O υπερπληθυσμός της γης υποχρεώνει τους κυβερνώντες σε μια προσπάθεια να μειώσουν κάθε εκπομπή CO2
του Τάκη Πουρναράκη
Ο μεγάλος παραγωγός CO2 στη Γη είναι η αγελάδα, όμως η απόδοσή της δεν βελτιώνεται και ο πληθυσμός της αυξάνεται ανάλογα με την αύξηση των ανθρώπων και τις ανάγκες τους σε κρέας.
Προσπαθώντας να σώσουν οτιδήποτε σώζεται και με δεδομένο το ότι η παγκόσμια τάση είναι να συσσωρεύονται άνθρωποι στις μεγαλουπόλεις, η ΕΕ έχει θεσπίσει πολύ αυστηρά κριτήρια εκπομπών ρύπων για τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα.
Σημειώστε ότι στη γειτονιά μας υπάρχουν πόλεις που ξεπερνούν τα 15 εκατομμύρια κατοίκους, όπως η Κωνσταντινούπολη και το Κάιρο, ενώ στον πλανήτη υπάρχουν πόλεις που ξεπερνούν και τα 20 εκατομμύρια κατοίκους, όπως το Μεξικό και το Τόκιο.
Είναι κρίσιμο τα αυτοκίνητα να μη ρυπαίνουν εκεί που κινούνται, και γι’ αυτό η ΕΕ απαιτεί σήμερα μέσο όρο εκπομπών ρύπων στα ταξινομημένα αυτοκίνητα κάθε κατασκευαστή τα 120 gr CO2. Όσοι κατασκευαστές δεν το επιτυγχάνουν αυτό πληρώνουν βαριά πρόστιμα, που καθιστούν ασύμφορο το επιχειρείν.
Ας δούμε ένα παράδειγμα: Για να ταξινομήσει η Nissan ένα GTR στην ΕΕ –ξέρετε, το υπεραυτοκίνητο με τα 570PS–, πρέπει να ταξινομήσει και δύο ηλεκτρικά Leaf, ώστε ο μέσος όρος των 3 οχημάτων να είναι τα 275+0+0/3=92 gr CO2.
Προσέξτε τώρα: Με αυτήν την κατανομή, η Nissan μπορεί να συνεχίσει να επιχειρεί και μετά το 2021, που η πρόθεση από την ΕΕ –τουλάχιστον πριν τις εκλογές– ήταν να κατέβει ο μέσος όρος στα 95 gr CO2. Τιμή εξαιρετικά δύσκολη να επιτευχθεί, γι’ αυτό και υπάρχει μεγάλη γκρίνια ανάμεσα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, που τα έχουν βάλει με την ΕΕ.
Όπως είδαμε στο ανωτέρω παράδειγμα, οι εκπομπές CO2 του ηλεκτρικού Leaf υπολογίζονται μηδέν –πράγματι το Leaf δεν έχει θερμικό κινητήρα, καύση, παράγωγα, εξάτμιση. Το ρεύμα όμως που χρησιμοποιεί προκαλεί ενεργειακό αποτύπωμα για να παραχθεί, το ίδιο και οι μπαταρίες που χρησιμοποιεί.
Εδώ βρίσκεται, λοιπόν, το «κλειδί» της ιστορίας: τα ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να μη ρυπαίνουν εκεί που κινούνται, ρυπαίνουν όμως! Το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι πόσο ρυπαίνουν συνολικά σε σχέση με οχήματα θερμικού κινητήρα με καύσιμο πετρέλαιο ή φυσικό αέριο.
Μια έρευνα που δημοσιοποίησε το ινστιτούτο IFO Schnelldienst από το Μόναχο καταλήγει στο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν ωφελούν και τόσο στη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα. Στην έρευνα χρησιμοποιήθηκαν 3 οχήματα, ένα ηλεκτρικό Tesla, μια πετρελαιοκίνητη Mercedes C 220d και μια Mercedes C Class που χρησιμοποιεί φυσικό αέριο.
Η έρευνα κατέληξε πως το Tesla Model 3 αναμένεται στον κύκλο ζωής του να παρουσιάσει παρόμοιο ενεργειακό αποτύπωμα με μια πετρελαιοκίνητη Mercedes.
Στη Γερμανία υπήρξε αναστάτωση της αγοράς, λόγω του dieselgate, όμως το αγοραστικό κοινό δεν στράφηκε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που προορίζονται κυρίως για κίνηση στην πόλη. Περίπου το 35% των Γερμανών συνεχίζουν να αγοράζουν πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Το ζητούμενο της έρευνας ήταν το ενεργειακό αποτύπωμα των τριών αυτοκινήτων μετά από 150.000 χιλιόμετρα. Το αποτέλεσμα προκαλεί έκπληξη, αφού το Tesla είχε 156-182 gr CO2/km, η 220d 141 gr CO2/km και η C-LNG 100 gr CO2/km! Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως το Tesla είναι κατά NEDC, ενώ τα άλλα δύο κατά WLTP, που είναι και πιο αυστηρό.
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ένα συμβατικό προκαλούν στη φάση της παραγωγής τους ίδια ποσότητα CO2, περίπου 8,6 τόνους. Οι 4,9 tn CO2 από αυτούς αφορούν στην κατασκευή των υλικών και οι 1,9 tn CO2 κατά τη φάση παραγωγής και συναρμολόγησης.
Το περίεργο είναι πως στο Tesla αντιστοιχεί περίπου 1,5 τόνος CO2 για τα εξαρτήματά του όταν για τη Mercedes 220d είναι μόλις στον 1 τόνο. Ο λόγος αφορά κυρίως στην παραγωγή της μπαταρίας.
Η έρευνα καταλήγει στο ότι μια σωστή κατεύθυνση θα ήταν η εξέλιξη κινητήρων CNG ή κυψελών καυσίμου.
……………….
Από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ, τευχ. Μάιος-Ιούνιος