Η πορεία των ρυθμίσεων, τόσο εντός, όσο και εκτός του Εξωδικαστικού Μηχανισμού, βρέθηκε στο «τραπέζι» των συζητήσεων μεταξύ κυβέρνησης και servicers, με τις δύο πλευρές να αναγνωρίζουν την πρόοδο που έχει επιτευχθεί και να διερευνούν τις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξής τους το 2023.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, το τετ α τετ που είχε το οικονομικό επιτελείο με τους επικεφαλής των servicers ήταν μάλλον σε καλό κλίμα.
Υποστηρικτικά προς αυτή την κατεύθυνση φέρεται να λειτούργησαν τα στοιχεία που θέλουν τις 20 εταιρείες – μέλη της Ένωσης Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΕΔΑΔΠ) να έχουν προχωρήσει από το 2020 έως και σήμερα σε ρυθμίσεις δανείων όλων των κατηγοριών, συνολικού ύψους άνω των 17 δισ. ευρώ, εκ των οποίων οκτώ δισ. ευρώ εκτός τραπεζικών χαρτοφυλακίων και άνω των 8,5 δισ. ευρώ από τις τράπεζες που πλέον έχουν μετατραπεί από μη εξυπηρετούμενα σε ενήμερα.
Όσον αφορά στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό, τα «φρέσκα» στοιχεία του Δεκεμβρίου ανεβάζουν το πλήθος των ρυθμίσεων σε 2.705 – από μόλις 416 τον Ιούλιο του 2022 – ύψους 822 εκατ. ευρώ, με τον μέσο όρο των οφειλών να διαμορφώνεται στις 291.000 ευρώ. Το ποσοστό εγκρισιμότητας βάσει των συνολικών οφειλών για τους χρηματοδοτικούς φορείς (servicers και τράπεζες) αυξήθηκε στο 69% έναντι 65% τον προηγούμενο μήνα, με την αποδοχή των ρυθμίσεων να «αγγίζει» το 74% στις πολυμερείς έναντι 58% τον Νοέμβριο και το 67% στις διμερείς (Εφορία – ΕΦΚΑ) από 69%. Παράλληλα:
- Το 74% των οφειλών, ύψους 18,7 δισ. ευρώ, αφορούν φυσικά πρόσωπα, με το 79% των οφειλών να είναι προς χρηματοδοτικούς φορείς (τράπεζες και servicers).
- Η μέση διάρκεια για οφειλές προς το Δημόσιο είναι τα 18 έτη και προς χρηματοδοτικούς φορείς τα 15 έτη.
- Το 33% των οφειλών ρυθμίστηκε με διάρκεια μεγαλύτερη των 20 ετών. Η μέση διάρκεια για τις στεγαστικές οφειλές είναι τα 23 έτη και για τις επιχειρηματικές τα 12 έτη.
- Το μέσο ποσοστό διαγραφής για οφειλές προς το Δημόσιο διαμορφώνεται στο 20,4% και προς τους χρηματοδοτικούς φορείς στο 30,8%.
- Το 39% (320 εκατ. ευρώ) των ρυθμίσεων έχουν λάβει ποσοστό διαγραφής μεγαλύτερο του 30%. Στις στεγαστικές οφείλεις το ποσοστό διαγραφής διαμορφώνεται στο 21,9%, στις επιχειρηματικές στο 39,1% και στις καταναλωτικές στο 31,7%.
Προκειμένου οι ρυθμίσεις να ανεβάσουν ρυθμούς (σ.σ. το αισιόδοξο σενάριο της Ειδικής Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους κάνει λόγο για ρυθμίσεις, ύψους 1,8 δισ. ευρώ το επόμενο πεντάμηνο, οι οποίες θα προέρχονται από αιτήσεις συνολικών οφειλών 344 εκατ. ευρώ που βρίσκονται στο τελικό στάδιο αξιολόγησης, 846 δισ. ευρώ σε στάδιο αξιολόγησης από τους χρηματοδοτικούς φορείς ή και το δημόσιο και 642 εκατ. ευρώ στο αρχικό στάδιο) κυβέρνηση και servicers επεξεργάζονται σειρά τροποποιήσεων, ώστε ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός να καταστεί περισσότερο ελκυστικός για τους οφειλέτες. Πιο αναλυτικά εξετάζεται:
Η εξαίρεση των ενήμερων – ρυθμισμένων δανείων. Αυτό που ισχύει σήμερα είναι το εξής: εάν κάποιος έχει ένα στεγαστικό δάνειο στην Α τράπεζα, το οποίο έχει ρυθμίσει και την τελευταία τετραετία εξυπηρετεί κανονικά. Έχει, όμως, ένα καταναλωτικό και ένα επιχειρηματικό «κόκκινο» δάνειο στη Β τράπεζα.
Η Α τράπεζα που είναι και leader απορρίπτει την πρόταση ρύθμισης που προκύπτει από τον αλγόριθμο, ώστε να μην ρυθμιστεί εκ νέου το στεγαστικό και καταστεί σε αβέβαιης είσπραξης. Οι αλλαγές που προωθούνται θα δίνει τη δυνατότητα της εξαίρεσης του στεγαστικού δανείου στο παραπάνω παράδειγμα.
Η μείωση της διάρκειας της ρύθμισης κυρίως στα ανεξασφάλιστα δάνεια. Οι χρηματοδοτικοί φορείς προκρίνουν τη λύση της μείωσης της διάρκειας της ρύθμισης στα επίμαχα χαρτοφυλάκια, χωρίς, ωστόσο, να επηρεαστούν οι δανειολήπτες. Αυτό θα μπορούσε να γίνει είτε με μεγαλύτερο ‘κούρεμα’ είτε με μικρότερο επιτόκιο.