινοτόμες προτάσεις, επισημαίνοντας ότι σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης υπάρχει κυρίως ανάγκη για μικρότερου κόστους έργα. Έτσι, επανέλαβε την πρόταση του ΣΑΤΕ για μείωση του ορίου, προκειμένου να μπορέσουν να ενταχθούν περισσότερα έργα με μικρότερο προϋπολογισμό. Μάλιστα, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, με τον συγκεκριμένο τρόπο θα γίνει εφικτή η αξιοποίηση μεγάλου ποσοστού στοιχείων δημόσιας περιουσίας, όπως για παράδειγμα στην οδό Σταδίου, ή στην Ερμούπολη της Σύρου, όπου πολλά δημόσια ακίνητα παραμένουν αναξιοποίητα. Ενώ, πρόσθεσε ότι στο ίδιο επίπεδο βρίσκονται και πολλά λιμάνια και αεροδρόμια της χώρας, καθώς πρόκειται για έργα με μικρό προϋπολογισμό.

Απ΄ την πλευρά της η κα Μαρία Τσιομπάνου, ξεκαθάρισε ότι: «Είμαστε θετικοί στο οτιδήποτε εκσυγχρονίζει το θεσμικό πλαίσιο και τον τρόπο που λειτουργεί η δημόσια διοίκηση στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων», συμπληρώνοντας ωστόσο ότι: «οι διαδικασίες πρέπει να εξελίσσονται». Επεσήμανε την ανάγκη διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος και της δημιουργίας συνθηκών ίσης μεταχείρισης, κάνοντας και αυτή λόγο για μείωση του ορίου κόστους των καινοτόμων έργων. Επιπλέον, τόνισε την ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών, με ταυτόχρονη πάταξη της γραφειοκρατίας, αλλά με διασφάλιση της διαφάνειας. Κλείνοντας η , πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ δήλωσε: «Δεν είμαστε αντίθετοι στη διαδικασία εκσυγχρονισμού, είμαστε αντίθετοι σε ό,τι δεν εξυπηρετεί στο ίσο ανταγωνισμό και το δημόσιο συμφέρον».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο κ. Συριανός έκανε λόγο για θεσμοθέτηση σχετικής ρύθμισης, προκειμένου να καλυφθούν και τα μικρά έργα, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους φορείς της αυτοδιοίκησης να συμμετέχουν και σε αυτά τα έργα. Οι «πρότυπες», όπως τις χαρακτήρισε, προτάσεις δίνουν μια διέξοδο σε πολλά θέματα που έχουν προκύψει όπως ζητήματα κυκλοφορίας, ζητήματα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και της παραγωγικής ανασυγκρότησης γι΄ αυτό, τόνισε κι αυτός με τη σειρά του, την ανάγκη σημαντικής επιτάχυνσης των έργων.

Στο δεύτερο πάνελ των υποδομών στο επίκεντρο τέθηκε το θέμα: “Το ΒΙΜ (Building Information Technology) και η ψηφιοποίηση αλλάζουν τον τρόπο που κατασκευάζουμε και λειτουργούμε”.

Ομιλητές ήταν η κ. Δέσποινα Καλλιδρομίτου, πρόεδρος ΣΕΓΜ, ο κ. Σέργιος Λαμπρόπουλος, πρόεδρος ΕΣΒΥΚ και ο κ. Γιάννης Νασούλης, Διευθυντής Λειτουργίας Αυτοκινητοδρόμων και Διοδίων IBI Group.

«Το ΒΙΜ έρχεται να μπει στη ζωή μας. Με το νέο εργαλείο θα αλλάξει ο τρόπος που μελετάμε και κατασκευάζουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά η κα Καλλιδρομίτου, και πρόσθεσε ότι «το ΒΙΜ θα απλοποιήσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες».

Παραδέχθηκε πως «η Ευρώπη έχει μεγαλύτερη ωριμότητα στο ΒΙΜ από την Ελλάδα, παρόλο που η υποχρεωτική εφαρμογή του ισχύει μόνο σε επτά χώρες-μέλη της από το 2014» και συμπλήρωσε ότι και στην Ελλάδα, έχουμε κάνει κάποια βήματα προόδου, αφού οι μελετητές έχουν προχωρήσει ίσως λίγο πιο πολύ από τους κατασκευαστές, όπως είπε. Η κ. Καλλιδρομίτου έκανε γνωστό πως ήδη γίνονται προσπάθειες από φορείς του εξωτερικού, αλλά και του εσωτερικού ώστε να καταρτιστούν εκπαιδευτές του ΒΙΜ.

Ο κ. Λαμπρόπουλος, στάθηκε κι αυτός ιδιαίτερα στο θέμα της κατάρτισης των στελεχών, ενώ όπως είπε, θα πρέπει να ρυθμιστεί το πλαίσιο κατάρτισης και πιστοποίησης, να μειωθεί το κόστος του λογισμικού και να βελτιωθούν τα δίκτυα των τηλεπικοινωνιών, προκειμένου το BIM να διεισδύσει αποτελεσματικότερα στην αγορά. Εκτίμησε, ότι η εν λόγω μεθοδολογία «ωριμάζει αλλά μάλλον θέλουμε περισσότερο από 2,3 χρόνια για να έρθει στην Ελλάδα», τόνισε ότι «ο ιδιωτικός τομέας είναι αυτός που πρέπει να σπρώξει τα πράγματα», ενώ εκτίμησε πως «εάν οι εργολάβοι δεν προσαρμοστούν στο ΒΙΜ θα πεθάνουν επαγγελματικά».

Τον κύκλο των τοποθετήσεων έκλεισε ο κ. Γιάννης Νασούλης – Διευθυντής Λειτουργίας Αυτοκινητοδρόμων και Διοδίων IBI Group, αναφέροντας πως «Στην Ελλάδα έχουμε μείνει πίσω καθώς οι μεγάλες κατασκευαστικές δεν έχουν αντιληφθεί τα οφέλη της μεθοδολογίας ΒΙΜ».Όπως είπε «Η χρήση και μελέτη ΒΙΜ έχει κόστος κι αυτό είναι πρόβλημα , καθώς στην Ελλάδα έχουμε μικρά μελετητικά γραφεία και δεν αντέχουν το κόστος». Εκτίμησε πως σε μια πενταετία το ΒΙΜ θα έρθει και στην Ελλάδα, τόσο στις μελέτες όσο και τις κατασκευές.

«Το ΒΙΜ είναι ο ιδανικότερος τρόπος να μελετάς μεγάλα έργα. Είναι πλατφόρμα συνεργασίας όλων των φορέων και για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι μελετητές και οι κατασκευαστές πρέπει να “σπρώξουν” τις εξελίξεις για να ωφεληθεί η κοινωνία και το δημόσιο από το ψηφιακό περιβάλλον των κατασκευών».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here