Του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ

Μετά τη ΔΕΗ, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Μια εξαιρετικά ζημιογόνος επιχείρηση (χάνει 8 εκατ. Ευρώ κάθε μήνα λειτουργίας της) που ξοδεύει το 60% του τζίρου της μόνο για να πληρώνει τους μισθούς των 6.000 υπαλλήλων της.

Μια επιχείρηση που βλέπει το μέλλον της να σβήνει εξαιτίας του ανταγωνισμού από τον ιδιωτικό τομέα, τις νέες τεχνολογίες και της εγκληματικής απάθειας της πρώτη φορά αριστερά κυβέρνησης.

Πριν λίγες μέρες, αποπέμφθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος Ηλίας Αθανασίου  και ο νέος Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ. Πιερρακάκης σε συνεργασία με τον Πρόεδρο Πολυχρόνη Γριβέα, ανέλαβαν να εκπονήσουν και -κυρίως- να εφαρμόσουν ένα δραστικό σχέδιο εξυγίανσης και οριστικής αλλαγής του τρόπου λειτουργίας των ΕΛΤΑ.

Όταν ρωτήθηκε ο Πρωθυπουργός την Κυριακή στη ΔΕΘ, για το μέλλον των ΕΛΤΑ που θα κλείσουν φέτος με ζημία 100 εκατ. Ευρώ,  έδωσε μια πολιτική απάντηση:

  • «Θα εξετάσουμε όλες τις επιλογές για να μπορέσουμε κρατήσουμε και την καθολική υπηρεσία, η οποία είναι επιβεβλημένη κα από το ευρωπαϊκό δίκαιο, αλλά και να εξυγιάνουμε και να κάνουμε τα ΕΛΤΑ πιο ανταγωνιστικά στο κομμάτι των ταχυμεταφορών και των logistics, όπου μπορούν να παίξουν έναν ουσιαστικό ρόλο.
  • Στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομικών για το 2019 υπάρχει -επειδή πρέπει να προσέχουμε για να έχουμε- κονδύλι και πρόβλεψη για την έκτακτη στήριξη των ΕΛΤΑ. για να μην καταρρεύσουν τελείως.»

Η «καθολική υπηρεσία» είναι τα λεφτά που χρωστά το Κράτος στα ΕΛΤΑ.

Δεν είναι λίγα. Όταν απελευθερώθηκε η αγορά των ταχυδρομείων το 2012,ο νόμος 4053/2012 όρισε τα ΕΛΤΑ ως πάροχο καθολικής υπηρεσίας μέχρι το 2028. Ορίσθηκαν δηλαδή τα ΕΛΤΑ να παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες σε όλη την επικράτεια, σε προσιτές τιμές για τους πολίτες και να διατηρούν καταστήματα ακόμη και σε απομακρυσμένες περιοχές. Για την υπηρεσία αυτή το Κράτος θα πλήρωνε στα ΕΛΤΑ 45 εκατ. Ευρώ.

Ο μεγαλύτερος πελάτης των ΕΛΤΑ αποδείχθηκε αναξιόπιστος. Αντί να πληρώνει 45 εκατ. Ευρώ αναγνώρισε μόνο 15 εκατ. Ευρώ αλλά και αυτά δεν τα έδωσε ποτέ.

Μόνο το 2018 μπροστά στον κίνδυνο της απόλυτης καταστροφής, η ΠΦΑ Κυβέρνηση ξύπνησε από το λήθαργο και ξαφνικά «βρήκε» 90 εκατ. Ευρώ για να πληρώσει «χρωστούμενα 6 ετών» δηλαδή x 15 εκατ. Ευρώ και όχι 6 x 45 εκατ. Ευρώ.

Τα λεφτά χρησιμοποιήθηκαν για να καλύψουν τις επείγουσες ανάγκες των ΕΛΤΑ αλλά και για «χρυσούς» διορισμούς …ημετέρων.

Σήμερα τα ΕΛΤΑ χρειάζονται 200 εκατ. Ευρώ μόνο για να καλύψουν το κόστος… εθελουσίας εξόδου 2.000 υπαλλήλων και κατόπιν πρέπει να κλείσουν 1.400 καταστήματα, να αλλάξουν το μισθολογικό καθεστώς των υπολοίπων εργαζομένων (όσων δεν μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου) και κυρίως να επενδύσουν στο μέλλον της ταχυδρομικής υπηρεσίας.

  • Αυτό με απλά λόγια σημαίνει εκμετάλλευση του δικτύου καταστημάτων για την πώληση και άλλων προϊόντων, αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει το ηλεκτρονικό εμπόριο, ταχυμεταφορές (courier) και ενίσχυση του μεριδίου των ΕΛΤΑ ως εναλλακτικού παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας.

Όλα αυτά δεν έγιναν από την προηγούμενη κυβέρνηση γιατί είχαν προφανές πολιτικό κόστος. Δεν δρομολογήθηκαν ούτε από τον βασικό μέτοχο των ΕΛΤΑ, την ΕΕΣΥΠ Α.Ε. το περιβόητο Υπερ-Ταμείο γιατί η διοίκησή του είχε άλλες προτεραιότητες.

Τα ΕΛΤΑ χρειάζονται επειγόντως Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της τάξης τουλάχιστον των 300 εκατ. Ευρώ. Τα λεφτά για τη σωτηρία τους είτε θα τα βάλει ο Έλληνας φορολογούμενος είτε κάποιος ιδιώτης που ξέρει να κάνει αυτή την δουλειά στον 21ο αιώνα.

Στις επόμενες μέρες τα ΕΛΤΑ θα ανακοινώσουν ότι λειτουργούν με αρνητικά ίδια κεφάλαια της τάξης των 70 εκατ. ευρώ σε επίπεδο μητρικής και ακόμα περισσότερα σε επίπεδο ομίλου. Τα ΕΛΤΑ παραμένουν ζημιογόνα σε λειτουργικό επίπεδο και διατηρούν απαιτήσεις ύψους 150 εκατ. ευρώ από το δημόσιο για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας, η οποία παραμένει μερικά ανεξόφλητη από το 2013 και μετά.

Το Κράτος οφείλει να πληρώσει αυτά που συμβατικά οφείλει. Κυρίως όμως πρέπει να σχεδιάσει με αξιοπιστία και ταχύτητα το μέλλον της ταχυδρομικής υπηρεσίας στην Ελλάδα…