Ο σύνδεσμος εμπόρων πετρελαιοειδών Ελλάδος ζητά από την κυβέρνηση να απλοποιήσει τα κριτήρια και να δώσει μεγαλύτερο επίδομα. 

Του Τάκη Πουρναράκη

Φθηνότερο από πέρυσι θα είναι φέτος στο ξεκίνημά του το πετρέλαιο θέρμανσης σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών. Οι υπολογισμοί κάνουν λόγω για μείωση 11% με την τιμή στο 1,020 ευρώ/lt από 1,146 ευρώ/lt πέρυσι τον Οκτώβριο. Σημειώστε πως πριν 6 μήνες, η τιμή ήταν  στα 1,136 ευρώ/lt.

O ΣΕΕΠΕ πήρε χτες την πρωτοβουλία να ενημερώσει τους δημοσιογράφους για μια σειρά θεμάτων όπως η παραβατικότητα, το μεταφορικό ισοδύναμο, την έλλειψη ρευστότητας, την ενεργειακή απόδοση, και το επίδομα θέρμανσης που πρόκειται να δοθεί σε μερίδα πολιτών. Ο ΣΕΕΠΕ ζητά από την κυβέρνηση την απλοποίηση των κριτηρίων για τους δικαιούχους: Προτείνει μόνο εισοδηματικό κριτήριο τα 50.000 ευρώ για το επίδομα θέρμανσης. Επιπλέον ζητά να διπλασιαστεί το κονδύλι της επιδότησης που πέρσι ήταν 57 εκ. ευρώ και υπολογίζει πως έτσι το κράτος θα εισπράξει περισσότερο χάρη στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και στον ΦΠΑ.

Τα θέματα που τέθηκαν στη χθεσινή ενημέρωση είναι:

ΕΛΛΕΙΨΗ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ

  1. Όσον αφορά στην οικονομική ρευστότητα των επιχειρήσεων του Κλάδου, ένα μεγάλο βάρος – το οποίο έχει αυξηθεί υπερβολικά μετά τις δραματικές αυξήσεις των φόρων (ΕΦΚ και ΦΠΑ) τα τελευταία χρόνια και με την παρατεταμένη οικονομική κρίση – είναι η προκαταβολή φόρων και δασμών.
  1. Στην Ελλάδα ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης των καυσίμων και ο ΦΠΑ προκαταβάλλονται κατά τον εκτελωνισμό, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει στα περισσότερα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ανάλογα με το κράτος-μέλος, ο ΕΦΚ καταβάλλεται μετά από 14 έως 30 μέρες), αλλά και στη Χώρα μας, σε όλους τους Κλάδους με υψηλό ΕΦΚ όπως τα καπνικά προϊόντα και τα Οινοπνευματώδη.
  1. Πάγιο και διαχρονικό αίτημα των Εταιριών Εμπορίας είναι να προσαρμοσθεί ο τρόπος καταβολής των φορολογικών επιβαρύνσεων (ΕΦΚ, ΦΠΑ, κλπ.) – στα δεδομένα των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης – και αντί για την προκαταβολή τους, όπως ισχύει σήμερα, να εγκριθεί η χορήγηση πίστωσης ορισμένων ημερών, με ταυτόχρονη κατάθεση των αντίστοιχων τραπεζικών εγγυήσεων. 
  1. Να επισημανθεί ότι οι Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών προκαταβάλλουν στο Κράτος, κάθε χρόνο, περίπου 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ για φόρους (ΕΦΚ και ΦΠΑ).

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΣΤΑ ΠΡΑΤΗΡΙΑ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

  • Η διακοπή – από το 2015 – της επιδότησης των νησιών από τον ειδικό λογαριασμό που ίσχυε από το 2002. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς και η αύξηση έχει πλέον περάσει προφανώς στην αντλία.
  • Η αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά
  • Το γεγονός ότι ο ΕΦΚ, ο ΦΠΑ και οι λοιπές επιβαρύνσεις προκαταβάλλονται από τις Εταιρίες Εμπορίας στο Δημόσιο. 

Η προσέγγιση των δεξαμενοπλοίων στα λιμάνια των νησιών είναι προβληματική, λόγω του μεγάλου όγκου άφιξης τουριστικών και επιβατικών πλοίων που παρατηρείται στα λιμάνια αυτά, κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η εκφόρτωση καυσίμων να γίνεται είτε αργά τη νύχτα είτε τα ξημερώματα. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τις «ιδιαίτερες» συνθήκες που δημιουργούνται στους οδηγούς βυτιοφόρων, συντελούν ώστε οι μισθοί των οδηγών αυτών να είναι τουλάχιστον διπλάσιοι των κανονικών. Αυτό, σε συνδυασμό με την συχνά μη πλήρη εκμετάλλευση των βυτιοφόρων που βρίσκονται πάνω στα δεξαμενόπλοια, έχει σαν αποτέλεσμα να επιβαρύνεται σημαντικά το κόστος μεταφοράς.

Η σύγκριση των τιμών στα νησιά γίνεται πάντοτε με την αγορά της Αθήνας. Η αγορά στα νησιά είναι πιο υγιής λόγω ανυπαρξίας στην ουσία λαθρεμπορίου και παραβατικών συμπεριφορών εκ μέρους των πρατηριούχων, όσον αφορά το μέρος των μειωμένων ποσοτήτων και της νοθευμένης ποιότητας στον τελικό καταναλωτή. Ο λόγος είναι απλός, το μέσο περιθώριο των αστικών κέντρων είναι κατά πολύ μειωμένο σε σχέση με το αντίστοιχο περιθώριο των νησιών, διότι τα περιθώρια στα αστικά κέντρα συνήθως «επιδοτούνται» από την αυξανόμενη παραβατικότητα.

ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟΥ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟΥ ΣΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2019 

To μέτρο του   Μεταφορικού   Ισοδύναμου εφαρμόσθηκε για να αντιμετωπιστεί το αυξημένο κόστος μεταφοράς των μόνιμων κατοίκων, προϊόντων και στρατηγικών φορτίων όπως τα καύσιμα, από και προς τα νησιά. 

Ουσιαστικά πρόκειται περί επιδότησης της διαφοράς κόστους μεταφοράς από και προς τα νησιά,  σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μεταφορών.

Το ποσό της επιδότησης (Α.ΝΗ.ΚΟ.-Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους), καταβάλλεται το αργότερο εντός μηνός από την ημερομηνία του ταξιδιού, πιστώνεται στον τραπεζικό λογαριασμό που έχουν δηλώσει οι δικαιούχοι και είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο.

Για τα πρατήρια καυσίμων το μέτρο αφορά την επιδότηση του κόστους μεταφοράς καυσίμων (αμόλυβδη και ντίζελ), με στόχο να μειωθούν οι τιμές στα πρατήρια καυσίμων στα νησιά.

Το μέτρο εφαρμόζεται  πιλοτικά σε 34 νησιά, με επιτυχή συγκράτηση των τιμών των καυσίμων. 

Προτάσεις 

• Να επεκταθεί άμεσα η εφαρμογή του και στα υπόλοιπα νησιά.

• Να συμπεριληφθεί στο μέτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης για στήριξη των χαμηλότερων εισοδημάτων

• Να συμπεριληφθούν στην επιδότηση όλοι οι τύποι βενζινών και όχι μόνον της βενζίνης Αμόλυβδης (95 οκτ). 

• Να ενεργοποιηθεί άμεσα η ηλεκτρονική πλατφόρμα όπως ισχύει για τα άλλα προϊόντα και δαπάνες για άμεση καταβολή της επιδότησης. Σήμερα υπάρχει σημαντική καθυστέρηση.  Τα έντυπα δίνονται χειρόγραφα στο Υπουργείο Ανάπτυξης. 

• Να λειτουργήσει άμεσα ο ελεγκτικός μηχανισμός προκειμένου να διασφαλίζεται η άμεση μετακυλήσει της επιδότησης, στον τελικό καταναλωτή.

ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ 

Ένα από τα κυριότερα  προβλήματα του Κλάδου συνεχίζει να είναι η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου – και κάθε παρανομίας – στα καύσιμα.Είναι επιτακτική ανάγκη να ολοκληρωθεί η εφαρμογή όλων των μέτρων που έχουν νομοθετηθεί – αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα – και παράλληλα να ενισχυθούν κατάλληλα οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες, ώστε να προχωρήσουν σε ουσιαστικούς ελέγχους της αγοράς.

Για να ολοκληρωθούν όλα τα μέτρα για την καταπολέμηση της παραβατικότητας στην αλυσίδα εφοδιασμού και διακίνησης των καυσίμων απαιτείται:

• Πολιτική βούληση, αποφασιστικότητα και δέσμευση.

• Απλοποίηση διαδικασιών.

• Κατάρτιση ολοκληρωμένου Σχεδίου Δράσης με: 

o αναλυτική περιγραφή κάθε βήματος / έργου,

o τον υπεύθυνο κάθε δράσης, και

o αυστηρό χρονοδιάγραμμα για κάθε βήμα/έργο.

• Κατάλληλη ενίσχυση (μετά από μελέτη και ανάλυση εργασίας – work process) των: 

o Στελεχών της ΑΑΔΕ.

o Αρμόδιων ελεγκτικών Υπηρεσιών, ώστε να προχωρήσουν σε ουσιαστικούς ελέγχους της αγοράς.

o Υπηρεσιών του Γενικού Χημείου του Κράτους (ΓΧΚ).

• Επίσπευση των δικαστικών υποθέσεων για τα θέματα λαθρεμπορίας.

• Ύπαρξη συνεργασίας και καλού συντονισμού μεταξύ των διαφόρων Υπηρεσιών των Υπουργείων, και τέλος

• Εξέταση και υλοποίηση συνεργασιών με τον ιδιωτικό Τομέα. 

Για να εφαρμοστούν και να λειτουργήσουν αποτελεσματικά τα μέτρα για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας – και κάθε παρανομίας – στα καύσιμα (συστήματα εισροών / εκροών, GPS,  κλπ,) θεωρείται  απαραίτητο να οριστεί ένας Φορέας που θα έχει όλη την ευθύνη για την ολοκλήρωση του έργου καθώς και ένα Στέλεχος με αποφασιστικές αρμοδιότητες, ως υπεύθυνος Συντονιστής / Διαχειριστής του όλου προγράμματος (Project Manager).

ΕΝΤΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΕΛΕΓΧΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΕΛΕΓΚΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ 

Η εντατικοποίηση των ελέγχων στην αγορά καύσίμων και ο συντονισμός των ελεγκτικών υπηρεσιών κρίνονται απαραίτητα για την καταπολέμηση φαινομένων όπως: 

• Παράνομες παρεμβάσεις στη λειτουργία  των αντλιών στα πρατήρια και σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών να προβαίνουν σε άμεση αφαίρεση άδειας λειτουργίας από το πρατήριο που παρανομεί.

• Λαθρεμπορία στο πετρέλαιο κίνησης, στο υγραέριο κίνησης, στα ναυτιλιακά καύσιμα.

• Νόθευση καυσίμων με χημικά και άλλες ουσίες.

ΕΝΙΣΧΥΣΗ / ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΚΕΔΑΚ

• Να επεκταθεί ο έλεγχος σε όλη την επικράτεια (συμπερ. και των νησιών). 

• Να πραγματοποιείται έλεγχος και στις υπόλοιπες δραστηριότητες εμπορίας καυσίμων, πλην των πρατηρίων. 

• Να μην ισχύουν οι ίδιες κυρώσεις για την αμέλεια / αστοχία και τον δόλο.

• Τα αυτοκίνητα των ΚΕΔΑΚ να έχουν τον πιστοποιημένο εξοπλισμό, ώστε να διενεργείται οριστικός έλεγχος των δειγμάτων. 

• Να προγραμματιστεί ελάχιστος αριθμός επιτόπιων ελέγχων, ανά κατηγορία εγκατάστασης.

• Άμεση διεκπεραίωση καταγγελιών. 

• Εκπαίδευση ελεγκτών για σωστό έλεγχο και αποφυγή εσφαλμένων αποτελεσμάτων.

• Για ευελιξία και ταχύτητα, να εξεταστεί η δυνατότητα σύμπραξης με ιδιωτικό φορέα.

ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΙΣΡΟΩΝ-ΕΚΡΟΩΝ ΣΤΑ ΠΡΑΤΗΡΙΑ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

Δέκα χρόνια έχουν περάσει από το 2009, όταν για πρώτη φορά θεσπίστηκε με νόμο μία ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων κατά της παράνομης διακίνησης υγρών καυσίμων. Το σύστημα αυτό, το οποίο προέβλεπε την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών κι εκροών καυσίμων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας (από φορολογικές αποθήκες έως αντλίες πρατηρίου) δεν λειτουργεί ακόμα ολοκληρωμένα και αποτελεσματικά. Αυτό οφείλεται στο, ότι δεν έχει εκδοθεί έως σήμερα η Υπουργική Απόφαση που αφορά την εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών στις φορολογικές αποθήκες, σχετικά με τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος, τη συχνότητα αποστολής και τη γραμμογράφηση των δεδομένων του συστήματος, που θα αποστέλλονται στη Γ.Γ.Π.Σ. για διασταύρωση στοιχείων με το ήδη εγκατεστημένο στα πρατήρια. Κατ’ επέκταση δεν μπορεί να γίνει διασταύρωση της ορθότητας των στοιχείων της προμηθεύτριας Εταιρίας, με αυτά που οι Πρατηριούχοι καταχωρούν οι ίδιοι στο σύστημα του πρατηρίου.

Επιπλέον, η εφαρμογή του συστήματος κατά το τμήμα που εγκαταστάθηκε (πρατήρια), παρουσιάζει προβλήματα αξιοποίησης, που οφείλονται, στην έλλειψη του κατάλληλου λογισμικού (software), εξοπλισμού (hardware) και επαρκούς προσωπικού ελέγχου στην ΑΑΔΕ και ΓΓΠΣ με συνέπεια:

• Τη μη αξιοποίηση και κατηγοριοποίηση (πχ αιτία διακοπής ή απενεργοποίησης συστήματος) του συνόλου των ειδοποιήσεων (alarms) που αποστέλλονται στη ΓΓΠΣ.

• Την αυθαίρετη επαναλειτουργία του συστήματος από τους εγκαταστάτες, χωρίς τεκμηρίωση της αιτίας διακοπής, όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία.

• Να μην ελέγχεται ο πρατηριούχος ή ο εγκαταστάτης για την αιτία διακοπής ή επαναλειτουργίας του συστήματος.

Στην πράξη, η διακοπή και επαναλειτουργία του συστήματος γίνεται από τους εγκαταστάτες των συστημάτων, ακόμα και με νέα δεδομένα (όσον αφορά τα αποθέματα ή τη διακίνηση) και χωρίς να πρέπει να τεκμηριώσουν από πού προκύπτει αυτή η διαφορά, παρά μόνο με μία απλή αιτιολόγηση (πχ. ότι οφείλεται σε βλάβη του συστήματος, ότι υπήρχε πρόβλημα με τη βέργα, κλπ.). Απόρροια αυτού είναι να μην υπάρχει γνώση του προϊόντος και της ποσότητας που μπορεί να εισαχθεί ή να εξαχθεί από τη δεξαμενή κατά τη διάρκεια της διακοπής λειτουργίας του συστήματος εισροών-εκροών.

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω,  ενώ στη ΓΓΠΣ υπάρχει βάση δεδομένων για ένα τμήμα του συστήματος εισροών – εκροών στα πρατήρια (δηλαδή της τελικής διάθεσης), τα στοιχεία αυτά παραμένουν αναξιοποίητα από την ΑΑΔΕ και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. 

Μέτρα για την αντιμετώπιση

• Απαιτείται η αναβάθμιση των υποδομών της ΑΑΔΕ και της ΓΓΠΣ με κατάλληλο εξοπλισμό (hardware), σύγχρονο και ολοκληρωμένο λογισμικό (software) και στελεχιακό δυναμικό, ώστε να καταστεί εφικτός ο έλεγχος των σημάτων (alarms).

• Να εκδοθεί με πληρότητα η απαιτούμενη νομοθεσία για την εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών για το υπόλοιπο τμήμα της λογιστικής αλυσίδας (φορολογικές αποθήκες – μεταφορά).

• Να εξεταστεί σοβαρά η συνεργασία με ιδιωτικό τομέα για την εφαρμογή του πλήρους συστήματος παρακολούθησης και διασταύρωσης στοιχείων, καθώς και των σημάτων (alarms).

• Θα πρέπει τα καύσιμα που εξάγονται από τη φορολογική αποθήκη να συνοδεύονται από τιμολόγιο με τα ΑΜΔΙΚΑ των δεξαμενών για τις οποίες προορίζονται, προκειμένου να υπάρχουν όλα τα στοιχεία διακίνησης των καυσίμων/της λογιστικής αλυσίδας (σε συνδυασμό και με τα στοιχεία από τα GPS) και να γίνεται αποτελεσματικός έλεγχος καθώς με αυτόν τον τρόπο, θα είναι δυνατή η σύγκριση των παραστατικών των εγκαταστάσεων με αυτά των πρατηρίων.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here