Αύξηση των αεροπορικών αφίξεων και μείωση των οδικών τον Μάρτιο 2018 έναντι του Μαρτίου 2017:
– στα κυριότερα αεροδρόμια καταγράφηκε αύξηση των διεθνών αφίξεων +30,3% (+24,5% από την αρχή του έτους). Αύξηση παρατηρήθηκε τόσο στην Αθήνα (+27,0%) όσο και στα περιφερειακά αεροδρόμια (+37,3%), ενώ από την αρχή του έτους οι αντίστοιχες αυξήσεις είναι +27,1% και + 18,9% αντίστοιχα.
– οι διεθνείς οδικές αφίξεις, μειώθηκαν κατά -13,6%, αν και η συνολική μεταβολή από την αρχή του έτους παραμένει θετική +5,2%.
Οι αυξημένες αφίξεις αποτυπώνονται και στην Έρευνα Συνόρων1 της ΤτΕ, με την εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση του Φεβρουαρίου αυξημένη κατά +8,9% σε σχέση με τον Φεβρουάριο 2017, και τις ταξιδιωτικές εισπράξεις κατά +12,6%. Οι αντίστοιχες μεταβολές από την αρχή του έτους είναι +12,7% και +4,2% αντίστοιχα.
Εξελίξεις στον ελληνικό τουρισμό
Οι θετικές προοπτικές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα επιβεβαιώθηκαν και από το νέο (31/03) πρόγραμμα πτήσεων της Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων, σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται αύξηση αριθμού εισερχόμενων αεροπορικών θέσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια κατά +18,2% ή σχεδόν 3 εκ. θέσεις για την επερχόμενη σεζόν. Όλες οι σημαντικές αγορές δείχνουν αυξήσεις, με εξαίρεση αυτή της Ρωσίας που, λόγω της πρόσφατης υποχώρησης της ισοτιμίας του ρουβλίου στα 80 ρούβλια ανά Ευρώ, αναμένεται να επιδεινωθεί περαιτέρω (αναλυτικά: Outlook 2018 – update).
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Airbnb, οι τουρίστες που διέμειναν σε καταλύματά της στην Ελλάδα ανήλθαν σε 1,37 εκ ή περίπου 5% των εισερχόμενων ταξιδιωτών.
Η, στην καλύτερη περίπτωση, αμφίθυμη στάση της επίσημης ελληνικής Πολιτείας στην αξιοποίηση των πολιτιστικών πόρων της χώρας για την τουριστική προώθησή της, επιβεβαιώθηκε με την αρχική αρνητική εισήγηση του ΚΑΣ για κινηματογραφική λήψη από το BBC στο Σούνιο και, στη συνέχεια, την ανατροπή της απόφασης, ενώ λίγο πριν η Κυβέρνηση είχε ανακοινώσει μέτρα προώθησης της χώρας για να γίνει κέντρο δημιουργίας ταινιών. Από την άλλη πλευρά, λίγες μέρες αργότερα, το ΚΑΣ εισηγήθηκε θετικά σε αίτημα της Real Madrid για κινηματογράφηση στην Ακρόπολη.
1 Λόγω της διαφορετικής μεθοδολογίας που ακολουθείται για την συλλογή διοικητικών στοιχείων και της δειγματοληψίας της Έρευνας Συνόρων (EΣ) της ΤτΕ, τα διοικητικά στοιχεία δεν είναι ευθέως συγκρίσιμα μεταξύ τους, ούτε με αυτά της ΕΣ – βλ. σημείωση στην σελ. 3 του Δελτίου καθώς και εδώ για λεπτομέρειες.
-Αύξηση των διεθνών αεροπορικών αφίξεων και μείωση των οδικών τον Μάρτιο.
-ΤτΕ: αύξηση αφίξεων και εισπράξεων τον Φεβρουάριο.
-Σημαντική αύξηση προγραμματισμένων θέσεων σε διεθνείς πτήσεις για επερχόμενη σεζόν
-1,37 εκ. τουρίστες διέμειναν σε Airbnb το 2017
Αμφίθυμη, στην καλύτερη περίπτωση, η στάση της επίσημης ελληνικής Πολιτείας στην αξιοποίηση των πολιτιστικών πόρων της χώρας για την τουριστική προώθησή της
Εξελίξεις στον τουρισμό διεθνώς
Ο περιορισμός της πρόσβασης στην Βενετία στους επισκέπτες που δεν διαμένουν σε αυτήν για την αργία της 1ης Μαΐου, ο αποκλεισμός του κοινού από διάσημες παραλίες στην Ταϊλάνδη και τις Φιλιππίνες, καθώς και η είδηση ότι πρόκειται να εκδοθεί Π.Δ. για τον περιορισμό πρόσβασης στην παραλία της Ελαφονήσου στην Κρήτη, σηματοδοτούν νέα φάση για την αντιμετώπιση του φαινομένου overtourism, με τις κατά περίπτωση τοπικές αρχές να αναλαμβάνουν ρόλο διαχείρισης των ροών σε δημοφιλείς προορισμούς. Η έγκαιρη αντιμετώπιση φαινομένων overtourism, μέσω διαχείρισης ροών, αλλά και επενδύσεων για αύξηση φέρουσας ικανότητας, είναι πλέον μονόδρομος για, τις τοπικές και εθνικές αρχές, προκειμένου ο τουρισμός να συνεχίσει να υποστηρίζει απρόσκοπτα τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η απόφαση του Δημάρχου της Πάλμα στην Μαγιόρκα να απαγορεύσει τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στους παραθεριστές, προκειμένου να διατηρηθεί ο απαραίτητος οικιστικός ιστός για την τοπική κοινωνία. Παρόμοιες πρωτοβουλίες έχουν εξαγγελθεί και σε άλλα σημεία των Βαλεαρίδων νήσων (Μινόρκα, Ίμπιζα, Φορμεντέρα).
Η μακροοικονομική προσαρμογή της ελληνικής οικονομίας
Ανακοινώθηκαν τα τελικά στοιχεία για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού 2017 (Π2017), από τα οποία προκύπτει ότι το Πρωτογενές Πλεόνασμα Γενικής Κυβέρνησης (ΠΠΓΚ) ανήλθε στο 4,2% του ΑΕΠ, με βάση τους κανόνες του 3ου Μνημονίου, επιβεβαιώνοντας την εκτίμησή μας ότι θα υπερέβαινε και πάλι το 3,5% του ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι το ΠΠΓΚ ύψους 4,2% προέκυψε παρά την έκτακτη, μη προϋπολογισμένη, δαπάνη ύψους € 1,4 δις που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο 2017 για το λεγόμενο «κοινωνικό μέρισμα». Η θετική αυτή εξέλιξη στον τομέα της δημοσιονομικής προσαρμογής, σε συνέχεια αντίστοιχων θετικών εξελίξεων στην υλοποίηση των Π2016 και Π2015, είναι πολύ ευρύτερη από ότι απαιτούσε το 3ο Μνημόνιο και από ότι αναμενόταν από τους Θεσμούς (ιδιαίτερα το ΔΝΤ). Η εξέλιξη αυτή είναι ένα αναμενόμενο αποτέλεσμα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που υλοποιήθηκαν στην περίοδο 2010-2017. Με βάση το ΠΠΓΚ ύψους 4,2% του ΑΕΠ το 2017 και λαμβάνοντας επιπλέον υπόψη αφενός την επιβολή πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων ύψους 0,6% του ΑΕΠ το 2018 και, αφετέρου, την εκτίμηση για αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ αρκετά υψηλότερη από αυτήν του 2017, εκτιμάται ότι το ΠΠΓΚ του 2018 μπορεί να υπερβεί τον στόχο του 3,82% του ΑΕΠ που προβλέπει ο Π2018 και 3,5% που απαιτείται από το 3ο Μνημόνιο. Τα στοιχεία εκτέλεσης του Π2018 στο 1ο 3μηνο 2018, υποστηρίζουν αυτήν την εκτίμηση.
Τέλος φαίνεται ότι η οικονομία είναι σε σταθερή πορεία ανάκαμψης, δεδομένου οτι θετικά εξελίσσονται οι διάφοροι δείκτες απασχόλησης, παραγωγής, κύκλου εργασιών, κατανάλωσης, εξαγωγών και εισαγωγών.