Την εντεινόμενη ανησυχία για το νέο πακέτο μέτρων στην αγορά του φαρμάκου εκφράζει ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας με επιστολή του προς τον υπουργό Υγείας κ. Ανδρέα Ξανθό, τονίζοντας πως οι οι παρεμβάσεις στη φαρμακευτική πολιτική δεν εξασφαλίζουν ούτε τη βιωσιμότητα των εταιριών του κλάδου και δεν εγγυώνται πως είναι προς το συμφέρον των ασθενών.
Η επιστολή του ΣΦΕΕ προς τον υπουργό με Θέμα:
“Σχετικά με τα νέα μέτρα, όπως ανακοινώθηκαν στην από 03.12.2018 συνάντηση της Επιτροπής Παρακολούθησης της Φαρμακευτικής Δαπάνης”
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Καταρχήν θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για την παρουσία σας στην τελευταία συνάντηση της Επιτροπής Παρακολούθησης της Φαρμακευτικής Δαπάνης τη Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2018.
Σε συνέχεια των ανακοινώσεών σας και μετά από επαφές με τα μέλη μας, θα θέλαμε να εκφράσουμε τον έντονο προβληματισμό μας για τη νέα δέσμη προτάσεων φαρμακευτικής πολιτικής, καθώς, όπως φαίνεται, δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των εταιριών του κλάδου μας ούτε τελικά εξυπηρετεί το συμφέρον των ασθενών. Είμαστε απογοητευμένοι διότι ακόμα και μετά την έξοδο από τα μνημόνια δεν λαμβάνεται καμία ουσιαστική μέριμνα για την αναπροσαρμογή της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης σε ένα λογικό ύψος, το οποίο θα επαρκεί να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες της χώρας μας.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Τα μέτρα συγκράτησης της δαπάνης, τα οποία πολύ σωστά ψηφίσατε (όπως το ΗΤΑ, η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, τα Θεραπευτικά Πρωτόκολλα κοκ), καθυστερούν στην εφαρμογή τους, γεγονός που σημαίνει ότι και το 2019 όλο το βάρος του μη ελέγχου της δαπάνης θα πέσει πάλι στην φαρμακοβιομηχανία μέσω ενός ολοένα αυξανόμενου clawback.
2. Θεσπίζετε την ανακατανομή του clawback με μια αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού της ανάπτυξης από 90/10 σε 75/25. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι όποιες εταιρίες καταφέρουν να αναπτυχθούν μέσα στην επόμενη χρονιά (έστω και πλασματικά λόγω συγχωνεύσεων ή αλλαγών σε συνεργασίες) θα τιμωρηθούν συμμετέχοντας σε ένα «πρόστιμο» από €150 εκατ. – €200 εκατ. ευρώ ανάλογα με την έκβαση του clawback. Το «πρόστιμο» αυτό για το 2018 ήταν περίπου €60 εκατ.! Σε μια χώρα που αναζητά την ανάπτυξη εσείς την τιμωρείτε! Να σημειωθεί μάλιστα ότι τα προϊόντα που αναπτύσσονται, επιβαρύνονται ούτως ή άλλως με αυξημένα rebate με βάση τη σημερινή δομή του συστήματος.
3. Τα €45 εκατ. που προτίθεστε να αυξήσετε το νοσοκομειακό προϋπολογισμό το 2019 είναι ένα ελάχιστο ποσό μπροστά στην πραγματική δαπάνη που απαιτείται και εκφράζεται με clawback και rebates πάνω από τα €400 εκατ. ή 43% της δαπάνης (Νοσοκομεία ΕΣΥ και 1Α ΕΟΠΥΥ) λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι δεν έγινε καμία διόρθωση στη δαπάνη αυτή το 2018, όπως γίνονταν τα τελευταία 2 χρόνια. Επίσης, ενημερωθήκαμε ότι νομοθετείτε κλειστούς προϋπολογισμούς σε επίπεδο ATC4 ή ATC5 (κατηγορία ή προϊόν) στα Νοσοκομεία για το 2019, τη στιγμή μάλιστα που μέχρι σήμερα 12.12.2018 δεν έχουμε λάβει καμία επίσημη ενημέρωση για την υπέρβαση της νοσοκομειακής δαπάνης το 2018 και οι εταιρίες δεν έχουν λάβει τα εκκαθαριστικά σημειώματα.
4. Επιπλέον, όσον αφορά στον τρόπο τιμολόγησης, εκτιμούμε την πρόθεσή σας να γίνουν διορθώσεις σε όσα φάρμακα η τιμή τους είναι κάτω από τη χαμηλότερη τιμή της Ευρώπης, αλλά εμμένουμε πάντα στη θέση ότι η σύγκλιση των τιμών πρέπει πάντα να είναι από το Μέσο Όρο των τριών (3) χαμηλοτέρων τιμών της Ευρωζώνης.
5. Επικροτούμε την κατάργηση του 25% rebate για τις νέες δραστικές και την αντικατάστασή του από το 5/4/3/2/1%, αλλά επιπλέον τονίζουμε την πάγια θέση μας ότι αυτό δεν θα πρέπει να συνδέεται με την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης καθοιονδήποτε τρόπο.
Τέλος, κύριε Υπουργέ διαχρονικά υποβάλουμε προτάσεις που αγνοείτε. Εμείς σας επαναλαμβάνουμε ότι τα όρια έχουν ξεπεραστεί και πρέπει να λάβετε μέτρα για να εξασφαλίσετε και τη βιωσιμότητα των φαρμακευτικών εταιριών και την πρόσβαση των ασθενών στα φάρμακά τους. Αιτούμαστε για άλλη μια φορά να γίνει πρόβλεψη στο αμέσως επόμενο διάστημα για τα εξής:
1. Κάλυψη των φαρμακευτικών αναγκών των ανασφαλίστων συμπολιτών μας από τα κονδύλια της πρόνοιας.
2. Εύρεση επιπλέον/νέου κονδυλίου για την πρόληψη (εμβόλια), όπως γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
3. Θέσπιση ενός ανώτατου ορίου στο clawback με την εισαγωγή της συνυπευθυνότητας, αλλά και μείωση του clawback μέσω αφαίρεσης κονδυλίων από τις επενδύσεις για κλινική έρευνα ή από τις επενδύσεις που απαιτούνται για την προσαρμογή στον ευρωπαϊκό κανονισμό περί ψευδεπίγραφων φαρμάκων (coding & serialization).
Στην Πορτογαλία με την έξοδο από τα μνημόνια η φαρμακοβιομηχανία υπέγραψε ένα μνημόνιο συνεργασίας με την Κυβέρνηση (Υπουργεία Υγείας, Οικονομικών και Ανάπτυξης) για 3 χρόνια, ορίζοντας κατευθυντήριες γραμμές και προωθώντας την προβλεψιμότητα. Εμείς γιατί δεν μπορούμε;
Με εκτίμηση,
Εκ μέρους του Δ.Σ. του ΣΦΕΕ
Ολύμπιος Παπαδημητρίου Μιχάλης Χειμώνας
Πρόεδρος Δ.Σ. ΣΦΕΕ Γενικός Δ/ντης ΣΦΕΕ