του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ
Την εποχή που η Ελλάδα εμφανίζεται πρόθυμη να θυσιάσει εθνικά δικαιώματα στην «Βόρεια Μακεδονία», προκειμένου να ανοίξει το «Ενεργειακό παιχνίδι στα Βαλκάνια», την εποχή που προσπαθεί -θεωρητικά τουλάχιστον- να πουλήσει σε ξένους επενδυτές ένα μεγάλο πακέτο μετοχών στα Ελληνικά Πετρέλαια, η γειτονική μας Τουρκία ολοκλήρωσε μια θεαματική κίνηση ματ στην Ενεργειακή Σκακιέρα.
Την περασμένη εβδομάδα, εγκαινιάσθηκε, το νέο -τεράστιας δυναμικότητας- διυλιστήριο πετρελαίου STAR στην περιοχή Αλιάγα, κοντά στην Σμύρνη, δηλαδή κοντά στο μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Τουρκίας.
Ονομάζεται Διυλιστήριο STAR από τα αρχικά Socar Turkey Aegean Refinery και λειτουργεί στα παράλια του Αιγαίου Πελάγους.
Το διαχειρίζεται η Socar, κόστισε 6,3 δις δολάρια και αυξάνει διυλιστική χωρητικότητα της Τουρκίας κατά 30%. Σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει με καύσιμα τζετ το -επίσης τεραστίου μεγέθους- νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το αεροδρόμιο Ερντογάν, που κόστισε 11 δις δολάρια και φιλοδοξεί να είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, εξυπηρετώντας 90 εκατ. επιβάτες το χρόνο.
Η ουσία όμως εντοπίζεται στο Ενεργειακό παιχνίδι της Μεσογείου. Ένας νέος δυναμικός παίκτης μπήκε στο παιχνίδι των πετρελαίων στο Αιγαίο. Το διυλιστήριο STAR θα επεξεργάζεται κάθε χρόνο περίπου 10 εκατ. τόνους αργού πετρελαίου (200.000 βαρέλια κάθε μέρα). Θα παράγει 1,6 εκατ. τόνους νάφθας και 4,8 εκατ. τόνους ντίζελ, καθώς και άλλα υποπροϊόντα.
Ενδεικτικά υπενθυμίζεται ότι το διυλιστήριο της Μotor Oil που αποτελεί το μεγαλύτερο αμιγώς ιδιωτικό βιομηχανικό συγκρότημα της Ελλάδος και θεωρείται ένα από τα πιο ευέλικτα διυλιστήρια της Ευρώπης επεξεργάζεται 190.000 βαρέλια την ημέρα…
Το νέο διυλιστήριο STAR της Σμύρνης, έχει τοποθετηθεί στρατηγικά στην ευρύτερη λεκάνη της Μεσογείου σε μια εποχή που -για περιβαλλοντολογικούς, οικονομικούς και γεωπολιτικούς λόγους- η κατασκευή ενός διυλιστηρίου στην περιοχή είναι πρακτικά αδύνατη.
Με απλά λόγια, στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου θα λειτουργεί ένα υπερσύγχρονο, φθηνό και ανταγωνιστικό διυλιστήριο που θα αναμφίβολα θα κερδίσει μερίδια αγοράς από τις ελληνικές εταιρείες πετρελαίου, όπως είναι τα Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. (ΕΛΠΕ) και η Μότορ Οϊλ (Ελλάς) Διυλιστήρια Κορίνθου Α.Ε., οι οποίες διατηρούν πρωταγωνιστικό και ηγετικό ρόλο στη διύλιση πετρελαίου, προμηθεύοντας τις αγορές με ένα διευρυμένο χαρτοφυλάκιο ενεργειακών προϊόντων, στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Κατά τα άλλα η σημερινή ειδησεογραφία ασχολείται με την πομφόλυγα του Νίκου Κοτζιά στο θέμα της -σταδιακής- επέκτασης της αιγαλίτιδας ζώνης στα 12 ναυτικά μίλια….